Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 11 april, 2012

Idag på förmiddagen var det avstämning för min del på jobbet. En sorts regelbundna möten där jag berättar vad som hänt och vad jag har gjort sen sist. Det fungerar alldeles utmärkt att ha det på det sättet för mig. Jag har fått ett uppdrag och inom det har jag frihet att utföra de uppgifter som behövs för att uppdraget ska genomföras. Enkelt och klart – utan att chefen leker kompis!

Avstämning behöver inte vara så här svår…


Jag jobbar så bra
på det här sättet, därför att det ger mig möjlighet att ta ut svängarna en hel del. Och eftersom jag dessutom blivit väldigt väl bemött av alla på institutionen blir det en sporre att ge nånting tillbaka. Jag har intervjuat dem alla – alla utom tre. Det handlar om bortåt 50 intervjuer. Det låter mycket, men oj vad dessa dialoger har varit guld värda!

Intervjuerna har även legat till grund för den kommunikationsplan jag överlämnade idag. Prefekten och den administrativa chefen ska nu titta på den och eventuellt blir det en del justeringar innan den översänds till ledningsgruppen. Dragningen för den gruppen skjuts emellertid på framtiden för att alla ska hinna titta på dokumentet.

Det här är i princip institutionens motto! 


För min del är arbetsmiljön
och klimatet på institutionen såväl inspirerande som trivsamt. Jag tycker att det är högt i tak och jag tycker att de människor som jobbar här är väldigt kloka, men också väldigt öppensinniga. Man får vara konstig och kufisk, bara man har kompetens också…

Högt i tak.


Om ett tag ska jag delvis börja jobba
på en annan institution i tre månader. Det blir fördelningen 20 procent på nuvarande, 80 på den nya. En ny utmaning väntar och jag är full av tillförsikt och entusiasm – även om jag är säker på att det inte kan bli riktigt lika bra som det har varit här. Eller kan det???

Det känns tryggt att ha kvar 20 procent här. En del av dessa, ungefär hälften, ska jag eventuellt lägga på webben eftersom vi idag diskuterade att jag kanske ska bli webbansvarig. Nuvarande webbansvarig ska nämligen snart ha barn och blir borta från arbetet ett tag. Och om webbansvarig försvinner, finns risken att våra fina statistiksiffror sjunker. Vi ligger ju i topp bland institutionerna vad gäller besöksantalet till vår externwebb och på sjätte plats totalt på hela universitet. Jag tänker inte ta på mig detta och säga att det är tack vare mig, men jag vill tro lite grann att jag har piskat inspirerat dem som jobbar med vår webb och vårt intranät här på institutionen att ta nya tag. Alla inblandade har varit och är så engagerade att jag blir glad ända in i själen!

Här kan du kika på våra externa webbsidor och läsa vad som händer runt omkring mig på jobbet. Våra intranätsidor kommer du inte åt och det är dem jag har jobbat mest med att bygga den senaste månaden.

När jag kom från firandet av Anna var det roligt att få ringa lilla mamma och berätta en del av allt detta jag har skrivit om här. Jag vill så gärna att hennes hjärta ska få ro och att hon ska få lite mer tro på att hennes dotter är på väg uppåt igen.

Read Full Post »

Det blev inte nån vanlig födelsedag för Fästmön idag. Ingen väckte henne med sång, men jag gjorde mitt bästa och skrålade morgonhest i mobilen. Och så skickade jag mms med detaljer från paket så Anna skulle bli riktigt nyfiken.

Ett regnbågspaket som var ganska litet.


Efter en stund
skickade jag en bild till…

Änglar…


Klockan var ganska prick 16
när jag åkte från jobbet – i tid, alltså, för en gångs skull. Anna slutade 16.30 och jag hann bara läsa ett par sidor i min bok på gång innan min kära äntligen kom ut och jag fick ge henne födelsdagspussar.

Så for vi ut till Förorten där jag genast dumpade My Love på ICA Solen. Själv for jag vidare till skolan/fritids för att hämta Elias som hade varit där sen före halv åtta idag… Lång dag… På vägen till Himlen stannade vi till vid ICA Solen igen, denna gång för att hämta Anna. Och så hem till Himlen där två tonåringar och en 21-åring väntade på att få fira sin fyllande moder!

