Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 8 juni, 2014

Ett irriterat inlägg som kunde ha varit ett gött inlägg.


 

 

Grön paprika

Små, ostekta gröna paprikor på min balle.

Grönt är skönt! Och det är tystnad också. Men man kan inte få allt man önskar sig. På min balle* finns endast ett av de tu. Just som jag nästan slumrade till, nerfälld, med lite sol på mina blekfeta lår, skar nån sönder lugnet. Så jag gick in och satte mig vid datorn och grävde i godispåsen i stället. (Den som spar lördagsgodis, hon har.)

Nåja, en får tacke, sa baggen, för det lilla. Jag kunde i alla fall äta söndagsmiddag på ballen under en stunds ro. Och jag kunde läsa en stund. Och jag kunde nästan klå Kobran**. Men, som sagt, man kan inte få allt man önskar sig.

Grönt ÄR skönt och i stället för att njuta av den gröna utsikten äter jag grönt godis.

I övrigt, denna makalösa dag, har jag sökt jobb, bytt batterier i min nummerpresentatör, köpt kuvert och frimärken, glömt att posta ett brev, handlat, telefonerat med mamma och pantat burkar.

Vad har DU gjort???


*min balle = min balkong
**klå Kobran = synnerligen seriös tävling på hög nivå

 


Livet är kort.

Read Full Post »

Ett citerande inlägg.


 

Håkan Nesser är inte nån av mina favoritförfattare. Men nu läser jag De ensamma och den handlar om… ensamhet, förstås, fast också om Uppsala. Därför är den här Nesser-boken bra.

Boken, som jag har lånat av Fästmön, handlar också om döden. Vi måste ju våga prata om den, döden, vilken nytta det nu gör, pratandet…

[…] Hej, min förra pojkvän har just kört ihjäl sig. Har du lust att komma över på en kopp te?
Jo, det skulle kanske fungera. Vem som helst skulle väl ställa upp i ett sådant läge, men det var inte det saken gällde. Hon behövde inte vem som helst. Och varför… varför skulle man prata bort döden? Varför inbilla sig att det gick att bota förtvivlan med små, fjantiga plåster av samtal? Med te? Varför ens försöka? Muntra upp sig genom att tala om annat… varför i helvete skulle man tänka på annat? […]

 


Livet är kort.

Read Full Post »

Ett gillande inlägg.


 

Jordgubbar från Ulva

Gubbar som gillas av mig!

Igår när jag hade hämtat Fästmön från jobbet åkte vi och handlade. Jag tittade inte ett dugg på prislapparna – eller EAN-koderna, säger man väl nu för tia – utan köpte sånt som jag förhoppningsvis ville stoppa i min lilla mun stora käft. Det blev både onyttigheter och nyttigheter. Men det som föll under den senare kategorin måste vara gubbarna från Ulva, dessa gubbar, som jag verkligen, verkligen gillar!

Fast igår kväll blev jag så mätt eftersom jag åt middag att jag inte orkade med några gubbar. Inte heller kanelbullen jag köpte och BARA fem bitar lösgodis…

Jordgubbar i frukostfilen

Gubbar åkte ner i frukostfilen.

Men den som spar, hon har! I morse åkte gubbarna fram ur kylen. Ett gäng av dem avsnoppades, sköljdes och åkte ner i frukostfilen. Och det var inte så tokigt, ärligt talat…

Då har jag avslöjat vad jag unnar mig på helgen. Ibland. En del saker kan jag avstå ifrån, andra inte. Och nu vill jag ju förstås veta vad du inte kan avstå från på helgen. Kolla i Tofflan undrar… här intill i högerspalten! Jag vill inte diskutera frågan i kommentarer till det här inlägget, men du får gärna skriva nåt om jordgubbar… (I own the blog, I set the rules!)

 


Livet är kort.

Read Full Post »

Ett undrande inlägg.


 

När det är helg vill de flesta av oss unna oss nåt gott att stoppa i våra munnar. Därför undrar Tofflan vad du INTE kan avstå från när det är helg. Du kan bara välja ett alternativ, men kommentera gärna ditt svar inne i omröstningen. Frågan/omröstningen hittar du som vanligt i högerspalten, under rubriken Tofflan undrar…

Det här inlägget kan du inte kommentera. Men som bloggägare vill jag kommentera att jag på förhand tackar dig som deltar!

 


Livet är kort.

Read Full Post »

Ett redovisande inlägg.


 

Under den gångna veckan var det Sveriges nationaldag. Tofflan, som ju är en nyfiken typ, undrade om du firar Sveriges nationaldag. Det var inte många som orkade svara, så gissningsvis var folk ute och firade – ett eller annat.

Så här fördelade sig de 19 inkomna svaren:

53 procent (tio personer) svarade: Nej. 

37 procent (sju personer) svarade: Ja, jag firar med att njuta av en ledig dag från jobbet. 

