Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 14 04 2012

Apotek växer upp som svampar. Bara nära mig finns det fyra stycken. Man Jag undrar hur de går runt… En annan sak man jag undrar över är hur 110 000 svenskar, enligt Dagens Nyheter, varje månad lämnar sitt apotek utan att få sin medicin. Det finns inte ett enda apotek som lever upp till 24-timmarsregeln, enligt artikeln…

Inte säkert att du får några på apoteket…


Siffrorna kommer från Sveriges Apoteksförening 
som har gjort en undersökning. Och det är den undersökningen som visar att över 100 000 kunder varje månad får lämna sitt apotek utan medicin eller gå hem med en annan medicin.

Jag behöver bara titta på mig själv och Fästmön. Jag får nästan aldrig den medicin som står på receptet. Sist fick jag en tablett som var väldigt lik en annan tablett. I morse höll jag på att ta fel – av den ena sorten ska jag ta två om dan, av den andra en… Anna får aldrig alla grejor till sin insulinpump. Sen lovar apotekspersonalen att ringa eller sms:a när det som stod på receptet har levererats. Fast antingen hör de aldrig av sig eller så hör de av sig betydligt senare än 24 timmar…

Jag tycker att det är OK att försöka hålla kostnaderna för läkemedel nere genom att kunden får en billigare sort. Men det ska inte alltid vara så. Det borde gå att lägga in nåt larm när läkaren skriver sitt e-recept om han inte håller sig till aktuell så kallad läkemedelslista.

Jag tycker inte att det är OK att kunden/patienten behöver stå och argumentera på apoteket så att alla andra kunder hör varför h*n behöver ha just en viss sort. Det kan nämligen handla om att man inte tål en viss beståndssdel i just den alternativa sorten. För en medicin kan ju innehålla flera saker, inte bara det som är förskrivet…

Just nu utreder regeringen 24-timmarsregeln. I september ska utredningen vara klar. Problemet ska kartläggas och åtgärder ska föreslås. En sån åtgärd tycker jag ska vara ökad tillsyn av att regeln efterföljs…

Read Full Post »

Ja det är det ingen som har undrat så det tänker jag inte berätta. Jag börjar bli trött på att roa människor med mina tillkortakommanden och annat. Och ja. Jag är på dåligt humör. Jag är störd och besviken. Jävligt frostig. Det känns som om jag är motorn i att reda ut härvor och när jag tror att jag kan slå mig till ro och bara få vara jag en stund uppstår nästa. Jag orkar inte med det ett dugg. Eller rättare sagt, jag vill inte vara med. Kliver av.

Jag känner mig jävligt frostig just nu.


Lördagen är nu på väg över i kväll.
Den började slaskigt och blaskigt, men nu äntligen tittar solen fram. Jag har njutit av att få vara hemma och pyssla med växterna, till och med dammsugningen var OK. Det var ju en del fix och trix hemma hos mamma när jag var där i påsk, så nu tyckte att det var extra skönt att få pyssla hemma hos mig. Jag gick ju bet på mammas diskbänksbelysning och nu har det visat sig att även farbror Blå har gjort det. HA! Jag är inte ensam att vara värdelös i alla fall, det finns vuxna män som är det också. Återstår att ringa kontoret och det ska mamma göra nästa vecka.

Jag kommer inte åt att kolla mitt lönebesked. Tio dar till lön och ja, jag har gjort av med för mycket pengar. Jag kommer inte ens åt att kolla om anställningen har förlängts. Frustrerad. Och dumsnäll? Har jag gått på en mina nu igen? Ibland förstår jag mig inte på folk. Minst av alla förstår jag mig på mig själv.

Nä, nu hoppar jag in i duschen och försöker spola av mig de här obehagliga störd- och besvikelsekänslorna. Sen ska jag äta kycklingkorv. Det var vad jag grävde fram ur frysen. Men igen och igen ältar det i mitt inre

Att folk har mage…

Man ska aldrig glömma att allting kan tas ifrån en på en sekund. En enda jävla sekund så är allt borta.

Read Full Post »

När man har haft krukvårdande verksamhet på gång tycker jag att man gör rätt i att goffa lite bulla! Tack, Fästmön, för att du sparade till mig!

Read Full Post »

Tro inte att jag inte har nåt att ha åsikter om idag bara för att jag är tyst här på bloggen! Oroa dig inte, jag ägnar mig åt lite diverse, bland annat krukvårdande verksamhet. Eller egentligen är det inte krukorna i sig jag vårdar, utan växterna inuti dem.

Min mårbackaperlargon har i alla fall överlevt påsken.


Min lägenhetsvakt under påsken
glömde att vattna så jag ägnar mig verkligen åt vård. Jag har börjat i köket. Två krukväxter har verkligen gått hädan och ligger i sopen. Resten har jag klippt ner och gett ny jord. Totalt har jag nu 42 krukväxter i mitt hem – och tolv av dem är färdigvårdade. Det återstår tre i köket och resten i övriga lägenheten. (Ja, jag bor ju lite större än i en mikrobostad, tack och lov!)

Fästmön är skjutsad till jobbet och ute är det snöblask. När vi vaknade i morse var gräsmattorna snömattor igen. Nu är det ett par plusgrader och slask och blask. Hur trist som helst! Då passar det ganska bra att vara inne och pyssla med sitt försummade hem… Det ska bli ett varv med snabeldraken också och sen gissar jag att mamma väntar på ett telefonsamtal för att få veta vad doktorn sa igår. Anna jobbar ända till klockan 21 både idag och i morgon, så jag blir ganska ensam. Då är det bra att försöka sysselsätta sig med typ pyssel och krukvårdande verksamhet…

Vad gör du idag???

Read Full Post »

Ett sanningens ord på mindre än ett halvt ark papper. Välkomnande ord eller inte?

Välkommen in eller..?

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

jerryolsson.com

En sak i taget

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier, projektledning...

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 251 andra följare