Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 17 november, 2011

Kommer hemhalkandes från jobbet, varit på Tokerian och handlat. Trötta och hungriga, både Fästmön och jag. Slänger på datorn – skärmen är svart. Tjockis-svart. Totalt…

När din datorskärm förblir svart, plinga på hos din Snälla Granne och få låna en dotters. Det gör tillvaron ljusare.

Read Full Post »

Frost och halt idag. Då gäller följande:

Det är smartare att halka på gräs än på asfalt, för gräs är ju mjukare.

Read Full Post »

År 2010 ändrades reglerna i Sverige så att även homosexuella män får lämna blod. (Det var ju skitsnällt, väser jag ironiskt…) Fast blodet accepteras inte av Läkemedelsverket för tillverkning av läkemedel. Eftersom det är så har Blodcentralen i Sundsvall beslutat att inte alls ta emot blod från män som har sex med män – man anser sig inte kunna garantera att blodet inte blir felsorterat…

Det tjatas och tjatas om blodbrist i Sverige. Men när man inte bemödar sig om att se över sina rutiner så att man kan ta emot blod från alla blir det ju lite konstigt. Vill bögarna ens ge blod? Det skulle inte jag vilja om jag vore bög. Så diskriminerande!

Read Full Post »

En tandläkare har konstaterat att nidbilden av den läskdrickande, chipsätande tonåringen vid datorn stämmer. Resultaten av tandläkaren Agneta Hasselkvists forskning visar bland annat att var tredje av studiens pojkar i 18–19–årsåldern hade minst en tand som var gravt erosionsskadad.

Svenska ungdomar är storkonsumenter av läsk. Unga i åldrarna 18 – 19 år dricker ungefär 167 liter om året. En av Agneta Hasselkvists patienter drack 25 liter läsk – i veckan. Även yngre grupper dricker mycket läsk, men bland 13- och 14-åringar handlar det om 72 liter om året. Tillräckligt ändå för att orsaka frätskador.


Hur kul är det att bli tandlös när man är ung? 

Bland stordrickarna är det också vanligt med ett motsvarande stort intag av chips, ostbågar, sötad chokladdryck och godis. Men fil och skollunch ratar de!

Så visst kan man säga att fördomarna bekräftas..? Tyvärr. För tänder med frät- och erosionsskador kan inte ”lagas”. Emaljen försvinner och kan inte återskapas. Detta leder till att man får hål i tänderna. Och hål kan ju leda till… tandlöshet.  Och tänk så äckligt om man blir tandlös i tidiga 20-åren…

Read Full Post »

Just nu verkar det hända så mycket i omvärlden och jag sitter mest i min lilla kupa och knåpar. Men några kommentarer om Det Verkliga Livet ska jag väl få till…

Dagens Nyheter toppar sin hemsida i skrivande stund med att utropa Fejan för porr- och våldfri. Det kan jag väl aldrig tro..? Det som avsågs var att Fejan blivit utsatt för en attack av porriga och våldsamma bilder och nu har man rensat bort det. Bara resten återstår, dårå, eller..?

En tant på 103 år har inte fått tårta på fem år. Skälet var att hon fått diagnosen laktosintolerant. Fast det var hon ju inte… Och nu kräver kvinnans döttrar (!) kompensation för alla uteblivna godsaker. Men vänta nu! Kvinnans döttrar..? Tanten själv då? Är inte hon värd minst ett tårtkalas? Det kan gott hennes döttrar ordna åt henne, eftersom de uppenbarligen försöker roffa åt sig tantens kompensation. HA!


Klart tanten ska få tårta! Men döttrarna och äldreboende kan vara utan!

                                                                                                                                                                 En kristdemokrat ville dra av godis i sin deklarartion. Men hallå! Har inte politiker fifflat tillräckligt den senaste tiden?! Ger man bort godis som en gåva så är det väl en gåva och inget man kan begära avdrag för när man deklarerar? Jag tar mig för min panna. Hårt.

Sämsta bortförklaringen: 28 spikar, sprutnålar och aluminiumstavar som satt i en treårig flicka från Indonesien skylls på… häxkraft! Nog för att vissa häxor är av naturen onda, men detta var det dummaste jag har hört! Så dumma är inte ens de dummaste häxor, liksom…

Men detta är sant: en klänning gjord av mjölkfibrer från sex liter mjölk! Vän av Värdelöst Vetande undrar då: lättmjölk, mellanmjölk eller röd mjölk?

Som grädde på moset – eller askan som får cigarretten att… nej, det blev inte bra! Jag är bara väldigt fundersam över nåt som låter som rena aprilskämtet: från och med i morgon ska alla cigarretter som säljs inom EU vara självslocknande. Syftet är att motverka alla bränder som cigarretter orsakar. Fast jag kan ju inte låta bli att tänka att man kanske skulle ha förbjudit rökning inom EU överhuvudtaget. Jag menar, om ciggen uppfanns idag, skulle den säkerligen vara olaglig. Särskilt med tanke på att 90-nånting procent av alla som får KOL får det av rökning… Bara det borde väl för hundra gubbar vara ett bra skäl till förbud???

Read Full Post »

Dags för veckans höjning (Pepperkakshjärta) respektive sänkning (Grislever). Det är inte svårare än så här:

Pepparkakshjärta

Grislever

Read Full Post »