Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 6 april, 2012

Sista delen av dagens födelsdagsfirande… Jag fyller ju tant snart så vi tog färdtjänst till restaurangen. Och tänk, där satt en person som jag inte har träffat på över 30 år!!! 

Av den anledningen blev det bara en enda bild tagen. För M, den glada M, satt där och hade just ätit i sin ensamhet. Och vi pratade och pratade. Änka sen elva år tillbaka. Den snälle, snälle L med de ljusa lockarna hade gått bort alldeles för ung… Jag var tillsammans med M:s bror när jag gick på högstadiet. M och L var som extraföräldrar åt honom och vi var ofta hos dem på helgerna, bland annat påsk.

Och nu satt M på Ming och hade ätit tre rätter och funderade på om hon skulle våga åka till Parken på egen hand.

Klart du ska!

sa jag.

Du träffar säkert nån du känner där!

Jag hoppas att hon åkte dit, för eventuellt skulle tvillingsönerna, de som blir 29 år måndag, också komma. ”Barnen” jag aldrig sett…

Tiden går, bara jag är evigt ung. (Och jag ljuger så bra…)

Mamma vid desserten, friterad banan med glass och sirap. Desserten föregicks av friterade jätteräkor med stark sås.


Tack snälla mamma för en fin låtsas-födelsedag!!!

Read Full Post »

När man har låtsasfödelsedag ska man väl också få tårta? Visst! Mamma perkolerade kaffe som bara blev till vatten så vi fick göra det en gång till. Men det var bra, för under tiden hade Tobleronetårtan tinat ordentligt och blivit härligt chokladig…

Kaffe i min gamla kaffemugg från högstadiet, minst, samt tårta på mormors assietter. 


Mamma hade aldrig provat Tobleronetårta
tidigare och väntade med spänning på att få hugga in. Jag skulle ju som vanligt fota först. Nu börjar mamma låta som barna O när jag tar fram mobilen. Då skriker de…

NEEEJ!

Men jag fick i alla fall ta en bild till av mamma!

Mums!


Vi tog faktiskt två små bitar var,
men halva tårtan är kvar. I kväll orkar vi nog inte äta mer tårta, så den sparas till i morgon. För del tre i detta fantastiska födelsedagsfirande innebär ju middag i kväll på Restaurang Ming – och därifrån går man aldrig hungrig…

Bara en sak känns lite ledsam och det är att Fästmön inte kan vara med och fira. Men, men, vi ska ju faktiskt fira en födelsedag på riktigt i nästa vecka – och det är inte min…

Read Full Post »

Framåt lunch blev det så äntligen min födelsedag på låtsas! Mamma kom med presentpåsar i högsta hugg och sång fick jag också.

Presentpåsar och mamma med sång.


Mamma hade
till och med dekorerat sig själv, upptäckte vi.

Födelsedagsdekorerad mamma.


Jag fick massor av fina kort
med grattishälsningar.

Idag är det varken sol och värme eller min födelsedag, men jag hoppas mammas önskan slår in!


Ett kort
var större än paketet…

 

Litet paket med stort kort!


Ett paket var inte inslaget,
men det gjorde inget. Jag fick ju välja två presenter igår och det här järnet var en av dem.

Ett svart, coolt strykjärn!


Ett annat paket var ett tjockt kuvert
med innehåll som passar bra till vår kommande tripp på min riktiga födelsedag.

Passar bra till vår kommande lilla resa, jag och Fästmön.


Sen fick jag ett väldigt tjusigt inslaget paket,
också med innehåll som jag valt och provat igår.

Ett tjusigt paket!


Även innehållet i detta
blir perfekt till vår resa, för under vår vistelse planerar vi att gå ganska mycket. (Ja, jag vet att det är joggingmodell, men jag joggar aldrig, jag går.)

Snigga och väldigt bekväma gympadojor!


Vad det var i det allra minsta paketet?
Jo, jag hade ju önskat mig nåt minne av dan från mammas gömmor. Av berlockerna från ett trasigt armband hade mamma låtit göra tre berlocker till min halskedja! Detta var nog det bästa paketet!

En känga, en Folka och en häst i guld att ha runt halsen.


Nu fortsätter firandet
med kaffe och tårta! Vilken fin födelsedag på låtsas!!!

Read Full Post »

Det kändes nästan som hemma när jag blev väckt före klockan sju av klamp och stamp och barnaskrik. Men jag låg och lurade i min bädd, en madrass på golvet, fram till klockan åtta. Sen blev det toabesök. Magen är inte riktigt lika förtjust som jag i allt påskgodis.

Jag kom på att jag ju inte har önskat dig som läser glad påsk. Så det gör jag här och nu:

GLAD PÅSK!

Vi släpper inte in några påskkärringar som bara vill åt vårt godis eller ännu hellre, tigger pengar, så nån sån bild kan jag inte lägga in här i inlägget. Håll i stället tillgodo med att titta på mammas fina, ryska påskägg, en bild jag tog förra påsken!

Fina, eller hur?


Idag ska vi låtsas
att det är min födelsedag. Jag ska få paket och jag vet i alla fall att jag får två stycken, jag har valt dem själv. Till eftermiddagen har vi en Tobleronetårta och i kväll blir det middag på Restaurang Ming. Ming betyder ju pärla och detta ställe är i sanning en riktig pärla med god och vällagad mat och trevlig personal. Det är ju sånt som göra att man återvänder gång på gång…

Det här stället, Ming, är en pärla!


En av mina läsare i Uppsala
lämnade en kommentar här i vilken hon berättade att Uppsala är snöigt. Här väntar vi på snön, inte en flinga har fallit hittills idag, men det kommer väl. Igår var det en fin och solig dag, fast vinden var nordlig och kall. Idag är det väldigt mulet ute, så jag gissar att det är snömolnen. Tur att det inte är sol (!) för nu varnar forskarna för den svenska vårsolen också. Den sägs ha lika stark UV-strålning som vårsolen på Sicilien. Men varför är det då ändå så att de flesta fallen av hudcancer inte finns kring Medelhavet utan här? Kanske nån av läsarna från mitt förra arbetsliv kan svara på det?  (Jag såg att ni läste min blogg igår kväll. Hur vore det om ni ägnade er åt huvudsysslan, vård, när ni är på arbetet? Nu får ni chansen via en direkt fråga!)

Mamma och jag har en ny liten tradition och det är att vi promenerar längs med sjön och letar kvistar till vårt påskris. Vi får se hur det blir med den saken idag, det ser inte ut som nåt skönt promenadväder. Men vi måste ju ha nåt att hänga de fina äggen i.

Annars blir det inte mycket gjort den här dan. Den är liksom bara lååång… Jag ska duscha och tvätta håret och det ska bli skönt. Jag saknar min älskling, förstås, men vet att hon jobbar idag och i eftermiddag får hon hem Elias igen.

På söndag ska jag träffa vännen FEM, det blir nog framåt kvällen ifall vi ska träffa faster E på dan också. Det ser jag fram emot! Och sen måste jag packa, för på måndag vänder Clark Kent* och jag hemåt igen. Men först ska vi fira påsk i några dar… Och fylla på påskägget som jag tömde så fint igår. I bilen på väg ner smaskade jag på innehållet i Annas påskägg, men då var jag väl så mätt på smörgåstårta, för det finns ett par bitar kvar…


*Clark Kent = min lille bilman

Read Full Post »