Elva procent (två personer) svarade: Other: 
Hissar en miniflagga på balkongen.
Jag firar studenter den 6 juni

Ingen svarade: Ja, jag är ”ute på stan” och firar!

Irene Sjöberg kommenterade:

Jo, jag firar men går inte ut på stan. Däremot firar jag med lite god mat medan svenska flaggan pryder mitt köksbord, (en mycket liten flagga). Jag kommer nog jobba lite den dagen också. Kram

Stort TACK till dig som klickade ett svar eller kommenterade! Som vanligt hoppas jag att du har lite ork kvar att klicka ett svar på den nya frågan, som vanligt här intill i högerspalten, under rubriken Tofflan undrar…

 


Livet är kort.

Read Full Post »

Ett uttråkat inlägg.


 

Nyklippt

Mest trött på mig själv.

Jag har nog, precis som rubriken säger, världens tråkigaste liv just nu. Och det är bara jag själv som kan förändra det, det är jag fullt medveten om. Men hur lätt är det när det innebär kontakt med andra människor? Jag är så trött på människor generellt sett just nu – ingen nämnd, ingen glömd. Trött på folk som bara hör av sig när de vill (ha) nåt, på folk som gapar och skriker, på människor som inte hör av sig trots överenskommelse, trött på pratmakare och på tigare… Men mest av allt är jag trött på mig själv. Det är mig det är fel på, inte ”alla andra”.

Igår kväll kunde jag sitta ett tag på ballen* och läsa och äta min middag. Sen fick några grannar gäster och jag klarade inte av deras sorl. Gick in och såg med ett öga på Mr Selfridge, ett på Twitter. Jaa, jag är rätt trött på Mr Selfridge och Twitter också, just nu. Mr Selfridge är så jäkla rättskaffens och hederlig att jag nästan spyr. Och på Twitter visar folk upp sina fantastiska liv, barn, husdjur, resor de företar sig, böcker de skriver… Kram, kram och gullegull. När jag skickar upp nån bild till Twitter är det på en bok nån annan har skrivit, en starköl, en skål ostbågar eller en tallrik mat. Hur spännande är inte det..? (<== ironi).

Gediget arbete

En skylt från ett annat och trevligt arbetsliv där man fick vara som man ville, bara man gjorde sitt jobb.

I morse vaknade jag att grannarna bredvid möblerade om i sina köksskåp. Det var i alla fall vad det lät som. Utanför sovrumsfönstret skrattade en skata mycket irriterande. Inne i sovrummet stod luften stilla. Det gick inte att ligga kvar. Jag var uppe vid sjutiden. Sista sovmorgonen på ett tag, för i morgon startar en full arbetsvecka som jag ska genomlida. Det är svårt att göra ett bra jobb när man inte bryr sig längre.

Dagarna tickar ner och tanken var att jag skulle ägna helgen åt att söka nytt jobb. Men motståndet är hårt och svårt. Jag har kommit till en skiljeväg även i detta sammanhang. Varför söka jobb som har med kommunikation att göra när jag har så svårt för människor..? OK, det skrivna ordet, fine. Men inte får man bara jobba med sånt? Samtidigt läser jag till exempel så många krönikor som är skitdåliga – och ändå får skribenterna bra betalt för dem! Kanske för att de ”har ett namn”, det vill säga är kända. Jag är ju bara jag.

Två trisslotter

Anna skrapade fram en storvinst – i drömmen.

Att jag har världens tråkigaste liv insåg jag när jag vaknade från en dröm. Jag drömde att min älskling hade vunnit 100 000 på en Trisslott och kunde unna sig en ny iPhone. Tror inte att det var en sanndröm, dessvärre. Vi går för övrigt omkring på var sitt håll och längtar. Jämt och samt. I alla fall gör jag det. Men just nu är jag inget trevligt sällskap. Dessutom måste jag idag verkligen ägna några timmar åt att söka jobb. Annars är Annas sällskap det enda jag står ut med just nu. För hon förstår mig, hon fattar hur det känns utan att jag behöver veckla in mig i några förklaringar.

Hela kroppen, känns det som, är en enda stor värk även idag. Till och med en fingerled envisas med att värka, trots att jag trodde att det skulle gå över på nån dag. Himlen är blå, solen skiner, livet är en gåva… Varför är jag så svart i sinnet? Så trött på människor? Så envist mässande att jag har världens tråkigaste liv? OK, det är en massa ”saker” som fattas i mitt liv, men jag har jobb tre veckor till och jag har tills vidare tak över huvudet. Det finns kärlek i mitt liv och jag har en mamma som fyller 79 år nästa månad. Det är jag tacksam för.

Men jag vill åstadkomma nåt som bara är jag också. Åtta kapitel på min bok är skrivna. Jag orkar inte skriva mer just nu. Det gör för ont. För det handlar om livet före världens tråkigaste liv…


*ballen = balkongen

 


Livet är kort.

Read Full Post »