Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 20 juli, 2009

Herr Roos och Anna

Ante Valdemar Roos, 59 år, är trött på sin fru och hennes döttrar. När han vinner på tipset köper han sig en stuga på landet. Dit kommer även Anna, som rymt från ett behandlingshem. Ett omaka par – som inte är nåt par – inleder sin bekantskap.

9100118273
En Roos utan så många taggar…

 

Berättelse om herr Roos är Håkan Nessers senaste bok, utgiven 2008. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Nesser – åtminstone inte i hans Van Veeteren. (Det kan i och för sig handla om att jag inte gillar Sven Wollter så mycket…) Men den här boken är annorlunda. Det är en polisroman, med Gunnar Barbarotti i den rollen. Ante Valdemar Roos och Anna Gambowska är bokens egentliga huvudpersoner.

Jag gillar den 59-årige tråkmånsen Valdemar. Han har en mjukhet i sitt sätt mot den unga Anna. Och hon har länge saknat en pappa. Det är ungefär detta förhållande dessa två får. Men så småningom kommer verkligheten ikapp dem i form av ett ex till Anna. Snart är det omaka paret på rymmen.

Boken är på över 500 sidor. Den första hälften känns mest omständig, men Valdemar vinner i alla fall mina sympatier. Den senare hälften slukade jag. Detta innebär att jag ger boken ett gott betyg och rekommenderar den till läsning!

Read Full Post »

Gastroskopiskt

Detta smaskiga ligger nu i min mage. Den som har gastroskop kan se! Den som vill se hur maten såg ut innan jag svalde den kan glo på bilden här. Gott var det och mätt blev jag!

Gastroskopiskt
Detta minus bestick, tallrik, burk och pepparkvarn, finns numera i min mage. Gott, ICA Kvantum!

Read Full Post »

Stuvade in mamma med rollator och tog en tur till Gränby centrum. Tror vi var inne i varenda affär, känns det som… Inte var vi ensamma heller, fy 17, gör folk inget annat än springer omkring på Gränby?!

Mamma shoppade kläder, som vanligt, men inget smink idag. Vi fixade också en 60-årspresent till en vän till mina föräldrar som fyller år i morgon. Inne på ICA Kvantum var det hur mycket folk och lösa ungar som helst. Vet inte hur många av de senare jag fräste åt!.. Det var för övrigt på ovan nämnda ICA som Fästmön såg mig första gången. Själv såg jag ingen. Jag körde varuvagnen som en stridsvagn och mina armbågar var missiler.

Väl hemma igen, med varor och annat uppackat, blev det en fika på min balle*.

Tomt på kaffebröd
Bullar och sockerkaka med citronsmak försvann fort!..

 

Vi läste en stund och trots blåsten var det ganska skönt i solen. Regnet försvann nämligen på förmiddagen. Jag såg ett parasoll på en grann-balle**. I vissa lägen såg det ut som en jättepussmun, i andra som en jättevallmo.

Jättevallmo
Svårt att fånga det roliga på bild…

 

I afton blir det delikatesser från ICA Kvantum och så ska jag FÖRSTÅS njuta av sista avsnittet av Harper’s island! DET ser jag fram emot!

 

*min balle = min balkong
** grann-balle = grann-balkong

Read Full Post »

Deppigt

I morse var det så dags att återbörda Fästmön till Förorten. Vi hämtade upp hennes yngste vid åttatiden och jag körde dem hem. Det spöregnade så jag skjutsade även den lilles fader till arbetet. Nu är vädret något bättre, men himlen är gråsvart.

Axeln känns lite bättre, men så började jag behandla med Orudis gel igår, som sagt. Den gör uppenbarligen nytta…

Känner mig rätt deppo idag. Vill inte alls fortsätta med alla jobbiga konflikter och allt tjafs med mamma. Vilken skillnad det är med Anna! Hon är så lugn och det sista hon gillar är tjafs och gnäll.

Nu gäller det för mig att försöka hålla ut. På torsdag åker vi neråt landet igen, mor och jag, och på fredag åker jag hem hit igen. Ensam. Ska bli så skönt! Eventuellt firar vi Elias i helgen. Han fyller ju sju år under Pride och då är han ju hos sin pappa.

Ge mig kraft nu, nån! Jag hatar alla dessa gamla konflikter och roller som kommer upp igen. Och nu är jag för gammal för att ta all skit som jag fick ta när jag var barn och inte vågade säga emot. Jag hatar också mig själv för att jag inte är gjord av teflon så att skiten kan rinna av mig…

Idag blir det en tur till Stormarknaden där det ska springas i affärer och säkert provas kläder med mera. Jag slipper prova, för jag är inte ett dugg intresserad men jag kan alltid fejka intresse för mammas provningar.

Uff, vill inte vara med idag alls…

Read Full Post »