Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 2 november, 2011

Choklad är nyttigt för en massa olika saker. För mig är det framför allt en fråga om livskvalitet. Men vad vet du om choklad???

Testa dina kunskaper här!

Jag är nog bättre på att äta choklad än att svara på frågor – jag fick fem rätt av åtta möjliga. Det ger mig självklart inte medlemskap i Mensa…


”Eh… Åh, Sexchoklad! Mamma, mamma, två bra saker i en!”

Read Full Post »

Nej, jag är inte ensam. Jag har hatat – och många med mig har gjort detsamma. Det handlar om att vi lever i lågkonjunktur. Då hatar vi. Det konstaterar en professor i socialt arbete vid Karlstads universitet. Ja, han utför inte socialt arbete vid universitet, han är professor i ämnet.

Han säger bland annat till Dagens Nyheter:

[…] Den som förlorar jobbet känner sig lätt ganska snart utesluten. På sikt drabbas han eller hon lätt av skamkänslor som kan övergå i hat […]

(Eh… känns ju bra att en professor vet hur jag känner. Och när en professor vet det, är det OK då?)

Professorn och hans kompisar har undersökt 2 000 värmlänningar och deras skam- och hatkänslor. En knapp tredjedel har känt sig kränkta eller förödmjukade, något fler har känt hat.


Kränkt, förödmjukad och hatisk. Bilden är från 2009, ett av mina mindre lyckade år…

                                                                                                                                                       Finanskris och lågkonjunktur påverkar hatkänslorna eftersom de ökar klyftorna i samhället. Tro mig, jag har upplevt det. Jag har vissa dar inte haft bröd för dan. Då har jag känt mig extra hatisk – och jag tror inte enbart det beror på lågt blodsocker…

Professorn igen:

[…] Men den som inte kommer in på arbetsmarknaden hamnar lätt i en ond spiral där han eller hon isoleras alltmer just på grund av utanförskapet och de känslor det väcker. Aversionen förstärks. I synnerhet i ett land som Sverige där vi under flera decennier haft full sysselsättning […]

Utanförskapet kan ingen förstå som inte själv varit där. Isoleringen. De känslor av skam, skuld, ilska, ledsenhet – och till sist en sorts apati.

Mitt jobb är min identitet

har verkligen stämt in på mig!

Därför har jag lovat att om min situation permanent förändras till det bättre, ska jag göra en insats för den som har det såsom jag har haft det. Inte för att det känns bra för mig och för att jag ska kunna skryta om det, utan för att jag vet hur jävla jävligt det känns att stå utanför, att ständigt oroa sig, att skämmas inför familjen, att förödmjuka sig i kontakter med myndigheter, att stå med mössan i handen, att isolera sig, att bli apatisk.

Read Full Post »

Läser till min glädje att både Telia och Tre har placerat sig i topp när det gäller mobilsamtal respektive mobilt bredband. Det är naturligtvis där jag har mitt mobilabonnemang och mitt mobila bredband. Och jag har för det mesta varit nöjd. För det mesta.

Det är tidningen Mobil som har testat ett antal mobiloperatörer – för fjortonde året. Testet har gjorts från Kiruna till Ystad. Mobils testbil har åkt 1 300 mil med mätutrustning för att ta reda på vilken operatör som har det bästa nätet för surf respektive röstsamtal.

Tre är snabbast i de flesta regioner när det gäller mobilt bredband. Snabbast är man i de tätbefolkade regionerna. Telia är bäst när det gäller röstsamtal. Särskilt bra är Telia i norra Norrland.


Den här är rätt kvick, men inte alltid så driftsäker…

                                                                                                                                                             När det gäller Telia är jag hjärtligt trött på deras säljare som då och då ringer. Orka! Dessutom förstår jag knappt vad de säger, för ingen av dem talar så pass tydlig svenska att jag med min normala hörsel till hundra procent uppfattar vad de säger. Och när de inte ringer från Telia skickar de luriga (!) erbjudanden via e-post. Om jag måste spara pengar är det fasta telefonabonnemanget det första som ryker för mig – och där har jag också Telia. När det gäller mobilen tycker jag Telia är oslagbart vad gäller täckning, så jag får väl finna mig i deras säljare.

Tres mobila bredband har funkat bättre än jag trodde under de dryga två år jag har haft det. Men när jag bytte in modemstickan mot en bättre som skulle kosta mindre blev jag rätt förbannad när jag häromdan insåg att jag lär få betala en avgift för själva stickan varje månad. Det upplyste Tre inte om i sitt erbjudande… Dessutom tycker jag inte att stickan är så driftsäker som Tre lovar.

Det fasta bredbandet kör jag fortfarande via Bredbandsbolaget där jag har en snabb och driftsäker lina. Men Bredbandsbolagets säljare kan driva mig till vansinne. Så sent som idag har jag haft mejlkontakt med företaget om att ta bort mig från säljarnas telefonlistor, nåt jag har trott att jag har gjort minst tre (3) gånger. Vi får se om det lyckas den här gången…

Vad har du för operatörer? Och kör du fast lina eller mobilt bredband?

