Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 7 juli, 2009

I am a killer…

Här kommer bildbeviset! Jag är en mörderska, borde flytta till Midsomer county, kanske? Jag är störst och starkast. Jag vann jakten. Flugan är död.

Död fluga
Svart på gult – flugan är död.

Read Full Post »

I vår språkresa genom östgötskan har vi kommit fram till dubbelordet gör-gött. Ordet ska uttalas med hårda g:n på båda ställena och ett långt, utdraget ö, nästan som ett a långt ner i halsen, i första ordhalvan. Alltså: göööööööör-gött!

Ordhalvan gör betyder ursprungligen snor. Men sedan länge används ordet gör som förstärkningsord, ungefär som skit i skitmycket eller jätte i jättestort. Gör betyder numera alltså egentligen mycket, inte snor.

Och gött betyder förstås gott. Det är naturligt för östgötarne att allt som oftast sätta prickar över sina o:n, ungefär som värmlänningarna. Man säger till exempel även ”jag har sött blåklint” vilket betyder ”jag har sått blåklint” eller ”håret är flöttigt”, ”håret är flottigt” eller ”har du fött pöst?”, det vill säga ”har du fått post?”

Gör-gött är ett positivt uttryck och används om nåt som är gott att äta, men också om det goda i livet. Man kan alltså ha det gör-gött – man har det bra, man mår bra, man trivs.

A och U puss
Att pussas med Anna är göööööör-gött!

Read Full Post »

Nåt gott nu, sen och i morgon

Lite smaskens säger väl de flesta av oss inte nej till? Först intog jag soppa och mackor. Sen ska man ju ha kaffe på maten, eller hur?

Helt onödigt men gött
Kaffe och noisettekex.

 

I kväll blir det TV-fåtöljen och däremellan lite läsning. Kom-ihåg-lappen är virrigare än nånsin, så jag har säkert glömt nåt. För mycket telefonerande och sms:ande idag! Har i vart fall lämnat nyckeln till pappa Sri Lanka och mamma Ryska kommer antagligen över för instruktioner i afton. Hoppas bara hon kommer före klockan 21. Då är det ju Morden i MidsomerSvT1 och sånt kan inte missas!

Godispåse
Godispåse är obligatoriskt till Morden i Midsomer!

 

Möjligen räcker godiset även till Harper’s Island sent i natt på TV4 och kanske till bilen i morgon. Om inte, finns en reserv!

Bilar
En påse bilar är perfekt att ha i bilen på långresa! Fulla med socker, men man blir ändå inte så törstig av dem som man blir av choklad.

Read Full Post »

Livet gav sig till känna idag. Först på en tur jag tog till affären vid rondellen. På väg dit lyckades jag fastna med lilltånageln i jumpadojan så att nageln delade sig mycket oskönt. Därför ingen rapport! Jag hade fullt sjå att klara mig fram och tillbaka till dess att jag kunde operera mig hemma med nagelsaxen.

Och som pricken över i, i postboxen låg sen ytterligare ett nej tack på en tjänst jag sökt. Den som fått den var en gång för några år sen kollega till mig, men drabbades liksom jag av DLF* och tvingades sluta. Hon har alltså, gissar jag, gått arbetslös i två och ett halvt år.

Det bådar ju gott…

tänkte Tofflan och sjönk ner i förtvivlan, den jag varje dag försöker hålla stången.

 

*DLF = Den Lille Fjanten, obehaglig person på min förra arbetsplats

Read Full Post »

Christer Fällman, inte bara trädgårdsmästare, heter mannen och projektledaren bakom Regnbågen, ett planerat äldreboende för HBT-folk i Stockholm. Detta är nåt hett efterlängtat av många HBT-gamla. De gamla bögarna och flatorna som inte vill hyckla och ljuga om sin sexualitet på äldre dar.

Tryggheten att få vara som du är – även när du är gammal. Att slippa ljuga. Att slippa vara rädd för trakasserier – eller ren och skär dumhet – av oförstående vårdpersonal där du bor. Det är efterlängtat bland många HBT-äldre. Och tanken är att personal ska handplockas till Regnbågen så att de har rätt inställning i HBT-sammanhang.

