Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 4 juli, 2009

Blodig barberare

Först mördar han elakingar. Sen mördar han för kärleks skull. Slutligen för att han gillar det. Eller? Filmen Sweeney Todd är annorlunda. Mycket blodig och otäck, men samtidigt känns mördaren sympatisk.

Sweeney Todd är en av Londons mest omtyckta barberare. Men en dag skär han halsen av nån som varit ”dum”. Detta blir inledningen till en serie mord där köttet från kropparna blandas in i mrs Lovetts pajer…

56449
Blodig barberare, den där Sweeney…

 

Den filmversionen jag såg var från 2006. I huvudrollen som barberaren Sweeney Todd ser vi Ray Winstone. Winstone gör en mycket trovärdig barberare. Londonaccenten sitter som en smäck och känns till och med lite överdriven i vissa scener. Men Winstone är äkta Londonbo, född och uppväxt där. 

Redan året därpå, 2007, kom en ny version med Johnny Depp i huvudrollen. Då är det en lite annorlunda version, med lite annan handling. Men Sweeney Todd har till och med gjorts som musikal, så…

Read Full Post »

Det blåser i håren…

Mina kaktusben skulle behöva… en epilator???

kaktusben
Bleka och håriga underben.

Read Full Post »

Jaha. Så har före detta bloggaren Alex Schulman uttalat sig om bloggarna. Han tillhör ju inte längre deras skara och kan därför göra så. I DN Kultur påstår han att bloggarna är ointressanta och betydelselösa och att ängsliga mediechefer lagt sig platt för dem. Att bloggarna sätter agendan för aktuella ämnen finns inget alls som tyder på, enligt Schulman.

Men fyyyyyyyyyyyyy så larvigt! Det klart att karln säger så. Nu. Jag menar nu när han själv slutat blogga. Han fick väl lite kritik eller nåt och så slutade han och nu ska han baske mig ge igen på… bloggarna. Han tillhör ju inte deras gäng längre. Eller?

I Sverige finns, enligt Alex Schulman, cirka en miljon bloggar. Detta på nio miljoner invånare – varav x antal är bebisar och x antal inte har tillgång till datorer. Ja för det finns såna människor än. Faktiskt! Och dem ska vi respektera, tycker jag. Enligt Bloggportalen – och Schulman – är 60 000 av dessa bloggar aktiva. Det låter ju lite rimligare. Bara fem procent av svenskarna läser varje dag nåns blogg. Det har forskare i Göteborg undersökt. Men ändå. Har vi inte hört det förut? Det här med ”lögn, förbannad lögn, statistik”???

Svart bak liten
En svart bak till herr Schulman. Det är lätt att kasta sten – utanför glashuset…

 

Vidare generaliserar Schulman när han skriver att bloggarna är en klick småtjejer som skriver om mode och andra ointressanta saker. Ja, ointressanta för Alex Schulman, kanske, inte för de intresserade. För övrigt är jag 47 bast, ingen liten kicka alltså, och jag bloggar. Varje dag. Mycket. Jag har dessutom många läsare. Det visar min besöksstatistik (fniss). Men jag är inte så intresserad av mode…

Gömda-debatten tas upp som exempel på att medierna darrar för bloggarna, för det var mycket bloggarna som drev den debatten. Detta nämner Schulman mot slutet, nästan som i en parentes. Bara det…

PS Lite statistik igen. Schulmans artikel publicerades på nätet vid niotiden i morse. Hittills har han fått 111 kommenterar på den, de flesta från bloggare som protesterar… Såna som jag tänker inte skriva nån kommentar på hans artikel – jag bloggar om idiotin i stället…

Read Full Post »

Carola och Alexander flydde

Alltså, jag hörde ett rykte. Jag hörde ett rykte för ett tag sen och rykten tar jag inte på allvar – förrän jag vet att de är sanna. Nu vet jag. UFF UFF UFF! Carola har sjungit ihop med Alexander Rybak! Två smilfinkar – sicken duett!

Allsång på grensen (ja grensen, norsk stavning, ska inte vara grenen, svensk stavning!) är Norges motsvarighet till Allsång på Skansen. I onsdags höll Carola och Alexander på och övade inför sitt framträdande. Då kom gamle Asa-Tor och körde förbi med ett himla-väder (passande nog till den heliga…) så de två stjärnorna (?) fick fly scenen. Tanken var att de skulle öva på en hyllning till Michael Jackson. MAN KRÄKS!

Ovädret drog emellertid snabbt förbi och Bebis-Carola, 42 bast, kunde framföra Fairytale och Alexander, 23, Främling. Snacka om cradle snatching…

Carola kommenterar, troligen med värsta bebisrösten, i en av kvällsblaskorna:

Det var helt magiskt att stå där uppe med honom. Stämningen var som den var för mig 1983 då publiken var helt i extas över att höra ”Främling”. Han är min idol nu. Det blir absolut inget Eurovision-samarbete mellan oss men det hade varit skoj att göra något mer tillsammans.

