Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 6 april, 2010

Bibbi har vunnit en kaffe med tillbehör på stan inklusive Tofflan! Hon knäckte det sista felet i Toffeltävlingen Finn Fyra Fel. Hör av dig via mejl så bestämmer vi tid och plats!!!


Bilden innehåller fyra fel! Inringat är felet alla missade – logotypen!

                                                                                                                                                                De fyra felen i Toffeltävlingen är:

  1. Fel storlek på t-shirten – inte alls Tofflans!
  2. Fel färg, rosa, på t-shirten – inte alls Tofflan!
  3. Fel budskap på t-shirten – Tofflan hatar sport.
  4. Fel logotyp på väskan/ryggsäcken – den hör inte alls ihop med Tofflan!

Det fjärde och sista felet var visst svårast att upptäcka. Så här ska korrekt logotyp se ut:


Logotypen på Tofflans ryggsäck är numera korrigerad och ser ut som ovan!

                                                                                                                                                             Tack till Fästmön som fotade mig en dag på Gamla Brogatan i Stockholm hösten 2008, innan vi förlovade oss!

Read Full Post »

Han dök rätt ner i det förgångna utan att tänka sig för. Det var här han hade levt i tio år under två viktiga faser av livet. Först var han så ung och naiv. Han visade mig vid några tillfällen bilder från glada fester. Grävde fram sina gamla böcker, sina anteckningar, veritabla kråkfötter, och förevisade!

Det var här han hade älskat. Älskat för första gången med öppna ögon. Det var också här han trodde att han skulle dö första gången. Ty när man är ung är kärlek och död så intimt förknippade att man tror att de är varandras spegelbilder.

Två examina och fyra år senare hade han fått en tjänst som gav honom en fast inkomst varje månad. Han kände sig viktig och behövd, för han skulle stå på de svagas sida och göra allt för att underlätta för desamma. Tre år senare föll det första offret i den osaliga byggnad som skulle kunna kallas Högmodets borg. Två decennier efter det var det hans egen tur – eller snarare otur – att offras. Han var sålunda inte den första – och inte heller den sista. Ty så går det till när man vägrar böja sin nacke och foga sig. Ja, i sanning, så går det till när man högmodigt tror att man är säker…

Read Full Post »

Trekvart i bilen med Anna, på väg till ett möte med Jerry. Det blev lite nickad pick med kaffe i termos, smörgåsar och var sitt wienerbröd.


Nicka pick i bilen var rätt OK!

                                                                                                                                        Wienerbröden hade jag köpt färska på Tokerian, kaffet var nybryggt och mackorna bredda med bredbar ost, sallad, kalkon och röd paprika/gurka.


Mina mackor var med gurka. Anna fick röd paprika på sina.

                                                                                                                                                       Tog Elias i bilen och åkte till ICA Väst-parkeringen i Flogsta. Värsta nostalgitrippen!.. Det blev var sin glass från kiosken. Kiosken är utbyggd sen jag handlade där sist. På hörnan finns till och med ett litet kinesiskt gatukök! Men posten är borta för alltid.

Vi gick upp mot Sernanders väg där jag bodde mina fyra första år i Uppsala. Elias var imponerad över att husen var så höga. På femte våningen bodde jag. Sen halkade vi ner mot Hamberg där min första lägenhet låg, en trea med barkök. Och ett badrum med badkar! Elias klev in i det rosa ljuset.


Elias i det rosa ljuset.

                                                                                                                                                          Här i 95:an hade jag den sista roliga festen, berättade jag. Min 30-årsfest, med såväl nya dunderstereon som levande musik i form av Greta Jonsson band. Lokalen var fullsmockad av släkt, vänner och kollegor. Ett ös utan like. Dagen därpå städade pappa och jag bland ölspill och matrester.


Här inne hade jag den sista roliga festen. Det var också sista gången Greta Jonsson band framträdde…

                                                                                                                                                          På väg till värmen i bilen igen messade Anna att mötet var slut.  Vi lämnade mitt gamla liv, åkte och plockade upp Elias föräldrar och for hem till nuet.

Read Full Post »

Förskräckt tar jag mig för min panna idag när jag åter läser om ytterligare ett seniorboende med märkliga regler och intervjuer som liknas vid förhör. Tidigare har ju Ekeby Hus i Uppsala fått uppmärksamhet för sina märkliga urvalsmetoder när det gäller lägenhetsköpare. (Tyvärr hittar jag inte artikeln på tidningens hemsida! Man tycker tydligen att det är viktigare att lägga ut artiklar om åsnor i Vänge…) Den här gången handlar det om Skogsblommans seniorboende i Sävja utanför Uppsala. Inte heller här får man vara sjuklig. Anonyma röster berättar i lokalblaskan om

[…] kontroversiella stadgar och regler […] tuffa, inofficiella hälsokrav och att man inte ens får ha rollator när man flyttar in. […] Styrelsen skrämmer bort folk! […]

Vidare krävs att man är aktiv i nåt som kallas Väntjänsten. Det innebär att man måste vara tillräckligt rask så att man kan ta sig fram i trappor och hjälpa folk som larmar. Däremot krävs inget läkarintyg på Skogsblomman, vilket man kräver på Ekeby Hus.

