Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 7 april, 2012

Varje påsk har vi Kinder Egg Time. Det innebär att mamma har köpt var sitt Kinder Egg.  Sen öppnar vi ett ägg var, vräker i oss chokladen, tramsar om den där reklamen (”mamma, mamma…” etc etc) och förfasar oss över den gräsliga leksaken i ägghelvetet.

I mitt ägg hittade jag följande missfoster. Nån som vet vad det ska föreställa?

En blå liten plastig sak med orange lemmar.


Om man tryckte den vänstra lilla spaken,
den som ser ut som en missbildad hand, från sig, hände detta fantastiska:

Nån som förstår funktionen???


Men mamma fick nåt riktigt fint
(och nu dryper verkligen sarkasmen i min röst)…

En pappersgrej!


Hade jag varit unge
skulle jag ha blivit skitförbannad om jag hade fått en sån här pappersgrej i mitt kinder egg. Det bästa som hände med den var att man blåste i den. Då blev den till en boll. En boll med en jätte-autostrada mellan tänderna… Ja, vi fick i alla fall asgarva åt autostradan…

”Jag får in flera spänn än Thore Skogman mellan framtänderna…”

Read Full Post »

Räkorna fick plats!!! Ägghalvorna var nog påskbordets bästa.

Syns äggen för allt det andra..?


Och sen tog jag lite till.
Mat, alltså…

Så här såg min påsktallrik ut.


Mamma fick också lite med.
Jag tror att hennes kropp blev lite chockad av normal mat…

Medan mamma höll sig till musten tog jag en påsköl till. Det visade sig innehålla… Jämtlandsodjuret… *ryser*

Ett öl som innehåller Odjuret..? *ryser*

Read Full Post »

Konsten att mickla ägghalvor är just en konst. Den tarvar sin matlagningsöl.

Äggen är halverade, tillbehören framsatta.


Först på med röd rom,
därefter svart.

Ägghalvor med röd och svart rom.


Men nu är frågan…
Får räkorna plats??? Vad tror du???

To be continued…

Read Full Post »

Det var sagt att jag skulle gå några ärenden åt mamma. Solen lyste och det var riktigt skönt ute. Men det är verkligen aprilväder ute…

April i blomkrukorna.


Jag gick ner mot sjön
och såg en katt som njöt av aprilsolen – på en studsmatta… Snacka om att ha hittat sin plats i livet!

”Här är min plats!”


Nere vid sjön
var det vackert som alltid. Himlen var klart blå.

Vätterpromenaden och klarblå himmel.


Aprilsolens strålar 
glittrade i vattnet.

Aprilsol i vattnet.


Vårsolen var verkligen stark!
Men det var bara varmt just i solen, vinden var nordlig.

Stark vårsol över sjön.


Jag rundande bibilioteket
och ”nya” Folkets Hus, som ju inte är så nytt längre. Blickade genom Stadsparken upp på några fina hus, det rödaktiga längst till höger i bild inrymde ett tag min tandläkarmottagning…

Hus vid Stadsparken.


Uppe i stan
utförde jag mina ärenden och fortsatte sen ner mot hamnen. Där var kajen avstängd, men jag såg en båt som låg där och vilade.

En båt låg och vilade vid kajen.


Nån restaurang
var öppen i hamnen, liksom Hotell Nostalgi. Och som alltid, Motormuseet.

Motormuseets skorsten.


Sen gick jag hem
och tjatade med mig en ovillig mamma ut. Tyvärr började det mulna på, men vi gick längs med sjön bort mot nya bron.

Vi såg ett badställe som var lite inbjudande.


Den nya bron
växer för varje dag. Här syns den på lite avstånd.

Två torn är nästan det som syns mest på avstånd.


Vi gick så långt fram
vi kunde och försökte begripa hur bron ska konstrueras genom att studera ritningarna. Det gick att föreställa sig hur den färdiga bron blir.

Två delar bro möts snart över vattnet.


Så vek vi av uppåt
i Bispmotalaområdet och gick mellan husen hem till mamma. Vi passerade ett hus som hade ett allt annat än inbjudande staket. Kanske nån av herrarna som gjorde The Shining bor här?

The Shining?


Blåsten tilltog
så det var två frusna som kom innanför dörren. Kaffe och Tobleronetårta satt fint! Men finast ett telefonsamtal med Fästmön medan kaffet perkolerade… Anna hade varit ute och gått i hagel. Och nu, när jag tittar ut, snöar det… Aprilväder…

Read Full Post »

Vännen Jerry beskrev sitt inre rum nyss i ett inlägg. Samtidigt ställde han frågan om vad läsarens inre rum är. Jag hakar på och visar mitt inre rum:

Mitt inre rum. (Bilden är troligen tagen av Magnus pappa. Eller min.)


