Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 2 april, 2012

Det är inte bara farbror Julian och farbror Sten som är lika. Kolla farbror Fredrik och farbror gossen Alfons…

Farbror Fredrik och gossen Alfons. Eller tvärtom…


Nej, nu är det dags
för mig att bli lite vuxlig!.. Det här var ju riktigt pinsamt dålig humor…

Read Full Post »

I kväll visades den andra och avslutande delen av Maria Wern: Må döden sova, baserad på Anna Janssons bok med samma titel.

Maria Wern letar samband. 


Maria Wern och kollegorna gräver
vidare i fallen med de märkliga självmorden. Om det nu är självmord. Dessutom försvinner ett lik från bårhuset – för att ersättas av ett annat. Poliserna inser att det torde föreligga nån sorts samband eftersom åtminstone ett par av kvinnorna var gravida. När en av kvinnornas make hittas hängd – och det är inte självmord – får polisen upp spår som leder till en klinik som sysslar med provrörsbefruktning.

Den här avslutande delen känns lite ihoprafsad. Det är mycket som ska hinna hända på en timma minus en kvart i reklam. Och det blir inte riktigt bra. Det blir inte särskilt spännande heller. Historien med barnens katt tillför till exempel inte heller nånting till handlingen.

Dessutom pratade ingen gotländska alls i det här avsnittet som utspelar sig i Visby mitt i vintern. (Inte så många fastlänningar…)

Nej, det blir högst medelbetyg.

Read Full Post »

Du kanske minns bilderna av det gigantiska påskägget jag la in tidigare idag? Äh, jag lägger in en av dem igen så får du se.

Så här välfyllt var ägget när B ställde ut det på fikabordet.


Välunderrättad källa
kan nu meddela att nivån i påskägget har sjunkit drastiskt! Detta foto, taget klockan 16.18 idag svensk tid anbringas som bevis:

En viss nivåskillnad, eller hur? Notera att nån/några har tagit till skedar för att kunna gräva upp godis.

Read Full Post »

Hängeru med i mina svängar? Först lite…

… lunch i form av en gigantisk portion kyckling och strips.


Därpå en intervju
med en matematiker som visade…

… några formler h*n använder för att bevisa sin forskning (bilden är tagen med forskarens tillstånd).


Jag fattade nästan ingenting. 
Nästan ingenting. Jag kunde inte ens läsa vad det stod på pappret, jag trodde att det var kinesiska.

Slutligen en avrundning med ett par skedar ur påskägget, för att få blodsockernivån på ännu högre höjder… (Jag motade bort en diabetiker från ägget med hänvisning till diabetikerns sjukdom – mer kvar till mig…)

För att ytterligare höja blodsockernivån.


Hängderume i mina svängar???
Två timmar av min dag, typ…

Read Full Post »

Toaletter kan verkligen vara skitdyra! Men världens dyraste finns nog på ön Handa, utanför skotska Atlantkusten. Ön är obebodd, men varje år besöker tusentals fågelskådare ön. Därav den skitdyra toaletten – till priset av ungefär en halv miljon kronor. Toaletten är ekologiskt byggd, men också byggd för att stå emot höststormar.

Skänk en toa! (Bilden är lånad från Toaletter utan gränser.)


Men alla har inte råd med ens en väldigt enkel toalett.
 Varför inte bidra med en slant till en toalett i ett utvecklingsland? Toaletter är en bristvara i många länder. Föreningen Toaletter utan gränser tar emot pengar som går till toaletter till familjer med låga inkomster eller inga inkomster alls på Filippinerna. Du kan också skänka pengar till toaletter till skolbarn i Etiopien via Unicef eller via WaterAids Faddertoan för att nämna några organisationer. Dessa organisationer hjälper till att bygga toaletter i länder där människor inte själva har möjlighet att göra det. Toaletterna byggs med system som tar hand om avfallet på ett sätt som gör att det sen kan användas som gödsel. En annan bra grej med toaletter är att de minskar riskerna för kvinnor att bli våldtagna. För den risken finns när man tvingas uträtta sina behov i ett buskage eller liknande.

Så… toaletter är faktiskt inga skitsaker utan riktigt bra!

Read Full Post »

B har släpat hit jag vet inte hur många kilo godis från affären.

Här börjar B fylla det gigantiska ägget.


Det tog ett bra tag
innan det gigantiska ägget blev fyllt.

Lite till… 


Jag stod med mobilkameran
i högsta hugg och fotade. Vilka härliga dofter av choklad och sött som nådde min näsa (som är lika gigantisk som påskägget)…

Gods för alla smaker – och för min gigantiska näsa!


Till slut kånkade B ut ägget
till fikabordet. Se så fint det blev!

Ägget är på plats på fikabordet!