Read Full Post »

Jaha. Så fick jag förklaringen till min onaturliga trötthet idag.


Dessa trillade nyss in.

                                                                                                                  *SÄGERALLAFULAORDJAGKAN x 1000*

Read Full Post »

En hel dags mötande och konfererande är över. Om jag var trött i morse är det inget mot vad jag är just nu… Så jag ser fram emot höstens enda lediga halvdag – fredag. På min förra arbetsplats var det sagt att vi skulle jobba fem timmar dag före röd dag. Den som ville vara ledig fick ta en semesterdag (åtta timmar). Ha! Det flexades som bara den en sån dag – trots att man hade minus på flexen… Här är det tydligare. Det är fyra timmars arbete som gäller, annars får man ta ut tid från plussaldot på flexen eller semester en halv dag.

Hur som helst, det är kul att vara mitt i smeten igen! Idag har vi pratat om intranät, webb, Google analytics, personaltidning, pressmeddelanden, utbildningar, omvärldsbevakning… Det har varit givande diskussioner och alla har deltagit aktivt. Det är också en stor skillnad från min förra arbetsplats. Där var det några som kunde prata mycket och gärna gjorde det, men som inte alltid hade så mycket substans i det de sa… Och de som hade nåt vettigt att säga slutade.


Dags för smet igen!

                                                                                                                                                                Jag inser att jag har massor att lära! Kanske inte så mycket om yrket som sådant, mer om verksamheten. Jag är verkligen novisen vid spisen även här. (Ovan avbildade smet är ingen smet jag har rört till. Bara det, liksom…)

På tal om smet bestod dagens lunch av panerad fisk med kokt potatis och broccoli i ostsås. Jag fattar inte varför alla varma grönsaker ska serveras i ostsås. Enformigt…

Min jobbdator har blivit lite uppgraderad idag, men i morgon bitti måste den konfigureras. Känns lite jobbigt att det inte bara är klart att sparka igång den, samtidigt som mitt förtroende för IT-expertisen är något högre här. Åter en parallell till min förra arbetsplats: där funkade aldrig nånting efter uppgraderingar och man kunde få vänta flera dar; här brukar allt funka…

Fästmön har låtit bli att frysa mina kycklingchorizos så dessa blir det till middag med bröd och räksallad som tillbehör. Anna har varit så snäll och kört en maskin tvätt åt mig idag – tvättunnan var överfull… I morgon kväll ska jag köra nästa maskin. Sen väntar en härlig hög med strykning – jag har inte strukit den förra maskinen än… Men det får bli när det blir. Jag har lovat Anna att åka ut med matkassar till Himlen i morgon kväll, för annars blir det för mycket för henne att bära på fredag när hon också ska hämta hem barn, väskor, cyklar och jag vet inte allt vad de släpar mellan mamma och pappa.

I kväll jobbar Anna till klockan 21. Jag ska ta en surfrunda, den jag inte orkade med igår. Efter middagen blir det en titt på del tre av Mad dogs från i söndags – jag har inte sett den än. I kväll är det Bron klockan 21, men den spelar jag in eftersom jag är iväg och hämta Anna då. Det är ett sjå att hinna med att glo på alla serier man följer. Bäst är serier som inte är alltför långa, tycker jag. Mad dogs tycker jag fortfarande är en väldigt grabbig serie – även om polismästaren är kvinna – men den är mycket spännande och jag vill få mina frågetecken uträtade. Bron har växt rejält, även om jag har svårt att förstå att karaktären Saga har så många karaktärsdrag som är typiska för en neuropsykiatrisk diagnos att rollen inte känns riktigt trovärdig.


Saga har alla karaktärsdrag  som är typiska för en neuropsykiatrisk diagnos.

 

Read Full Post »

Mitten av veckan. Jag är skittrött! Det känns i hela kroppen, ända ut i fingertopparna och tåsorna. Jag hoppas dagens möten blir intressanta och jag hoppas på starkt kaffe till det första som börjar klockan nio.

Idag kommer IT och knycker min jobbdator för att uppgradera systemet. Jag har inte jobbat i Windows 7 tidigare, men anser mig vara hyfsat datorvan så det ska väl gå bra. Det blir intressant att se om jag kan använda datorn i morgon bitti när jag kommer.


Aj då…

                                                                                                                                                                              Många på jobbet ska vara lediga torsdag och fredag. Jag har inte insett det, men fredag är en kort arbetsdag. Här jobbar vi fyra timmar. Passar mig ypperligt, för då kan jag vila en stund och fräscha till mig innan jag far till Sysslingen och vräker i mig mästerkocksmat! Det ser jag fram emot!

Här på bloggen återkommer jag i kväll! Ha en go onsdag!

Read Full Post »