Man kräks ännu mer här borta och tar sig för sin ångestsvettiga panna. PLASK!

Read Full Post »

Läser i en av kvällstidningarna på nätet om en norsk familj som glömde sin sexårige son vid ett hotell. Men herre min je. HERRE MIN JE! Visst kan man vara trött och less på ungar men ÄNDÅ! Vad är det för parenteser* som glömmer sitt barn???

Tydligen hade familjen ifråga stannat för att rasta intill hotellet. När det var färdigfikat åkte föräldrarna helt sonika sin väg och lämnade sin sexårige pojke kvar. Denne hade gråtande blivit observerad i entrén till hotellet av personalen där som kommit till undsättning. Polis kontaktades och tog pojken och åkte runt i området, utan att hitta föräldrarna. Till sist kom emellertid barnet på sin mammas hela namn och på så vis kunde hon spåras per telefon. Naturligtvis ska det inträffade anmälas till de sociala myndigheterna.

Men va faaaaaaaaaaaaaan! Hur kan man ”glömma” en unge så där bara? OK, jag är nog inte världens barnvänligaste, men hur jäkla arg jag än hade varit på ungen eller vad det nu handlade om, så hade jag ALDRIG ALDRIG ALDRIG åkt ifrån en sexåring. En sexåring. Det är sånt man möjligen skämtar rått om internt, föräldrar emellan – att ”glömma” barnet, ge bort det eller sälja det – men det är ju absolut inget man GÖR. SKÄMS på sig!

 

*parenteser = föräldrar

Read Full Post »

Svängom till Willys

Även idag blev det till att ta en svängom till Willys. Med raska kliv stegade jag iväg, iförd ett ytterplagg. Det regnade nämligen och till och med åskade lite.

Önskade nästan att åskan skulle slå ner i EK, för hon har visat sig från sin allra värsta sida hela eftermiddagen. Gnällt och pipplat och skrikit. Det är en jämrans tur att jag inte är morsa till henne för då hade kalaset avbrutits, ungen åkt in och de stackars stekarna lämnats tillbaka till köttaffären. BAH vilken ungjävel!

På Willys var det roligt i alla fall – precis som vanligt! Följande noterades:

  • En dam helt klädd i olika nyanser orange samt ett par urbigga, superrepiga solbrillor (det regnade och åskade och var INTE soligt) från 1960 kallt och ett illrött paraply siktades vid entrén.
  • En muppig kille sprang omkring i för stora shorts vid brödet.
  • ZZ Top is still missing, men Alexander Bards look alike observerades vid grönsakerna. Han hade antagligen kommit hem från vår gemensamma födelsestad Metropolen Byhålan där han hade en spelning igår kväll.
  • En kärring vimsade omkring vid mejeriprodukterna så jag undrade om hon var full. Eller bara korkad.
  • Vid köttet upplät en man sin djuuuuupa stämma och tyckte att de skulle ta grillad kyckling i stället för fisk idag.
  • En lång man med kvinnofigur sprang omkring i midjeväska och vit tanktop. Det var inte några plagg för hans kropp…
  • I kassakön stod två pladdrande väninnor bakom mig och kacklade så jag höll på att tappa öronen.

Read Full Post »

Lösenordsskyddad: Grannincestuocitet?

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

Read Full Post »

Namnsdag!

Satt och funderade häromdagen om namnsdagar. Jag har en sån idag, nämligen. Tänkte, att när mamma går bort, då är det ingen mer som kommer ihåg Ulrika-dagen. Men igår kom ett grattis-kort med posten och Anna-sötnosen var den första att gratulera i morse (nåja, på förmiddagen!) Mamma ringde sen när vi åt frukost, förstås och pratade på. Jag hummade lite mellan tuggorna, men hade först frågat om det var OK att jag åt medan hon pratade. Det var det. Hon hade också skickat ett grattis-kort med en trisslott. Den ska skrapas nån gång när jag känner att jag har tur i fingrarna.

Övriga planer för idag har vi få. Jag ska strax in i duschen och tvätta mitt flottiga hår. Sen ska en maskin svart köras. Såg i tidningen att det är Tractor pulling i Vendel och försökte intressera Frida för detta via mms. Hon blev inte sugen på att åka.

Tractor pulling
Tractor Pulling i Vendel, kan de va nåt? Inte för Frida, i alla fall.

 

Jag har i vart fall bestämt mat idag – sånt är ju viktigt. Det blir grillad kyckling, pommes och béarnaisesås. Mums! Vi måste ju testa om ugnsluckan funkar att öppna och stänga!

Read Full Post »