Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 18 november, 2011

Jag ringde lilla mamma. Jag gjorde en fotobok. Den får titeln Solfjäderstad! Hoppas den blir fin och att den glädjer mottagaren (=mamma) till jul. Ringde sen  Fästmön och pratade en stund. Fick veta att det inte bara är jag som har haft strul med diverse elektronikprylar. I Himlen hade det skett en… incident med kylskåpet. Fast incidenten var förstås orsakad av mänsklig hand, visade efterforskningar och förhör. Tur att vi inte storhandlade igår och åkte ut med det…

Det blev ingen lunch idag. Jag har klarat mig på morgonens frukost, intagen vid cirka halv sex, kvart i sex, hela dan. Det funkar inte! Anna pratade om hot béasås och jag blev sugen. Utgrävningar i kyl och frys blev grunden till denna måltid:

  • lite pommes
  • två grillade kycklingkorvar
  • en klick räksallad (sjöng på sista versen)
  • en klick hot béarnaisesås
  • ärtor, majs och paprika, kokade

Måltidsdryck blev ölen jag sprättade vid 19-tiden.

Till dessert serverade köket TUC-kex i två smaker samt flødeost med paprika och örter respektive vitlök. Ett glas husets röda hjälpte till att få ner kexen som blivit trista och torra.

Mitt sällskap i kväll var en bok som börjar helt fasansfullt genom att en man idiot säger till sin fru

Jag älskar dig inte.

Ju fler sidor jag vänder i boken, desto nöjdare är jag att jag inte är hetero…

Nu är jag nöjd. Ska se mig om i världen innan jag slår ner My Fat Behind i favoritfåtöljen och somnar in till ett avsnitt av Tyst vittne från 2008, start klockan 22 i 7:an (tidigare TV4+).

Read Full Post »

Nä, 3D-brillor är inte snigga. De är inte snigga nånstans, på nån. Men…

3D-brillor har en utmärkt bonusfunktion: De förstärker ens image. I alla fall min som sur och elak tant.


Sur och elak tant, det går liksom inte att ta miste, eller hur?

Read Full Post »

Dags för Bones fast på engelska igen! Jag stängde pärmarna till Elly Griffiths bok Janusstenen igår kväll, den andra boken i deckarserien om arkeologen Ruth Galloway och kriminalkommissarie Harry Nelson.


Spänning bland ben i Norfolk igen.

                                                                                                                                                           Den här gången hittas ett skelett vid en utgrävning, ett skelett som är begravet i en vägg. Strax hittas ytterligare ett skelett, denna gång av ett barn, på en byggarbetsplats. Ruth och Harry jobbar med fallet. För att det handlar om mord är ingen tvekan – huvudet saknas… Ruth är slöare och fetare än sist, beroende på att hon är gravid. Det är den gifte Harry som är pappan, men han vet varken om att Ruth är gravid eller att han är pappa till barnet.

Som sist, i Flickan under jorden, är det här en spännande och rolig deckare. Extra intressant läsning blir det i och med att Elly Griffiths blandar in arkeologi och gamla trosföreställningar. Det ger tyngd. Att hon sen dessutom skildrar personerna ungefär som varande lika mänskliga som romerska gudar (!) gör inte att böckerna blir ytliga, snarare tvärtom.

Högsta betyg!

Read Full Post »

Alla tumhållare: TACK! Nu är det helg och ni kan alla vila ett par dar. Jag har nyss fått veta att det inte blir nåt besked om Tjänsten före helgen. Fru Chef2 har rekommenderat mig att vila i helgen. Månntro hon hittar på nåt maratonlopp bland kossor till mig nästa vecka??? Hur som helst, dagens möten har avlöpt bra. Ett blev inställt på grund av sjukdom, men det viktigaste mötet gick galant. Det har varit en hektisk och tung arbetsvecka och jag är trött. Kanske jag verkligen kan just vila i helgen..? Men också njuta av ordet

Bra!

som jag fick i mail av fru Chef1 i morse. Det gladde mig, för jag hade jobbat hårt.


Jag behöver nog vila i helgen efter att ha dragit ett tungt lass i veckan.

                                                                                                                                                Fästmön åkte hem till Himlen efter jobbet eftersom barnen kommer idag. Eller två barn. Det tredje är på utflykt i helgen och det fjärde bor ju alltid i Himlen. Kalas-Killen* ska på fest i kväll. Det ska vara klassfest på andra sidan Förorten från Anna sett, men en snäll klasskompis mamma har utlovat skjuts. Toppen! För jag är ju här i New Village och åker inte ut förrän i morgon. Jag fick för resten se Elias skolfoto per sms igår kväll, en jättefin bild! Men jag tänker att kanske Elias mamma eller pappa vill lägga ut bilden först – eller inte alls..?


Det får bli en två år gammal bild på Elias, i stället. Kolla vilka ögon, va?!