Mitt kontor är så beläget
att jag kan se precis vilka som är godisråttor! Tänkte fota lite och lägga ut på nätet… Närå, men det ska bli kul att se hur snabbt nivån i ägget sjunker…

Tupparna var rätt söta, så de får en egen bild!


Om vi jobbar?
Nej, det har vi inte tid med! Vi äter godis!

Read Full Post »

Det var inte bara jag som var aptrött i helgen. Efter middagen igår var det en viss Fästmö som slocknade på soffan – bara för att helt kort vakna till lite och svepa filten om sig. Vi läste – i var sin bok, jajamens – när jag plötsligt hörde konstiga ljud från soffan. Anna hade jobbat två heldagar lördag och söndag och var totalt slut. Vilken tur att vi är likadana! Tänk om en av oss vore superpigg och den andra jätteseg???

Fast i den här boken ser vi ju ganska pigga ut.


Idag på morgonen skulle Anna
åka och hämta Elias hos pappa, för Elias har påsklov den här veckan, men det har inte pappa. Däremot är mamma ledig till onsdag kväll. Själv laddar jag för såväl långresa som påskledighet. På onsdag efter jobbet åker jag ner till mamma. Jag vänder inte hemåt förrän på måndag, annandagen. Det ska bli skönt med lite ledigt och även skönt att få åka bort några dar, men det känns inte så kul att inte få vara med Anna. Tyvärr är det så att man måste agera vuxet och dela på sig kring storhelger på grund av barn och gamla mammor. Tro nu inte att jag inte är glad att både Annas barn och min gamla mamma finns för glad över detta är jag! Men ibland vore det mysigt att bara få vara vi två. Dock är en helg i slutet av månaden reserverad för detta, när vi äntligen får resta bort tillsammans, älsklingen och jag. Nu hoppas vi bara att hälsan håller och att jag inte kör ihjäl mig under påsken när alla andra är ute och kör långfärd också. Jaa, man blir harigare med åldern, jag lovar!

Det blir en kort arbetsvecka, tre dar. Jag ska ägna mig åt några sista intervjuer samt att skriva eftersom min kommunikationsplan ska redovisas veckan efter påsk. Jag får besök på onsdag förmiddag av en före detta kollega från avdelningen. Det är alltid kul att få visa hur fina lokaler vi har och hur inspirerande det är att jobba här! Efter påsk tänker jag mig så sakteliga också glida över i arbete vid ytterligare en institution. Jag ska höra med administrativa chefen lite närmare om nån sorts introduktion och kanske ett samtal med den prefekten. Det känns som om jag inte riktigt har fått förutsättningarna för nya stället och jag har en känsla av att man inte tycker att kommunikationsfrågor är lika viktiga som man tycker på den här institutionen där jag befinner mig nu. Men, men, det vet jag inget om och jag ska inte ta ut nåt i förskott! Spännande ska det i alla fall bli att få träffa nya människor och få nya arbetsuppgifter!

På lunchen idag tänkte jag åka och inhandla nåt påskgodis till mamma. Jag skulle ha köpt nåt till Anna, men det blev inte av eftersom jag ju nästan aldrig är i stan. I stället köpte jag en pocketbok åt henne i lördags. Barnen lär få godis av såväl mamma som pappa och även morfar och kanske mormor, så jag har inte lämnat nåt till dem heller. Sparar i stället slantarna för en Barbafamiljemiddag i början av maj när vi ska fira min födelsedag i efterskott.

Några av de vackra äggen som mamma har. En del av dem är ryska och kommer via farmor.


Mamma och jag ska fira min födelsedag i påsk,
trots att det ännu dröjer ett tag tills jag blir halvsekel. Uj, det känns så mycket och gammalt… Men när jag ser/snackar med folk som ”Lisbeth” och FEM, som nyligen har blivit 50, inser jag att det händer inget revolutionerande med en bara för att man har passerat det strecket. Eftersom mamma har lite svårt att ta sig ut ska jag få köpa mina egna födelsedagspresenter och det är ju inte så dumt! Jag har varit tråkig och önskat mig två praktiska saker – ett strykjärn och gympadojor. Men jag önskade mig också ett minne från dan, nåt litet smycke från mammas gömmor, och jag tror att hon har nåt sånt på gång. Själva firandet tänker vi inte göra nåt stort av. Troligen firar vi på långfredagen, som är just lååång och tråååkig, med att äta på en av stans kinakrogar. Förutom där blir det påskmat hemma hos mamma de andra dagarna utom skärtorsdagen när det blir hämtmat. Jag ska till systemet efter jobbet idag och inhandla en flaska starkt och klart samt några mörka påsköl. Känns lite trist att inte ha min pappa att skåla med, men det slinker nog ner ändå.

Read Full Post »