Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 april, 2012

Fy te rackarns sicken seg dag! Jag har gjort allt som stod på att göra-listan, det vill säga

  • skjutsat och hämtat Fästmön till respektive från jobb
  • vikt tvätt
  • strukit
  • packat
  • pratat med mamma
  • läst
  • lämnat in Lotto (nä, jag vann inte en spänn…)
  • sett en människa ett pucko vända bort huvet när h*n såg mig så att h*n säkerligen fick jordens nackspärr – själv skrattade jag åt den så uppenbara ansträngningen som för övrigt spred sig till småklonerna och den andra vuxna i sällskapet. Vilket gäng! Man kan inte annat än skratta åt dem eländet!
  • lagat mat
  • diskat (nej, älsklingen fick inte göra det idag igen!)

När jag hade skalat potatisen på eftermiddagen blev jag så slut att jag slocknade trekvart i fåtöljen. Nej, jag mår verkligen inte bra. Det är en läskig känsla, den där som gör att orken bara plötsligt – och oförklarligt – tar slut. Jag menar, skala potatis för två personer är ju inget som på nåt vis borde göra en utmattad…

Det blev lax i ugn idag till middag. Lax med fetaostpesto. Suveränt gott! Jag använder Abbas som bas och sen tärnar jag ner lite extra fetaost.

 + 

Abbas fetaostpesto på laxfiléer – enkelt och skitgott!


Ute blåser det upp till storm nu
och snön har börjat yra. Skitväder, kort sagt. Jag hör hur Anna prasslar med lördagsgodispåsen, så jag ska joina henni i soffhörnan så att hon inte gräver runt i min påse med sina bajsiga smutsiga små fingrar…

Read Full Post »

Uppdaterat!


Högskoleprovstider igen.
Vill du testa dina kunskaper kan du göra orddelen här!

Här kan du göra testet om meningskomplettering!

Själv hade jag som vanligt alla rätt på orddelen och 19 av 20 av rätt på meningskompletteringen. (Ja, jag skryter!) Men om jag skulle göra de andra delarna av provet skulle resultatet bli betydligt sämre… 😳

Hur många rätt fick du? Har du gjort hela högskoleprovet nån gång???

Read Full Post »

I söndags/idag var/är det den 1 april. Då måste ju Tofflan helt enkelt undra om du blev lurad. Svara ärligt nu!

Frågan och svarsalternativen hittar du som vanligt här intill i högerspalten. Och som vanligt tackar jag på förhand dig som klickar!

Här kan du läsa vad en del blaskor försökte lura i folk.

Read Full Post »

Förra söndagen sammanföll sommartiden och våffeldagen. Med anledning av detta undrade Tofflan helt enkelt om du hade flytta fram klockan och ätit våfflor.

Så här fördelade sig de 32 inkomna svaren:

46,88 procent (15 personer) … kom ihåg att flytta fram klockan, men åt inte våfflor. 

28,13 procent (nio personer) … kom ihåg att flytta fram klockan och äta våfflor! 

18,75 procent (sex personer) svarade: ..eh..? Ja vadå? Sommartid? Våffeldag???

6,25 procent (två personer) …glömde bort att flytta fram klockan, fast våfflor goffade de. 

Stort TACK till dig som klickade ett svar! Jag hoppas att du orkar kolla in den nya frågan, som vanligt i högerspalten!

Read Full Post »

Mitt svar på frågan i rubriken är ett rungande

NEJ!

Jag blir så urförbannad, bara, på en radioreklam som jag har hört. Och jag kan inte låta bli att undra om ingen stämt företaget för hets mot folkgrupp eller så…

Det handlar om en reklam för en firma där man kan byta däck. Först får lyssnaren höra från ställen där man uppenbarligen inte bör byta sina däck. Det första stället är ett kombinerat slakteri (!) och däckfirma och ägarens namn är ett ganska vanligt namn i det forna Jugoslavien. Det andra stället är på gatan där en person som pratar stockholmska uppenbarligen har snott däck och monterat dem på en annan bil. Sist i reklamsnutten blir man tipsad om vart man ska vända sig för att få ett bra däckbytarjobb… Underförstått ett ärligt och icke-kriminellt utfört jobb…

Jag låter en firma med utländska ägare gärna byta till sommartofflor på min bil. När det gäller bytet till vintertofflor låter jag märkesfirman göra det i samband med den årliga servicen av bilen.