                                                                                                                                                               Clark Kent**, ja… Hur gick det med honom..? Jorå, jag fick lånebil i morse och Clarkan fick vintertofflorna på, torkarbladen bytta, bromsarna kollade och en fullservice gjord. Allt till det facila priset av cirka 4 500 kronor. Bromsarna var OK, men däremot hittade killarna ett oljeläckage. Visserligen intorkat, men ändå… Så jag ska titta in med bilen om en vecka för en snabbkoll om det har läckt mer. Hoppas verkligen inte det……………

Bild blev det också – i alla fall hemma! På jobbet kunde vi inte jobba vid datorerna efter klockan 14 på grund av tekniska arbeten, så det var inte stor mening att sitta kvar. Jag passerade vännen Jerrys jobb på vägen hem och fick med mig en bättre begagnad skärm.

Sommardäcken är instuvade i kallförrådet (min tjockis-svarta jacka blev tjockis-skitig, förstås), nya skärmen inkopplad och låneskärm inklusive nätkabel är återlämnad till grannens dotter. Folk, såsom Jerry och Min Enda Snälla Granne, är verkligen hjälpsamma!!!

Nu kan jag snart ta helg, nästan, men ska väl ringa mamma för att kolla läget också först. Sen måste jag nog leta upp nån tänkbar middag, för idag skippade jag lunchen eftersom jag åkte och hämtade Clark.

Funderar på att jobba med min andra fotobok i afton, nu när jag har bild igen… Frågan är om jag har ork… Möjligen slänger jag ur linserna ur mina torrtrötta ögon och sätter mina Svindyra Märkesglasögon på näsan. Då kanske jag orkar en stund till framför datorn.

Ute luktar det kattpiss, inne i lägenheten luktar det bajsblöja eftersom Tofflan varit lat med att gå ut till soprummet med en Stinky Bag bland annat innehållandes en tom plastpåse som det har varit lax i. Kanske en öl kan råda bot på en utsatt näsa… Jag menar, öl smakar godare än både kattpiss och bajsblöja och borde få bort andra oönskade dofter ur min kran. Tror jag…


Mina favoritstrumpor så här på fredagen…

                                                                                                                                                          *Kalas-Killen = Elias, nio år
** Clark Kent = plåtmannen i mitt liv, min bil

Read Full Post »

Jag är blond. På fler sätt än ett. Jag trodde att psykopater var överbevisade när det finns svart på vitt om deras galenskaper. Men så upplyste en god vän mig om detta faktum:

Psykopater kan aldrig se att de gör fel.

Och så påminde min goda vän mig om de exemplar vi har haft i vår närhet. Mitt hår har mörknat.

Read Full Post »

Det mesta gick snett igår kväll (eller i kväll, när detta skrivs, jag har förinställt det här inlägget för publicering). Både Fästmön och jag kände oss trötta och yra. Jag inser att jag sover för lite eller egentligen för dåligt just nu. Det är många tankar som snurrar innanför pannan, så hjärncellen får jobba hårt.

För andra gången den här veckan pajade en glödlampa. Svart som natta i ena köksfönstret. Bara upp och riva efter en fungerande. Därefter slängde jag på datorn, precis som jag brukar göra så snart jag kommer hem . Tanken var att inte sitta där nån längre stund eftersom jag var så trött. Dessutom var det vår sista ensamma kväll på ett tag. Bara det att datorn tycktes gå igång, men skärmen var svart. Jaha, fel på bildskärmskortet, datorn eller skärmen??? Jag kliade mig i huvudet och plingade sen på hos husets Snälla Granne (jag är Den Elaka Grannen, resten hälsar inte eller knappt). Jag frågade om jag fick låna en skärm för att prova och snälla F kopplade ur sin dotters. Moahahahaaaa… Klart man ska sno barnens elektronikutrustning! Jag gick tillbaka in och svor några ramsor över vissa kablar som inte passade, andra kablar som inte ville lossna, men till sist lyckades jag koppla in låne-skärmen. Den gick igång så fint, så fint! Frågade därför F om de har nån skärm att sälja och eventuellt får jag köpa denna. F ska bara kolla med familjen först. Dottern önskar sig nämligen en lap top och om en sån inköpes har hon ju ingen nytta av denna skärm, som är ganska ny. Tills vidare får jag låna den. Men jag vet inte hur länge och om jag ska köpa den, till vilket pris?

Fredag morgon klockan sju (vilket torde ha passerat när du läser detta) ska Clark Kent* lämnas till doktorn**. Det handlar om en fullservice, byte till vinterdäck, kontroll av bromsar som inte låter bra samt byte av gummi på torkarbladen. Det är mycket med anledning av detta jag ligger och vänder och vrider på mig om nätterna. Vad ska räkningen landa på? Själva servicen går loss på 4 500 pix… Det är cirka hälften av det jag fick att leva på från Försäkringskassan i tisdags. Gissa om jag ser fram emot att få en lön den 25 dennes…


Han är hos doktorn! 

                                                                                                                                                                I övrigt är det jobb med material till en konferens måndagen den 28:e. Det ska nog till mirakel – och en massa pengar – för att materialet ska vara färdigt till dess. Sånt kan också störa mitt lugn och min nattsömn. Men egentligen är det inte jag som ska våndas, jag blev inkopplad på riktigt på detta först i tisdags.

                                                                                                                                                           *Clark Kent = min lille bilman
** doktorn = bilverkstan

Read Full Post »