Inlägget uppdateras då och då senast den 16 februari på eftermiddagen – se längst ner! Det händer saker, men inte mycket och inte fort, om man säger så…
Nu skäms jag att vara en Nokia mobiltelefonägare! Min tejpade historia håller så länge den håller och när det blir dags för en ny mobil så inte blir det Nokia. Och skälet är följande:
I september förra året köpte Fästmön en ny mobiltelefon. Ingen dyr sak, men den kostade ett par tusenlappar. Nåt hon betalar av varje månad. Hur kul är det då att mobilen, sedan september förra året alltså, varit hos Nokia på lagning två till flera veckor fyra två gånger, före det två gånger på OnOffs egen ”verkstad” sen hon köpte den??? Inte alls.
Mobilen
- dör, och vägrar starta igen, plötsligt utan att man gör nåt särskilt med den
- inte reagerar på laddaren
- kanske startar, men man vet inte för att skärmen är svart
- om man lyckas få igång den, efter några dar i bästa fall, har den tappat alla inställningar
med mera…
Mobilen har alltså varit inlämnad för fjärde gången varav två hos Nokia för att den krånglar. Man tror då att Nokia
- ska skynda sig att hantera ärendet
- skicka en ny mobil eftersom det uppenbarligen är ett måndagsexemplar Anna har köpt
Idag fick hon så besked efter att hon själv kontaktat inköpsstället sedan det gått liiite för lång tid. Nåt fel är det INTE på mobilen, enligt Nokia.
Skitdåligt, Nokia! En rejäl fet och svart RÖV blir det till er! Aldrig mer Nokia!
En svart bak till Nokia som dröjer med att hantera konsumentärenden och som inte skickar en ny vara trots att det uppenbarligen är nåt bestående fel med den.
Läs Annas eget inlägg om detta!!!
Uppdaterat: Jag mejlade länken till Nokia och fick inom tio minuter detta svar, något avkodat och förkortat:
Hej Tofflan,
Tack för att ni kontaktar Nokia Care.
Jag kan personligen hålla med om att så får det inte gå till.
Då vi här på den tekniska supporten inte har hand om reklamationer och telefonerna när dem är på reparation så rekommenderar jag att ni lämnar er feedback till vår Garanti & Reklamations avdelning.
Nedan kan ni se kontakt informationen till dem, dem har hand om alla ärende gällande reparationer och reklamationer.
Tycker ni ska lämna er feedback till dem då det betyder mycket för oss att våra kunder är nöjda.
Nokia Customer Care
Stålgatan 11
195 72 Rosersberg
Tel:08-50 100 150
Fax:08-50 100 151
Telefontid: Måndag-fredag 09:00-18:00
E-Post: customer.care@nokia.se
Jag önskar er en trevlig dag. […]
Med vänliga hälsningar,
Therese S Pallin
Nokia Care
Självklart har mejlat Nokias Customer Care i Rosersberg, men inte fått nåt svar än.
Uppdatering 2: Nu har jag fått svar från Nokias Customer Care i Rosersberg. Här följer det, något avkodat och förkortat:
Hej Tofflan,
det var väldigt tråkigt att höra att du/Anna haft dessa problem.
Nu har jag däremot inte någon insyn i vilket ärende det gäller och kan då ej heller kommentera detta.
Har du ett IMEI-nummer på telefonen eller ett reklamationsnummer så kan jag se vad som skett?
Med vänliga hälsningar
Charleene
Nokia Customer Care
Stålgatan 11A
195 72 ROSERSBERG
Tel: 08-50 100 150
Fax: 08-50 100 151
E-mail: customer.care@nokia.se
Jag har vidarebefordrat detta till Anna eftersom jag ju inte har IMEI-nummer eller reklamationsnummer.