Som synes är mitt inre rum
också en strand, Varamon. Och här springer Magnus och en femårig Toffla som barn, lyckligt omedvetna om framtiden…

I den här bilden ryms mitt inre rum. Vilket är ditt???

Read Full Post »

Hittar en kort artikel hos Svenska Dagbladet där en norsk forskare förutspår att e-posten är borta om tio år. Det är Gisle Hannemyr som anses vara en av IT-Norges mest inflytelserika tänkare. Tänkare…

Tofflan kan också tänka…


I år fyller e-posten 40 år.
Gisle Hannemyr tror att e-post redan om fem till sju år blir nåt som endast används av dem med särintressen. Särintressen? Menar han kufar då, eller? Redan idag ser han att yngre internetanvändare väljer bort e-post.  Och att det är problem med säkerhet, kryptering, spam och bedrägerier vet vi ju alla. Men e-post endast för dem med särintressen…

Jag går snarare på en annan norrmans linje, internetpionjären Pål Spilling. (Visst har de intressanta titlar i Norge… ”en av IT-Norges mest inflytelserika tänkare” och ”internetpionjär”…) Han tror att e-posten finns kvar men att den har fått ökad funktionalitet. För e-post är ju ändå det som når rakt fram.

Vad tror du? Finns e-posten kvar om tio år?? Om inte, vad har vi i stället???

Read Full Post »

Uppdaterat: Precis när jag hade postat det här inlägget började grannarna spika, mamma vrålade och tystnaden lägrade sig igen… Tillfälligt i alla fall…


Idag fick jag sovmorgon!
Det verkar som om de hamrande och spikande grannarna ovanpå har dragit till Blåkulla eller nåt tillsammans med sina barn som verkade hoppa studsmatta inomhus. Härligt! Jag sov ända till klockan åtta! Igår blev vi väckta ungefär halv sju av att det spikades (!) i lägenheten ovanpå. Mamma blev skitförbannad och vrålade från sängen

TYST!!!

Och det blev det. Det blev tvärtyst. Sen var det lite hallå igen senare på förmiddagen. Det lät som en man som pratade extremt högt i sin mobil. Och eftersom vi, mamma och jag, är elaka, höjde vi rösterna och härmade mannen. Då blev det tyst igen. Och så har det varit sen dess. Eller det har hörts normala ljud, inte spikande, mobilprat i megafon eller studsmatta.

Hammaren fick påskledigt.


Jag kan förstå att det är lite svårt
från att avhålla morgonpigga ungar från att stoja, men att hoppa studsmatta borde man klara av att låta bli. Och spika en långfredagsmorgon. Det här med mobilpratare med megafonröster har jag extremt svårt med vilka tider som helst på dygnet. Jag är liksom inte intresserad av att höra andras privata mobilkonversationer. Punkt!

Mobilfritt kan vara skönt ibland.


Det verkar som om snöblasket har upphört!
Jag har glipat lite på persiennerna och noterar lite sol samt att det verkar vara en vinterdag ute. Typ minusgrader. Dunjackan hänger hemma, men jag har min skitfula fodrade fleecejacka med mig. Den är hyfsat varm. Den tunna vårjackan lär få hänga där den hänger tills jag åker. Nej, detta var verkligen ett väderligt bakslag! Kanske blir det ändå en promme längs sjön om det inte är för kallt och halt. Jag ska också åka ett par ärenden åt mamma, för i morgon hinns det inte. Först är vi bjudna till faster E på kaffe klockan 13 och två timmar senare ska jag träffa FEM.

Och efter påskdagen kommer annandagen och då ska jag och alla andra åka hem. Det lär bli trångt på vägarna… Hoppas vädret är bra så blir det i alla fall lättare att köra.

Jag undrar om min älskling sover… Det har varit några kvällspass för henne, men jag vet att det kan vara svårt att sova lite längre ändå. Jag tror att jag var lite jobbig igår kväll, för jag messade rätt mycket. Saknar…

Read Full Post »

En annan Anna

Hittade en annan Anna än Fästmön ovanpå mammas badrumsskåp. Bara så där. Hon var rätt läcker, men ”min” Anna är läckrast!

Anna Sui, en annan Anna som jag hittade ovanpå badrumsskåpet.

Read Full Post »