Den här reklamen retar gallfeber på mig,
för den spär på fördomar som jag trodde inte fanns – eller åtminstone inte skulle få gå ostraffade förbi…

Read Full Post »

Gårdagskvällen, lördag, blev lugn. Fästmön var ganska trött efter att ha varit igång en hel dag på jobbet och jag har ju mina små (dagens litotes!) lingonbekymmer som gjorde/gör mig så trött. Sovmorgonen igår var verkligen väldigt uppskattad av mig!

Vi åkte till ICA Heidan och kompletteringshandlade lite och köpte lördagsgodis när jag hade hämtat Anna. Där var det en pappa som trodde att hans barn skulle höra bättre om han hela tiden upprepade barnets namn tre gånger. Ja han gjorde det flera gånger och varje gång sa han barnets namn tre gånger. Det var verkningslöst, kan jag meddela. Ungen medförde en stor pinne som h*n klippte till mig med på smalbenet en gång så att jag svor. DET var däremot effektivt.

Barn och pinnar är ingen bra kombination. Låt pinnarna ligga i naturen och se vackra ut i stället för att använda dem på tanters smalben så att tanterna svär.


Jag kanske skulle ha sagt nåt fult ord
till en annan pappa med ett annat barn i fredags, på Tokerian. Jag trodde nämligen att jag skulle bli ett inventarium där (dvs bli tokig). Pappan lekte überpedagog och lät barnet väga grönsakerna de skulle handla. En och och en vägde barnet grönsakerna. En och en tomat tar ganska lång tid att väga när man har en hel jävla påse. Jag hade inget tålamod alls eftersom blodet pumpade ur mig, nerför benen, ut på golvet, över hela affären, kändes det som (det gjorde det inte!), så jag stegade iväg till den andra fungerande vågen av totalt åtta vågar (sex fungerar alltså inte och om jag får komma med ett oombett råd, anställ en våglagare för höge farao!).

Men som sagt, igår kväll var det lugnt. Eller det blev lugnt när vi kom hem med våra godispåsar. Jag lagade mat på kyckling och kalkon som jag hittade i frysen. Eftersom jag hade valt ett vin som skulle passa till rött kött och starka ostar kryddade jag potatisklyftorna med rosmarin. Testa får du se, det blir lite lammkänsla! Och till kalkonen serverade jag vitlökssmör. Vinet, förstås rött och fylligt, var strävt och gott och blev den där riktiga pricken över i:et.

Primitivo de Manduria var ett bra val.


Kvällen avrundades med prassel i godispåsar
och den åttonde Irene Huss-filmen. Jag gillar verkligen de filmerna, för de känns realistiska. Dessutom är Irene Huss en ganska normal kvinna och hon har inte några krångliga kärleksaffärer som tar fokus från huvudhistorien. Vi släckte omkring oss under Earth Hour, men vi kollade faktiskt på filmen under tiden 😳 Sen var det läggdags och två trötta tanter somnade som två stenar.

I morse var det upp som en sol och ner som en… nej då. Anna smög upp, men jag hade sagt till henne att väcka mig, för annars måste hon gå hemifrån så lång tid innan hon börjar jobba. Och jag ville skjutsa henne. När jag klev upp, cirka 6.20 efter att ha blivit försiktigt väckt av Anna, var det tre minusgrader och strålande sol.

Sol och minusgrader den allra första morgonen i april 2012. 


Även idag ska jag försöka ta det lugnt
eftersom jag lyssnar på min kropp. Så när jag kom hem från morgonutflykten hoppade jag ner i sängen igen med lokalblaskan. Jag hånlog åt tidningens dåliga första april-skämt. Det var verkligen uselt i år och jag tycker att det var riktigt pinsamt skrivet av den journalist som undertecknat ”artikeln”. För övrigt saknar jag kära sysslingens krönikor. Vofför gör i på dätta viiisä???  När jag tillfälligt hade slutat vara upprörd – somnade jag! Och sov till 8.30. Det var kanon!

Nu har jag vikt rena lakan som hängt på tork. Det gäller att ha aparmar, helst sju stycken, när man viker lakan. Strykbrädan står uppmanande och väntar på mig i gästrummet, strykhögen har jag formerat som ett utropstecken. Jag ska göra en insats, för se strykning tycker jag mest är avkopplande. Jag tänker så intressanta tankar när jag stryker!

Read Full Post »