Intervjuerna med tänkbara lägenhetsköpare upplevs emellertid som kränkande även på Skogsblomman. En del tycker att intervjuerna mer liknar förhör. Frågorna upplevs påträngande.

Dottern till paret som startade Skogsblomman för 18 år sen säger sig vara mycket besviken på hur det hela har utvecklat sig. Väntjänsten var ursprungligen frivillig. Hon får många samtal från personer som inte köpt nån lägenhet på Skogsblomman eftersom de upplevt intervjuerna som obehagliga.

Visst begriper jag att det en bostadsrättsförening måste ha regler med mera, men hur kan några personer tillåtas att välja/skrämma bort folk genom att hålla förhörsliknande intervjuer? På bilden i lokalblaskan står tre gubbar och flinar in i kameran. Man undrar om det är pengar eller titlar eller vad som styr deras val av medlemmar…


Har du en sån här kompis är du inte välkommen att köpa seniorlägenhet i varken Ekeby Hus eller Skogsblomman.

                                                                                                                                                       Pengar kan styra i rätt riktning och reda ut problem. Det tror i vart fall ordföranden i ett av de stora facken som organiserar vårdpersonal när hon kommenterar löneutvecklingen för direktörer inom verksamheten. Direktörer som fått höjd lön med 100 procent på tio år. Detta medan vanlig vårdpersonal fått mindre än hälften. Personligen tycker jag INGEN är värd 115 000 kronor i månaden för att styra ett lokalt ”företag”. Jag tycker att det är ett HÅN mot de anställda som alltid får höra att det inte finns några pengar när det är dags för lönerevision eller besparingskrav. Fackordföranden som tycker att detta är OK skulle jag se till att byta ut om jag var medlem.


Jobbigt att gå uppför, men somliga har ju ekonomisk gräddfil i yrkeslivet…

                                                                                                                                     Konsumentverket har räknat ut hur mycket en vuxen ensamstående bör göra av med i pengaväg varje månad och vecka på de vanligaste hushållsutgifterna. Bland annat ska en dags alla måltider och mellanmål kosta 55 kronor. Det låter som om Konsumentverket varit på en annan planet och gjort sina beräkningar!..


Undras om fackordföranden får nån reaktion från medlemmarna efter sitt uttalande.

                                                                                                                                                           Men kvinnor runt 40 ska tydligen klara hushållsbudgeten – som inkluderar mat, kläder, hygien, fritid, förbrukningsvaror, hemutrustning, media och hemförsäkring – på 4 500 spänn i månaden. En man i samma ålder beräknas behöva 400 kronor mer. Men det klart… Medräknat i detta är inte basala utgifter som boende, barnomsorg, högtider och födelsedagar, transporter med mera. Då kan man ju inte hjälpa att man funderar över VARFÖR beräkningen gjordes överhuvudtaget..?

Read Full Post »

Så blev det vardag igen. Inte för att det innebär så stor skillnad för mig, men ändå. Morgonen är vardagsgrå och temperaturen låg på nollan när jag skjutsade Fästmön till jobbet i morse.

Förmiddagen ska ägnas åt att gå med dammsugaren, runt i alla rum, under alla sängar. Som jag skrev tidigare så knastrar det under toffel-fötterna och det tycker jag är ÄCKLIGT!


Nåt knaster under den här vill Tofflan inte känna!

                                                                                                                                                               Ska sen fixa lite kaffe och mackor till mig och Anna som vi ska inta i bilen, när hon har slutat jobbet. Anna ska vara på ett möte klockan 14.30 och vi hinner inte åka hem emellan (hon slutar 13.30). Under mötet ska jag vara med Elias. Vi får hoppas att temperaturen stiger något, för det är väl inte så världsabra om två hostiga (jag och Elias) måste sitta i bilen och huttra. Jag skulle vilja ta en promme och kolla efter tussilago och då är det skönt om det inte snöar, typ.

Natten har varit hyfsad, men vi hade båda svårt att komma till ro. Jag var uppe några gånger, vilken naturligtvis startade hostattacker så fort jag la mig ner igen. Annars känns infektionen mest konstig – jag hostar attackvis och mest på morgnar och nätter. Däremellan kan jag känna mig rätt OK. Tar lite Bricanyl då och då, vilket underlättar för luftrören.

Igår kväll la jag ut en bildtävling här på bloggen. Många gissare har tre rätt av fyra, vilket jag tycker är mycket bra och visar på att man har en ganska god kännedom om Tofflan! Men det fjärde felet är lite mer raffinerat än de övriga tre och kräver att man zoomar in på en detalj i bilden. Anna lyckades knäcka det igår kväll, men hon var bra irriterad innan hon kom på det!

Nu ska jag inta lite morgon-Java tillsammans med lokalblaskan innan jag tar itu med dammsugning, tvätt som ska vikas och sängar som ska bäddas.

Read Full Post »