Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 10 april, 2012

I kväll visades den femte delen i SvT:s dokumentär om livet efter bröllopet, Så levde de lyckliga. För en gångs skull en dokumentärserie som ja gillar.

Prästen Cecilia med sin man pastor Fredrik.


Ett av kvällens par
var Cecilia och Fredrik, som träffades när de läste teologi. Cecilia levde då i ett annat förhållande, men kunde inte stå emot kärleken.

Kvällens andra par var Sassa och Mats, ett par var överens om att välja bort barn. Till skillnad från Cecilia och Fredrik som kämpade och kämpade och kämpade.

Och så tredje paret ut, Andrea och Håkan, som möttes på planet till Rio där hon jobbade och han var på väg till sitt drömmål efter att ha blivit änkling.

Tre par och tre öden även i kväll. Gulligaste paret var Håkan och Andrea som funnit kärleken trots att livet passerat 50. Intressantast och klokaste paret tyckte jag var Sassa och Mats. För enligt dem är förutsättningarna för ett bra förhållande

kommunikation, respekt, ärlighet och kärlek.

Och det tycker jag också! Därför får kvällens program högsta betyg!

Read Full Post »

Dagen bara försvann! Hann jag klart det jag skulle på jobbet? Ja, jag tror det. Nu återstår bara att se om det duger. Om jag räcker ända fram…

Jag var och handlade lite förnödenheter på hemvägen. Blev tvungen att stanna vid Stormarknaden, men jag överlevde besöket på ICA Kvantum – jag körde ju stridsvagnen varuvagnen själv. Fästmön är nämligen mycket snällare och vänligare mot medhandlare än jag – jag visar ingen pardon. Men så går det också fortare när jag handlar.  Fast det blir ju några kunder minus för affären där jag har farit fram… Hur som helst, jag kom hem med en kvartett bajsostar, som Elias skulle ha benämnt dem. Och ärligt talat, det luktar i kylen…

En cambozola, en chèvre, en grönmögelost av fransk typ och en kittost, också den fransk. Fundera över våra andedräkter sen…


Tänkte att Anna och jag
skulle smaska lite i helgen om hon nu kommer hit. Hon ska jobba fredag, lördag och söndag till klockan 21 och då blir det för sent med middag, men alldeles lagom med ost och kex och ett glas rött. Gissningsvis får vi härliga andedräkter av ostarna ovan, nåt för dig att fundera över…

En välbehövlig dusch och hårtvätt har jag hunnit med. Fick därefter påbörja en ny handlingslapp eftersom jag hade glömde köpa diverse hygienartiklar. Tröttsamt!.. Men – rita nu kors i taket! – jag kom ihåg att ta min medicin i kväll!!!

Så har jag släpat fram Annas paket och nu ska jag strax ringa och kolla lite grann kring logistiken i morgon. Det visar sig att hela ”barnaskaran” ska med och käka och alla får inte plats i bilen, med paket får inte mer än två unga, en mamma och en Toffla plats… Och nu är det ju fyra unga… Svårt fall, doktorn grät.

OCH NEJ, INNAN DU FRÅGAR…
JAG HAR INTE RINGT DOKTORN IDAG.
JAG HAR INTE HUNNIT.

Har fört över några foton som jag strax ska sortera. Därefter blir det troligen TV, för i kväll är det femte delen av Så levde de lyckliga klockan 20 i SvT 1 samt Desperate Housewives klockan 21 på Kanal 5. Sånt kan jag inte missa!

Read Full Post »

Alltså jag hade ju glömt bort (för lite kaffe?) att tisdag = institutionsinformation. Stormöte. Jag trodde B enbart var snäll och inte ville att vi skulle fakta av efter allt frossande i påsk och bli alldeles klena när hon ställde fram tre (3) kanelkransar med mormors hosta. Men sen fattade jag ju, jag är inte hur trög som helst.

Vi får ju inte fakta av och bli alldeles klena…


På tal om påsk
hade jag precis före påsk och resan ner till mamma besök av en före detta kollega från avdelningen. Det blir alltid andra sorters möten när man bara är två och man får nya bilder och intryck av människor. U och jag hade massor att prata om!

Och idag träffade jag V och G på väg in till lunchen på Syltan! Jag har inte sett nån av dem på jättelänge. Ett skäl till detta är att V har varit på semester på ett spännande ställe. Men G sa att jag måste komma och fika SNART – och det gör jag så gärna eftersom de har gott kaffe som inte är av automatslaget…

Innan nästa möte i vimlet hann jag slänga i mig lite vegetarisk lunch. Idag var det penne med aubergine och halloumi i tomatsås. Man kan säga att rätten hade inbyggt läppstift, så röd var såsen… Tyvärr blev bilden dålig, man ser mest lasset av riven ost jag vräkte över… Och pinsamt nog tog jag en tallrik spaghutti först, för jag trodde pastan var för sig, såserna också. Men den vegetariska rätten var pasta och sås ihop. Som tur var förbarmade sig en ung tjej över min spaghuttitallrik – hon tänkte på matsvinnet och det ska man göra!!!