En nackdel med särskilda boende för HBT-äldre kan vara att det blir som att gå in i garderoben igen, en ny segregering. Men Christer Fällman menar i en intervju i Ekot att en HBT-avdelning inte på nåt sätt är stängd och att tanken är att man ju ska samarbeta med andra aktörer. I detta fall med Stockholms Äldreboende och Micasa Fastigheter.

Just nu underöks intresset i en studie som görs av stadsdelen Norrmalm och Stockholms Äldreboende. Vi får hålla tummarna för våra HBT-gamlingar!

Christer Fällman är för övrigt känd som trädgårdsmästaren som skapade Sinnenas trädgård i området Sabbatsberg i Stockholm.

tittar fram
Christer Fällman tittar fram i Sinnenas trädgård. Hittar han fram till Regnbågen också? Vi håller tummarna! Bilden kommer från Stockholm stads hemsida.

Read Full Post »

Våldsam semester

Det är inte kul att läsa morgontidningen på sommaren. Den är så tunn, så tunn. Varje morgon blir jag dessutom besviken för att bluffen om DLF* inte har avslöjats än så att jag får gotta mig lite. Jag menar, med sommarens nyhetstorka… (Fast feg som jag är vågar jag förstås inte tipsa media om det jag vet. Det känns som om det står lite för mycket på spel för mig själv och min framtid. Men jag hoppas komma fram till nån smart lösning snart. Och då…)

Nä, i stället för spännande avslöjanden från det offentliga Uppsalas sfär, ägnar sig morgontidningen åt att i notis efter notis rapportera om olyckor, våld och död – och så lite våldtäkt. Det verkar som om länet, ja hela Sverige, exploderar i en orgie av ondska på sommaren! Är det så? Är det så att semestrar och ledigheter lockar fram det sämsta i oss svenskar? Då är det förstås illa. 

Eller är det så att tidningarna inte har nåt annat att skriva om? Då är det ännu sämre. För en människa som råkar ut för en olycka eller blir misshandlad och/eller våldtagen eller anhöriga till denna eller ett mordoffer är varje notis en tragedi. Ett oerhört lidande – marginaliseras av pressen till notiser. Elakt, tycker jag.

 

* DLF = Den Lille Fjanten, obehaglig person på min förra arbetsplats

Read Full Post »

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

Read Full Post »

Natt och morgon

Det blev sent innan jag somnade. Tittade ensam på Harper’s islandTV4 och blev lite uppskrämd, men inte så att jag inte kunde sova. Messade Fästmön och hon var trygg i sällskap med sina döttrar, de arga barnen (åtminstone en av dem är jättearg på mig för citaten jag skrev häromdagen, snyft!). Harper’s island startar för resten inte förrän 0.15 i natt och slutar 1.10. Detta på grund av att TV4 minns Michael Jackson från klockan 14.10 idag till 0.15.

Jo just det! Jag skulle berätta varför jag somnade sent! Fästmön och jag skickade natti-natti-sms, jag smorde in mina fötter med CCS Fotcrème (som gjort underverk på mina spruckna hälar!) och så grabbade jag min bok på gång, den senaste Irene Huss-deckaren, Det lömska nätet. Å, den är så spännande! Men även den handlar om pedofili – jag tycks ha kört fast i detta ämne eftersom jag nyligen läste en bok om ett liknande tema och dessutom rekommenderade Fästmön att läsa Roslund-Hellströms Odjuret… (Denna duo har för övrigt kommit ut med en ny bok, den femte gemensamma, Tre sekunder, som förstås står på min att köpa-lista!)

detlomskanatet_inb_low
På internet lurar groomare och lömska Tofflor, de senare dock inte i denna bok också.

 

Klockan var nära halv två när jag släckte. Vaknade sedan kvart i sex med kramp i vänster fot. Upp och stampade lite, sen ner i sköna bädden igen efter ett toabesök. Låg och lyssnade på regnet som sövde mig igen. Tänkte, strax innan jag somnade, att 5.45 var den tid jag skuttade upp (!..) måndag – fredag varje vecka när jag jobbade, så sent som i januari. Sov sedan tills klockan var nästan tio…

Read Full Post »