Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 11 november, 2011

Lisbeths kommentar om dagens datum, 111111:

Det är ju ungefär som djävulens 666.

Och faktum är att nåt sattyg verkar ha tagit min elektronik i besittning.

  • Först krånglade ett program på jobbdatorn, helt obegripligt.
  • Frampå kvällen när Fästmön och jag står i köket och diskuterar middag stänger min mobiltelefon av sig – utan att nån av oss rör den. Sen sätter den på sig själv igen…
  • Mot middagens slut hörde jag ett pipande ljud. Trodde först att det var batteriet på brandvarnaren, men icke! Det visade sig att min gamla video, seriekopplad med DVD:n och platt-TV:n i vardagsrummet, hade fått spel. Den ville inte hålla tiden utan gjorde märkliga sökningar av tiden med regelbundna intervaller. Och pep. Den gick inte heller att stänga av förrän jag drog ur strömsladden…

Har det hänt nåt konstigt med din elektronik idag???

Read Full Post »

Nästa år är det 100 år sen August Strindberg dog. Regeringen har förklarat 2012 ett Strindbergsår. Men redan den 1 december år öppnar en Strindbergssajt, en sajt som ska finnas i ett år. På Strindbergssajten http://www.strindberg2012 är tanken man ska samla alla Strindbergsevenemang under 2012, en sorts evenemangskalender, alltså. Kulturrådet gör sajten tillsammans med Stockholms stad, Stockholms stadsteater och Svenska institutet.


En ung Strindberg.

                                                                                                                                                                  Vad händer under året? Bland annat sänder Radioteatern 50 pjäser av August Strindberg, det vill säga alla hans verk. Teatern sänds gratis på söndagar med start på nyårsdagen från Stockholms stadsteaters Kafé Klara. Den äldsta inspelningen är från 1927… På teatrarna runt om i Sverige är gissningsvis August Strindberg representerad.

Men det är inte bara i Sverige nåt händer! I USA har amerikanska akademiker och teatermänniskor redan öppnat en sajt på WordPress, faktiskt. Kul! Vidare blir det Strindbergsymposium i Harvard och på Sorbonne. Fröken Julie spelas på franska med Juliette Binoche i både Frankrike och London.

På twitter kan man också följa Strindbergsåret här @strindberg2012

August Strindberg har alltid varit en av mina favoriter, även före mina litteraturstudier vid universitetet i Uppsala. Jag hade en förhoppning om att delta i en särskild Strindbergkurs ett år, men tyvärr var elevunderlaget för litet. I stället svängde jag till Gustaf Fröding och skrev en C-uppsats om antika inslag i hans diktning. Så kan det gå…

För den som vill veta mer om Strindberg rekommenderar jag ett besök till Strindbergs sista bostad på Drottninggatan i centrala Stockholm. Våningen inrymmer numera Strindbergsmuseet.

Read Full Post »

Det är ett märkligt datum idag. Och vad jag förstår är det många som gifter sig idag – lite för datumets skull. Visst hade det varit häftigt att få 111111 ingraverat i ringen, men jag tycker att man ska gifta sig av kärlek…

November är annars en ganska trist månad. Det är ofta grått, mörkt och dimmigt. Jag tror att det var lite därför Fästmön och jag valde november som förlovningsmånad, för att få nåt som lyser upp, nåt att fira. I tisdags, på vår förlovningsdag, blev det kaffe och Dajmtårta ute i Himlen. Till helgen ska vi eventuellt fira med ett biobesök. Vi gick ju på bio tillsamman för första gången i höstas. Det kändes nästan som en liten dejt och det var ganska pirrigt. Filmen vi såg då var mest seriös, men också lite rolig. Den film vi tänker oss att se på lördag är Tintin, i med engelskt tal och i 3D.


Hmm… Är inte Tintin lite gay här..?

                                                                                                                                                                 På söndag är det Fars dag. Vi som inte längre har våra fäder kvar i livet kan känna oss lite ledsna och sakna en sån dag – i alla fall gör jag det (jag kan ju inte tala för andra). Jag tänker tända ett ljus vid pappas porträtt, precis som jag gjorde på hans födelsedag i oktober. Senare på eftermiddagen ska jag följa med Anna till hennes pappa. Jag får liksom låna lite grann, kan man säga.

Fredag är det också idag. Ett härligt bord uppdukat med smörgåsar och gott pålägg fanns i fikarummet på förmiddagen. Det smakade extra bra eftersom jag endast tog en skål med yoghurt och müsli i morse. Jag vaknade nämligen med huvudvärk idag igen. När jag har huvudvärk så där ofta hänger vanligen ett illamående med. Så var det i morse. Nu har det lagt sig något, liksom huvudvärken. Det kanske är lite spänning?

Jag kände mig stark och vuxlig, som Anna har lärt med att säga, för i morse tog jag mod till mig och tog initiativ till en pratstund med en person som var otrevlig mot mig igår. Det gjorde gott. Personen hade inte ens insett att h*n hade haft en otrevlig ton. Problemet var inte jag utan frustration över den egna arbetssituationen. Det känns skönt och bra att ha rett ut det hela. Och som sagt, jag kände mig väldigt vuxlig!

Idag på förmiddagen tror jag den tredje eller den fjärde och sista intervjun hölls. Kanske inte så konstigt att jag har huvudvärk av spänningen… Jag minns en av cheferna på mitt förra jobb. H*n brukade ofta säga:

Jag har väderspänningar i huvudet!

Ehum… ärligt talat tillhörde h*n kategorin skitstövlar, så det var ju ett ganska passande uttryck h*n använde. (väderspänningar = gaser i magen)

I kväll kommer Anna-älsklingen. Hon lär få gå på ett knastrande golv, för jag orkade inte städa igår kväll. Min kraft räckte enbart till badrummet och duschrummet/toan. Dammvippning och dammsugning får anstå till lördag förmiddag när Anna jobbar och jag är ensam hemma.

För övrigt hade vi kunnat gå på Uppsala Pride, som vad jag såg i lokalblaskan i morse, pågår under helgen. Men tyvärr noterade jag inte evenemanget förrän idag (märkligt, evenemanget har en presschef som var kortintervjuad i en bilaga till tidningen också och dessutom bloggar man på WordPress!) och åter igen undrar jag hur det har marknadsförts. I lokalblaskan lyfts dessutom enbart en klubb fram, men vad jag förstår när jag läser bloggen har Uppsala Pride som tema i år ”familjen”. Det körs alkoholfritt och hålls på Drabanten i centrala Uppsala. Vem vet, vi kanske tofflar in..?


Kanske ska lufta de fina sockarna jag fick av Monica den norska? Detta är självklart en passande fotbeklädnad på Pride!

Read Full Post »