Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 19 november, 2011

Två timmar…


Bäst att kalla in nåt specialdeckarteam!

Read Full Post »

Vi lagade lite mat. Det vill säga, ugnen lagade potatisklyftor.


Klyftor en masse.

                                                                                                                                                        Fästmön stekte tunna skivor kyckling.


Kycklingfilé, tunt skivad.

                                                                                                                                                            Jag fixade…


…körsbärstomaterna…

                                                                                                                                                                     …och…


…salladen.

                                                                                                                                                                  Jag luftade vinet och dukade. Det var det lättaste.


Jag luftade en lurig flaska vin. Den innehåller inte alls cabernet sauvignon-druvor utan merlot.

                                                                                                                                                              Anna vispade ihop en béarnaise på spisen.


Varm béarnaisesås.

                                                                                                                                                              Och en del ville inte ha varm béa utan hot. Jag ställde fram burken.


Hot béarnaise från Lohmander är godast!

                                                                                                                                                               Vi dukade av och diskade och torkade bord och spis och golv tillsammans.

Vad har du ätit i kväll???

 

Read Full Post »

Idag är det riktigt topsy-turvygt. Igår morse, när jag klev upp klockan 5.15, var det nästan fem grader kallt. På kvällen regnade det. I morse, när jag klev upp vid niotiden (nåja…) visade termometern vid köksfönstret nästan 13 grader varmt och solen sken. Ja ja, det är i alla fall skönt att ha vintertofflorna på Clark Kent*! För övrigt får vintern gärna hålla sig borta! Länge…


Vintern får gärna hålla sig borta.

                                                                                                                                                           Jag känner mig ap-trött och hängig, lite yr. Helt enkelt übertrött, tror jag. Skulle helst vilja gå och skrota i mina chokladfläckiga Nikebrallor hela dan – kompletterat med skitigt hår. I morse när jag vaknade hade jag för övrigt två sidbenor, en på var sida. Det går inte att åtgärda om jag inte tvättar håret. Så långt har jag inte kommit än. Men jag har frukosterat, tvättat ansiktet, satt i linser, krafsat öronen med topz och borstat tänderna. Det är gott nog, så här på första av två lediga dar den här veckan!

Efter välbehövlig dusch är tanken att fara ut till Himlen. Har telefonerat med Den Mest Älskade om eventuella varor som ska medföras från New Village. Det blir en flaska hemtrampat rödvin och några dessertostar. Ostarna köpte jag till förra helgen, men det blev inget tillfälle till oståkexåvin-kväll. I Himlen är det lika tröttigt som här och Elias är dessutom snorig. Inte så kul, för ingen av oss har tid eller råd att bli sjuk nu. Gissningsvis blir det en lugn lördag, med lite sedvanlig handling på ICA Solen och Downton Abbey på TV i kväll.

Allt annat än lugnt är det här i huset med somliga som renoverar och andra som springer omkring och uppenbarligen leker Alla elefanter kan skrika högst… Tröttsamt…

                                                                                                                                                              *Clark Kent = min lille bilman

Read Full Post »

Jag kan inte hjälpa det, men jag skrattar lite hånfullt när jag läser en notis i lokalblaskan med rubriken Stort cykelkaos vid stationen. Alltså, där har alltid varit cykelkaos. Hade det handlat om bilar så hade det inte fått fortgå i evigheter amen. Men nu gäller det cyklar. För en gångs skull ställer jag mig lite på cyklisternas sida. För nånstans måste ju även de få parkera, eller hur?

Det har byggts vid centralstationen i Uppsala. Det har byggts ett Resecentrum, som är både risat och rosat. Och nu får det ris igen. Resecentrum har flyttats organisatoriskt inom kommunen, vad jag förstår av notisen. Det har flyttats från byggnation till drift och underhåll. I och med denna teoretiska flytt har ingen brytt sig om cykelkaoset. Nu är emellertid en beställning på väg (!) så att det ska finnas cykelvärdar på plats året runt.

Men själv grundproblemet ligger fortfarande mellan stolarna och skräpar. Det finns för få cykelställ. Antalet motsvarar inte alls det stans höga antal cyklar. När ska nån ta tag i detta??? Ska nån stackars synskad slå halvt ihjäl sig först när h*n fallit över en felparkerad cykel eller vad???

Nej tacka vet jag Metropolen Byhålan. Där är det ordning på cyklarna. Se bara!