En rätt med inbyggt läppstift – och massor av riven ost…


På väg ut ur Syltan träffade jag L,
hon den där snälla med brödpåsen, med mera. Vi pratade både krämpor och resor och insåg att det blivit en del av båda sorterna på sista tiden…

Sen fick jag springa tillbaka till den sista intervjun innan min plan ställs samman…

Och nu kommer det lite skryt: Jag loggade in på Google Analytics och noterade att ”min” institution är den som har flest besökare på sin externwebb och att våra sidor ligger på sjätte plats totalt för hela universitetet. Jag känner mig stolt och glad! Du kanske förstår hur kul det är att jobba här..?

Varm i hjärtat blev jag också för ett samtal jag fick på mobilen på förmiddagen! Annas äldste är verkligen en riktigt snäll ung man som tänker på gamla tanter som snart fyller år!..

Read Full Post »

Igår läste jag att kaffe kan förhindra Alzheimer, denna fruktansvärda demenssjukdom. Det är förstås amerikanska forskare som har kommit fram till detta. Med

förstås

i meningen insinuerar jag att man ska ta forskningen med en viss nypa salt. För det är ju faktiskt så att det är vissa skillnader mellan amerikaner och svenskar… Matkulturella, till exempel. Men i den här studien har forskarna studerat äldre amerikaner under fyra år. Och resultaten var entydiga: bland dem som drack kaffe regelbundet utvecklades inte Alzheimersjukdomen lika ofta som bland icke kaffedrickande äldre. Vidare visade undersökningen att kaffedrickning faktiskt gjorde att de som redan fått diagnosen utvecklade sjukdomen långsammare, det vill säga var friskare längre. Troligen är det koffeinet som är det braiga ingrediensen. Kanske kan det vara en bit på vägen till gåtans lösning, det vill säga att hitta en medicin som motverkar Alzheimer helt?

En stressad typ.


Gåtan med förkylning
är emellertid inte löst på långa vägar. Skälet är naturligtvis att förkylning orsakas av virus – och virus finns det hundratals av. Men nånting som inte är virus är stress och nu har det visat sig att stress gör oss förkylda. (Amerikanska forskare igen!) Egentligen är det ingen nyhet i sig att stress gör oss förkylda. Nyheten ligger i att forskarna nu kan förklara varför. När vi känner oss stressade minskar kroppens känslighet för kortisol, ett stresshormon som påverkar immunförsvaret. Försök på människor visar att förkylning var vanligare bland dem som utsattes för stress under en lång tid blev. För att ytterligare belägga detta tog forskarna blodprover på försökspersonerna. I proverna tillsattes kortisol. Forskarna noterad att de vita blodkropparna från stress-försökspersonerna var mindre känsliga för kortisol. Orsaken till detta, menar forskarna, är att stressen hade försämrat kroppens förmåga att känna av hormonet.

Kontentan av de senaste forskarrönen från det stora landet i väst torde alltså vara att kaffe bör man dricka, men stress ska man passa sig för. Och för en gångs skull låter detta ganska logiskt…

Read Full Post »

Vardag igen. Och det tycker jag är skönt! I love my job, remember? Det måtte ha regnat som tusan i natt, för det var swimmingpool på tennisbanan. Förhoppningsvis torkar det upp under dan.

Jag trodde inte att jag skulle kunna somna igår kväll och sova bra på natten, men jag läste lite innan jag släckte. Somnade sen som en sten och sov ända till klockan 6.05.

I eftermiddag gör jag min sista intervju och därefter sammanställer jag min kommunikationsplan. Den ska jag sen redovisa i morgon förmiddag för första gången, då får institutionens chef, prefekten, och för den administrativa chefen. Pirrigt värre! Jag måste därför ha största möjliga fokus på den här planen idag. Känner jag mig själv lär jag vara totalt okoncentrerad och gör säkert helt ovidkommande saker. Så där som man gjorde när man skulle tentaplugga, du vet…

Troligen hjälper det inte att jag har fixat en antenn för att få kontakt med högre makter. Jag vaknade med en irriterande fjöpp** i håret som bara vägrar att lägga sig platt mot svålen, som Chucky* skulle ha uttryckt det.

Jag försökte fota mig själv på toa, så bildkvaliteten är skit. Men fjöppen syns!


Det var gott att få träffa Fästmön
en stund igår kväll, även om det bara blev lite bilåkning och en tur inne på en affär i Förorten där jag aldrig handlar och där jag kräver att andra handlar minst möjliga. (Folk gör naturligtvis som de vill, detta är ironi!)En gång fick nämligen jag och Frida inte handla där trots att det var fem minuter före stängningsdags. Gissningsvis hade kvinnan som motade ut oss i uppdrag att förlora kunder.

I morgon är det Annas födelsedag och då tycker jag att alla som läser här ska gå in och lämna ett grattis till henne. Min unga fästmö, som blott blir 25 år. (Själv väntar jag ett par veckor med att fylla och hur mycket jag fyller då har jag glömt. Men kanske ska jag diskutera en tårtfråga med en kollega som visst blir lika gammal ung som jag, fast dan efter mig.) Själv åker jag ut till Himlen med små och stora paket på kvällen. Jajamens, nu kan Bosses Lill-Kicka undra lite och bli lite nyfiken!!


*Chucky = en person i mitt förflutna

**fjöpp = utstående grej 

Read Full Post »