Johan hade köpt två jättefina Iron Maiden-muggar. Tanken med att det var just två var att mamma kan ha en hemma hos sig och en hemma hos mig. Inte dumt tänkt!

Vad det var i mina paket får Anna själv berätta om hon vill. Hon var för övrigt väldigt ovillig i början av kvällen och ville INTE vara med på bild. Hon vände först min mobilkamera ryggen och sen måtte hon ha gett den Det Onda Pingoögat, för den tvärhängde sig. Jag blev tvungen att slita ur batteriet för att kunna starta om den…

Anna vände ryggen till kameran.


Vid 18-tiden
var vi alla samlade på Restaurang Kreta. Anna fick ett paket av Jerry också och han berättade att det var en bok. Vad det var för bok fick vi emellertid inte veta. Det är så sällan vi ses allihopa, jag tycker att det är roligt och vi har alltid trevligt. Borde göra det oftare, helt enkelt.

Hela familjen samlades för att äta födelsedagsmiddag med Anna. Från vänster: Linn, Elias, Frida, Johan, Anna och Jerry.


Samtliga tog pizza
utom Frida som valde hamburgare. Gottigt! De som ville fick också dessert, men Johan avstod. Gissar att han inhandlade nåt annat smaskens eftersom han promenerade hem före oss…

Min Bondpizza – och då uttalas Bond inte som James Bond utan som Lantbrukare, passande nog. Och det är tzatziki på pizzan, ingenting annat.


Jag tror att Anna var lite nöjd
med dagen, trots att det inte blev nån riktig firning förrän framåt kvällen. I morgon kommer mamma, pappa och syster, kanske. En födelsedag ska ju alltid firas i flera dagar…

Read Full Post »

Jag tar mig för min panna. Väg- och transportforskningsinstitutet har lämnat en rapport till regeringen. Av rapporten framgår att institutet tycker att ett förbud mot att messa och prata i mobil utan handsfree bakom ratten inte bör införas. I stället förespråkar man utbildning och information. Och att det ska komma ny teknik. VA???

De skäl som institutet ger är främst två:

  1. Ett förbud hjälper inte – folk håller sig inte till förbud.
  2. Det finns inga synbara effekter på olycksriskerna.

Men hallå! Sen jag började jobba här i höstas såg jag flera krockar i veckan på vägen hem. Och så gott som alla bilförare pratar i mobiler – utan handsfree. För mig är kopplingen solklar – att inte sköta bilen med båda händerna utan hålla mobilen i den andra, kanske ha blicken på mobilen också för att man messar – det är två företeelser som rimligen borde orsaka krockar. Jag har gjort till en sport att gissa när jag åker i bilen bakom en mobilpratare. Körningen blir ryckig, okoncentrerad, föraren kör antingen för fort eller för långsamt och vinglar gärna.

Nej det här känns inte OK och jag hoppas att regeringen inte enbart går på Väg- och transportforskningsinstitutets rapport! I Europa är det för övrigt bara i Sverige, Albanien, Serbien, Moldavien och Malta som förare får mobiltelefonera utan handsfree.

Själv ringde jag i morse från bilen för att sjunga för min Birthday Babe. Jag använde självklart blåtand-headset!!!

Vad tycker du i frågan – förbud eller inte???

Read Full Post »

Idag fyller denna unga dam år… Hon är så söt på båda bilderna att jag inte kan välja vilken av dem jag vill lägga ut.

Söt tjej!


Hon har inte förändrats så mycket
genom åååren, fast håret har växt lite sen sist…

Sen sist. Här var håret inte så långt, men välfriserat, eller hur?


Hon gillar att 
skoja lite ibland och prova nya saker. Här provar hon en ljussläckare på sin näsa.

En ljussläckare kan vara bra till mycket. Annas näsa, till exempel.


Och hon gillar att gulla med
en del gubbar, helst ska de vara trinda.

Hon gillar att gulla med trinda gubbar.


Och nu kommer snart
en av mina favoritbilder, tagen i somras…

Stort GRATTIS till min älskling på födelsedagen, som är sig mer lik på den här bilden:

Anna!


Glöm nu inte
att gå in och gratta Anna på hennes blogg!!!

Read Full Post »