Uppdatering 3: Anna och Nokia har nu haft kontakt. Nokia menar att de inte har fått tillräckligt utförlig information om felen. Mobilen har för övrigt legat på inköpsstället, det vill säga OnOff i Uppsala, ett par veckor utan att Anna har fått veta det, dit Nokia har återsänt den i början av månaden. Ärligt talat börjar jag undra om det inte ska delas ut en svart bak även till OnOff… Överenskommet med Nokia är nu att Anna ska precisera mera de olika felen och att OnOff för femte tredje gången ska skicka in telefonen till Nokia, för femte gången på lagning totalt. Jag kan inte hjälpa det, men det känns liiite som om Nokia skyller ifrån sig även om jag inte kan förstå hur affären har kunnat låta en kunds lagade (?) mobiltelefon ligga utan att kontakta kunden…
Uppdatering 4: När Anna så fått sin LÅÅÅNGA och väl preciserade fel-lista, med alla datum vi varit till OnOff etc, ringde hon till OnOff. Naturligtvis hade säljaren, som är hennes kontaktperson, gått för dagen. Och är kanske ledig i morgon, onsdag… Avtalat är nu att säljaren på OnOff ska ringa Anna snarast så att mobilen, tillsammans med hennes fel-lista, skickas en femte tredje gång till Nokia, en femte gång på lagning totalt.
Uppdatering 5: Annas senaste blogginlägg om eländet…
Uppdatering 6: Säljaren på OnOff har ringt Anna. Enligt överenskommelse har Anna mejlat över en lista med alla felen sen mobilen köptes DEN 4 SEPTEMBER 2010. Denna lista skickas sen tillsammans med mobilen till Nokia. Igen. Här är Annas inlägg om detta.
Uppdatering 7: Rättelse: Efter en viss genomgång har det visat sig att mobilen först varit insänd på lagning hos OnOff:s egen verkstad två gånger och först därefter två gånger hos Nokia på lagning. Idag, förhoppningsvis, skickas mobilen en tredje gång på lagning till Nokia, en femte gång totalt sätt. Och nu kan man ju verkligen börja undra över hur OnOff skött ärendet…….
To be continued…
Jag kan meddela att min Nokia, inköpt i december 2009 lade av förra veckan. Displayen ser ut som ett flipperspel och man undrar om telefonen är tidsinställd för att paja lagom till att garantin gått ut. No more Nokia. Och Annas telefonhistoria har jag följt från start och det är så dåligt att man inte finner ord.
Snacka om badwill.
Gigantisk, svart bak och lite, lite basebollträ! 👿
Jag har mejlat länken till Nokia, lite olika ställen. Ibland får bloggerier nån konstig fart på dumma företag…
Verkligen dåligt! Har ni provat kontakta Nokia direkt, per mejl till exempel?
Som jag skrev till Nurse Rached, har jag mejlat Nokia lite olika ställen idag. Kanske lägger ut nåt svar – om jag får nåt. Annars är det ju inköpsstället som sköter kontakterna med Nokia i Rosersberg…
Herregud vilken USEL support, hoppas dom nya kontakter ger eld i baken på dom. Har ni hört med eran konsumentupplysning /Allmäna reklamationsnämden ? det kan vara bra att kontakta dom och få en bedömning
Konsumentupplysningen resp. ARN blir nästa steg ifall inte Nokia tänker om. Riktigt uselt är det av ett sånt stort företag gentemot en liten människa… 😈
jag blir galen på sånt , och för sånna som mig händer det inget har liksom inte svarets gåva ? eller hur man kan säga, den skulle hamna i soporna eller nått, Men jag blir förbannad när du inte får svar nu verkar det bara gå runt runt utan att du får direkt svar på din fråga/ dina fel
Ja och värre verkar det bli… Snart kommer en uppdatering…
Så uselt agerande av Nokia! De borde skämmas när de inte kan reklamera denna usla telefon som Anna fått!
VERKLIGEN! 😈
Det påminner lite om historien om min mobil, som när den lagats skickades till ett uthämtningsställe 15 mil bort. Då var de tvungna att skicka tillbaka den till verkstaden i Malmö för att sedan skicka ut den till min stad. Men det kom aldrig någon telefon. Jag ringde och fick besked att den var uthämtad av mig! Schenker och Telenor skyllde på varandra och det tog två månader innan jag fick min mobil, som hade legat hos Telenor i Malmö hela tiden.
Vi andra får väl blogga och länka så kanske nokia reagerar. Det har hjälpt tidigare.
