Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 juli, 2009

Balders balle!

HA! Nu har jag sett den, jag vet var dess brevlåda bor och jag har fotograferat den. Balders balle!

Balders balle
Liten och hårig, på baksidan av ett trädgårdstroll – Balders balle!

 

Balders balle har absolut inte nåt med Hem till Midgård att göra. Balders balle finns – hemma hos Anna, på hennes balle*. Så det så! Se själv!

 

*balle = balkong

Read Full Post »

I eftermiddags avslutade jag Mian Lodalens bok Dårens dotter. Det är bland det bästa jag har läst. Nånsin. För trots att boken starkt påminner om Åsa Linderborgs bok Mig äger ingen så är Mians bok enastående. Enastående bra.

9137131761
Dottern och Dåren och Dårens röda P1800.

 

Dessa märkliga fäder! Tokroliga, farliga, ansvarslösa och självcentrerade. Pappa Ted, Dåren, är allt detta och lite till. Connie, hans dotter, växer därför upp hos tråkiga moster Britta och morbror Lennart. Connies mamma hängde sig när i nån sorts psykos efter Connies födsel.

Det är inte mycket som är stabilt i Connies liv. För även om Britta och Lennart finns där är de inte särskilt kärleksfulla. Morfar dricker för mycket och mormor har löständer och är manodepressiv. Men kompisen och plast-brorsan Kallen blir den som står för kontinuiteten i Connies liv när alla andra bangar – på ett eller annat sätt.

Den här boken har enligt författaren själv ”självbiografiska drag”. Stundtals sitter jag och asgarvar högt, andra stunder blir jag alldeles förfärad över denna lilla flickas uppväxt.

Läs den. Skratta. Gråt. Men oberörd blir du inte! Dårens dotter är suverän.

Read Full Post »

Vem var Bo Balderson?

Tja, enligt en artikel i dagens Svenska dagblad var deckarförfattaren Bo Balderson den mångsidige konstnären Olle Adolphson. Hmmm… Må dä…

Annars har vi här i Uppsala en annan kandidat, Sven Delblanc, enligt Bo Gräslunds debattartikel hos Newsmill.

Read Full Post »

Kvittenslappar – my ass!

Läste i morgonbladet ett svar från Sjukstugans ansvariga på insändarsidan vad gäller städningen. Tydligen har man insett att det kanske är ett problem med städningen och hygienen på Sjukstugan. Därför har man haft ett möte med personalen, städbolaget & co i förra veckan för att diskutera hur man ska bli bättre.

Det senaste är nu att man ska sätta upp kvittenslappar utanför toaletterna. Där ska städarna skriva på om de har städat. Men herrejävlar, en påskriven lapp är väl ingen garanti för att städningen är utförd som den ska?! På min förra arbetsplats hade vi detta system och det fungerade inte. Antingen sket städarna i att skriva på lapparna – en del kunde säkert inte skriva (inte elakt menat utan sant) – ibland skrevs lapparna på trots att dammråttor och annat otrevligt dansade runt inne på toaletterna, som var bruna på insidan av skit.

Inte vet jag vad man ska ha för system, men uppenbarligen måste ju nån övervaka att städningen sker ordentligt. Vidare kan jag tänka mig att städarna behöver mer tid för att klara av momenten tillfredsställande. Och det får man ju inte om man, som landstinget alltid gör, köper billigast möjliga.

Enligt städansvarig på Sjukstugan ska avvikelser och klagomål rapporteras in via ett datasystem. Från den aktuella avdelningen har det på så sätt bara inkommit åtta klagomål. Tacka f*n för det! Patienterna kan ju inte gå in i Sjukstugans datasystem och klaga och personalen har väl inte tid med det?! Inte den personal som är ute på golvet och jobbar. De har väl för övrigt inte tillgång till några datorer, det är det väl bara läkare, sekreterare (de få som finns kvar) och sjuksköterskor som har? Och dessa går ju inte precis på patienttoaletterna…

Svart bak liten
Städningen på Sjukstugan och städansvarigas dumhet får ytterligare en svart bak! Jag är glad att min Fästmö slapp vara där nån längre stund igår…

Read Full Post »

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

Read Full Post »