Alltså jag blev rätt mållös så här på morgonen. Läste i Dagens Nyheter att det faktiskt inte är tillåtet för telefonförsäljare att ringa folks mobiler. VA??? Eller får och får… Det är telefonförsäljarbranschens egna riktlinjer som säger att man inte får folks mobiler – om de inte är kunder i företaget.
Ring inte min mobil!
Maj gadd! Här rings det ju hela tiden – på min gamla mobil. Jag har nämligen kvar såväl mobilen som abonnemang eftersom jag inte vet hur länge jag har tillgång till tjänstemobil. Så gott som varje dag läser jag av att jag har missat samtal. Värst av alla är Key Code, ett företag som ringer från Göteborg samt 0115005473, som jag tror är ett företag som vill sälja pensioner. (Jag lär aldrig få råd att gå i pension.) Vidare har jag fått mobilsamtal från Tvättex, Positiv Pension samt Fortum. Och från ComHem. Jag har aldrig varit och lär aldrig bli kund hos nån av dem – mer än ComHem där jag är tvångs-kund eftersom min bostadsrättsförmedling har avtal med företaget. Fast varför ska jag som boende då drabbas av deras telefonförsäljare? Ring till nån i styrelsen i stället som har beslutat om att vi ska avtal med ComHem. Jag har INTE varit med och bestämt det.
Enligt artikeln i Dagens Nyheter ska man eventuellt bli tvungen att NIXa även sin mobil. Och det tycker GD:n för Konsumentverket är fel. VA??? FEL??? Skälet är att han tror att vi mobilkunder då lär bli bombarderade av försäljare. MEN DET ÄR VI JU REDAN!!!
I veckan kom det ut ett pressmeddelande från NIX om att man ska erbjuda mobiltelefonkunder sin spärrtjänst. Men tyvärr backade man senare från detta och menade att det inte fanns nåt styrelsebeslut bakom detta. SYND, tycker jag! För jag är så TRÖTT på alla oönskade samtal.
Nu fungerar inte NIX till 100 procent, men spärrtjänsten minskar mycket. Och de puckon som slipper igenom brukar skylla på att man har varit med i nån tävling där man OK:at ens personliga uppgifter får användas, att man själv har lämnat OK att de får ringa etc. Ett exempel på detta är Fortum. Där har man försökt få mig att tro att jag är helt dum i huvudet flera gånger.
Skälet till att jag VET att jag aldrig har OK:at att Fortum får ringa mig är att min hushållsel ingår i min månadsavgift – och åter är det styrelsen i min bostadsrättsförening som ansvarar för upphandling av elleverantör, inte jag själv. Och även om detta kanske ändras inom en snar framtid kan du vara säker på att jag ICKE kontaktar Fortum för att bli kund där. Aldrig!
Tillbaka till GD:n på Konsumentverket. Han menar att det bästa vore om vi som har mobiler inte behövde anmäla oss till nåt register. Visst vore det bra om vi slapp! Men nu är det ju så att telefonförsäljarbranschen inte följer sina egna riktlinjer ens idag, så vad har vi för val? Det är inte särskilt ansträngande att anmäla sig till NIX, för övrigt…
Konsumentverkets GD vill lagstifta mot att telefonförsäljare får ringa om utan medgivande från mobilägaren. DET låter emellertid bra. För en lag är ju kraftfullare än både riktlinjer och NIX. Men det tar också tid att processa en ny lag och under den tiden vill jag SLIPPA prata med folk som ringer min mobil enbart med syftet att lura mig att köpa nån vara eller tjänst!!! Jag känner mig ofredad!!!
Livet är kort.
Jag använder TrueCaller (en app som kan dels visa vem som ringer, och dels filtrera bort samtal från exempelvis försäljare och andra oönskade) i mobilen. Önskar att den fanns för fast telefon!
Vad man ska göra för att slippa det här med försäljare som ringer på dörren (har plötsligt blivit vanligt här, särskilt från elbolag) istället för på telefonen vet jag däremot inte. Skaffa en butler som kan s.a.s. filtrera besökare?
Tycker öht att försäljare blivit alltmer närgångna och aggressiva. Från att finnas med informationsbord på stan, för den som är intresserad att komma fram till, till att aktivt antasta alla som måste förbi dem för att komma in på ICA för att handla (och inte ta ett nej ens en gång utan kräva att man motiverar varför man inte är intresserad), till att gå hem till folk. Undrar vad som är nästa steg?
Suck.
Och jag kan ju inte använda TrueCaller på min gamla mobil för där funkar inte appar (har vi inte pratat om detta förut? Eller kanske var det med nån annan)
Dörrförsäljare har jag inget problem med. Jag kikar i ”ögat” på dörren och öppnar inte om jag inte känner igen personen som står utanför.
Nere på stan är jag aldrig, men förr i tiden, när jag var där varje dag, blev jag också antastad av säljare av olika slag. Värst var säljare från UNICEF och Amnesty. Intressant att studera deras strategier dock, hur de vanligen antastade ensamgående etc. Fruktansvärda metoder!! 👿
Amen!
Presajsli! Over and out. Om man inte vill bli ofredad per telefon eller mobil ska man slippa, tycker jag. 👿
Har som du, Nix på min hemtelefon, men är väldigt trött på alla försäljare som ringer på min mobil. Det skulle vara väldigt bra om det gick att Nixa även den. Men försäljarna är fräcka. Höjden av fräckhet tycker jag att det var när jag på arbetstid blev uppringd på min jobbmobil och en hurtig röst frågade efter min sambo. Gissa om han fick sej en rejäl ”avhyvling” !
Min privata mobil ligger ju mest hemma nu eftersom jag har tjänste, men en gång var det en säljare som ringde på min tjänste och då fick jag spel. Att man inte ska slippa bli ofredad nånstans, liksom! 👿
PS Brukar du inte ha med dig din sambo på jobbet? 😉
Har du testat med att bara be bolaget att sluta ringa??
De vill ju inte heller ringa och störa om folk inte vill att man ska ringa.
Självklart har jag det! Så snart jag lyckas lista ut vilka företag det är som ringer kontaktar jag deras kundtjänst. Keycode, som du arbetar på, har jag till exempel mejlat kundtjänst hos flera gånger. Ändå fortsätter ni ringa. Ni får ju för övrigt inte ringa privata mobiler enligt era egna – telefonförsäljarbranschens – riktlinjer. Varför slutar ni inte att bryta mot era egna regler?