Så här fint har man löst cykelproblematiken i Metropolen Byhålan. Cyklarna står fint upprade vid Vätterpromenaden. Och det är ingen som kan använda dem…

Read Full Post »

Med glädje sliter jag genast upp Uppsala Stadsteaters programtidning, som var dagens reklambilaga i lokalblaskan. För en gångs skull en uppskattad reklambilaga! Annars är jag hjärtligt trött på alla inbladade trycksaker som gör tidningen falskeligen tjock och som bara glider ur och lämnar… ett tomt skal. Ja, för jag tycker att lokalblaskan blir mer och mer ett skal. Förutom när det gäller sport, dårå. Antalet sportsidor och anställda vid sportredkationen tycks öka och frågan är om det sker på bekostnad av duktiga kulturmedarbetare vid blaskan? Snälla Lisa Irenius, kom snart tillbaka till kulturredaktionen och se till att det blir ordning på torpet!

Lite glad blev jag emellertid i veckan när min gamla journalistbekanting ringde mig i tjänsten. Jag anser att h*n är en av stans bästa grävande journalister. H*n kom mycket väl ihåg mig från min förra arbetsplats. Jag var så nära att ge The Story, men har bestämt mig för att avvakta ett tag. Kontakt är emellertid knuten och somliga månde darra rätt rejält framöver.

Fast nu var det teater jag skulle skriva om! Jag rafsade naturligtvis snabbt fram till Sysslingens pjäs som har urpremiär den 18 februari nästa år, på min farfars 112 års dag. Sen läser jag att pjäsen, Fyra dagar i april, handlar om det så kallade påskupproret i Uppsala – som skedde på min födelsedag fast 1943 (nej, tro det eller ej, jag var inte ens en glimt i min mammas öga då – hon var åtta år…). Buggers! Nu är det inte bara Tjernobylkatastrofen som förknippas med datumet jag föddes, nu är det också ett nazistmanifestation… Förlåt om jag raljerar lite, självklart ska jag gå och se den här pjäsen!!!

När jag vänder blad blir jag irriterad! Där finns ett oigenkänneligt foto av författaren samt en intervju som inte går att läsa – för under texten ligger en bild på ett gammalt hus. En bild som inte tillför nånting, bara sabbar texten! Om Petite Moi hade fått tjänsten som informationschef vid teaaatern hade jag inte godkänt den sidan. Men nu fick inte Petite Moi den tjänsten och ärligt talat sörjer jag inte. Jag tycker bara att det är trist med artikeln, för jag hade velat läsa intervjun. Nu får jag avstå. Dumt!


Här är en finare bild på författaren, till höger, och hans alienkatt Bibbi, till vänster.

Jag bläddrar, trots min irritation, vidare i programtidningen. Snabbt, snabbt bläddrar jag förbi John Fiskes Morden på Bäverns gränd och Göran Engmans julshow, ty sådant roar mig icke.

Men den 28 januari är det urpremiär för Den flygande handläggaren med Cecilia Nilsson i huvudrollen. Cecilia Nilsson spelar handläggaren Marianne som får nog

[…]  av politiker med dålig verklighetsförankring. Chefer utan omdöme.Och av kollegor utan stake. […]

Marianne blir Hämnaren, de utfärsäkrades egen Modesty Blaise! Den här pjäsen kan jag inte missa!!!

En annan urpremiär är det den 10 mars med pjäsen Fursten. Pjäsen som handlar om Jan Stenbeck, mediemogulen och hur Sverige förändades. I huvudrollen, hör och häpna, Allan Svensson! (Måtte han snart bli avskrubbad rollen som Svensson, Svenssson-pappan!). Det här blir nog riktigt bra teater!

Vidare har dramatiseringen av Ann Heberleins bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva premiär den 22 februari. Den är säkert mycket sevärd. Maria Sundbom spelar.

Ja, mycket intressant blir det på scenen i Uppsala framöver. Fast det är inte billigt att gå på teater… Ordinarie pris för den som varken är ung, gammal eller arbetslös är 220 kronor. Men bra att unga och arbetslösa endast betalar 120 kronor. Pensionärer, däremot, anses visst lite rikare, de får betala 180 pix. Varför denna skillnad??? Vidare finns olika abonnemang som kan vara smart att köpa om man tänker sig gå på fler pjäser.

En eloge till Linus Tunström för en mycket spännande teatervår! (Linus, vars pappa Göran var en av de bästa svenska moderna författarna, tyvärr avliden alltför tidigt!)

Read Full Post »