Ja det blev en snabb reaktion när jag skickade länken till Nokia, men sen har det segat!
Blogga och länka gärna! Det finns en länk på Nokias hemsida till mitt inlägg under Bloggat och det är ju roligt för dem med tanke på min rubrik…
Sugkasst! Kort och koncist och det enda man kan säga. Bidrar med en stor fet svart röv från mig också! (du slipper se den på bild)
Ha ha, kanske ytterligare en röv ger bättre verkan??? 😉
Usch! Aldrig att jag skaffar en Nokia efter att ha hört det här! Och lite skeptisk till OnOff blir man ju också.
Ja aldrig mer Nokia, säger jag! Och nu tycker jag att OnOff har gjort bort sig en del också… En kund som kommer tillbaka med sin mobil FLERA GÅNGER borde prioriteras, inte ignoreras…
Riktigt dåligt av nokia, och dåligt av onoff.. inte min favorit affär direkt
Ja verkligen riktigt dåligt! Vad är det att tjafsa om från Nokias sida – ge Anna en ny mobil, för 17!
ONOFF suger , har inte köpt grejer där sen Magnus lämna in sin mobil där för många år sen och då ville dom ha 500 kr för att skrota telefonen-??? hmmm gissa om vi hämtade den?
VA??? Är det sant??? Anna har hittills fått bra hjälp av OnOff, men när de inte har hört av sig trots att mobilen har legat där i två veckor, tappade jag tilltron..
japp helt sant…
Fy te rackarns… 😦
meh,, med betoning på OFF…. känner inte för den kedjan mer om dom är så här okundvänliga !!!
håller tummarna att hon får det hon betalt för ..
Jag hoppas att mobilen är på väg till Nokia och att resultatet blir att hon får en ny. Annars…….. 😈
verkligen jättedåligt. de ska vara måna om sina kunder tycker man men det verkar inte gälla telefonbolagen
kram
Nej varken mobiltelefonjättarna eller elektronikkedjorna tänker på sin image, än mindre på sina (fd) kunder…
Kram
Jag jobbar på en av de stora elektronikkedjorna med just reklamationer.
Jag håller med om att det sköts dåligt men det hade inte varit så.
Många kunder blir missnöjda pga okunskap.
Hade du vetat att du har rätt att häva köpet efter tre gånger samma fel förutsatt att verkstaden hittar fel så hade du inte behövt lämna in mobilen en fjärde eller femte gång.
Jag tycker du ska gå dit och säga att du vill häva köpet enligt konsumentköplagen.
Läs dina rättigheter och googla på konsumentköplagen så kommer du och de som kommenterat förstå bättre och inte vara så bittra.
Angående Nokia har de minst fel på marknaden på mobiler.
Du har haft otur med ett ex som krånglar mycket.
Sony Ericsson är absolut sämsta märket när det gäller kvalité, tätt följd utav LG.
HTC och Nokia håller högst kvalité så ni andra gör ett misstag om ni ska döma Nokia på endast en mobil.
Självklart blir det fel även hos den bäste ibland.
Lycka till och läs på om dina rättigheter så blir du gladare. =)
Jag brukar inte tillåta anonyma kommentarer men jag gör det för den här gången.
Ja, ärendet har skötts dåligt. Eftersom verkstaden den tredje gången påstod att man inte hittade nåt fel, var det lite svårt att försöka häva köpet. Det har dessutom varit lite olika sorts fel på mobilen och allt har inte rapporterats korrekt till verkstaden. Säger Nokia.
Jag är inte bitter, jag är förbannad på att varken Nokia eller OnOff Uppsala tycks ta sitt ansvar. Sen är det inte min telefon, så det är inte JAG som ska försöka häva köpet. Jag bara berättar en historia ur verkligheten.
Du skriver att jag har haft otur med ett krånglande exemplar. Det är inte sant, det är min fästmö som har haft otur. Uppenbarligen är hennes nya mobil ett så kallat måndagsexemplar. Varför byts det helt enkelt inte ut?
Vad gäller Nokia har jag alltid tidigare haft Nokia och aldrig haft några som helst problem. Att Nokia har minst problem av mobiler generellt var också nåt som säljaren uppgav.