Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 27 oktober, 2009

Premiär för leksaken

Äntligen är man uppkopplad på sin nya leksak. Har nyligen landat hos Fästmön och barnen i Förorten och den lilla leksakslådan, för det är så den ser ut, är nu uppställd och nystartad på köksbordet. Första blogginlägget är på gång.

Det lustiga var att det var en nybliven – kan man väl säga?-  kompis till mig som installerade det mobila bredbandet och körde en liten demonstration för mig i affären i eftermiddags. Och vännen Jerry har funnits sen igår kväll i bakgrunden med smarta råd och glada tillrop. Det är en liten värld, den cyberska…

Eftermiddagen ägnade jag som sagt mestadels åt att installera lite prylar på den nya leksaken, till exempel uppgradera webbläsaren, Spotify med mera. Ett tag var jag faktiskt lite rädd att den inte skulle vilja starta, men det gjorde den…

Lilla leksaken
Tofflans nya lilla leksakslåda. Till vänster den älskade senapsmuggen med Java.

 

Efter allt datoriserande i eftermiddags insåg jag att jag kanske behövde äta nåt också. Det blev en tur till Max i rondellen – och världens äckligaste kycklingburgare. UFF! Tur att kaffet var gratis… Jag messade förstås Kvast-Hilda om detta (allt gratis är ju gott!), men som den omvärldsspanare hon är kände hon förstås till det.

Nu sitter Anna och jag med varsin dator och grejsar lite med dem. Elias utbrast just att det där var den minsta dator han sett (min, alltså) och Frida blev sugen på att skaffa en. Jerry har meddelat via mejl att han är jättenyfikis på den lilla leksaken. Ja, jag kan bara säga att jag är helnöjd med den lilla leksakslådan och eftersom den funkar bra nu så kanske jag kan ta bort plastfilmen som sitter över skärmen…

Read Full Post »

Det är en otroligt spännande tegelsten, Tre sekunder av författarparet Anders Roslund och Börge Hellström, jag just har lagt ifrån mig. Nästan 600 sidors läsning på rekordfart. Jag ville aldrig lägga boken ifrån mig…

Tre sekunder
Det tar tre sekunder att dö om vindstyrkan är sju sekundmeter, temperaturen är 18 grader och avståndet 1 503 meter.

 

Detta är parets femte bok med kommissarie Ewert Grens i huvudrollen. Boken kom ut så sent som i maj i år. De tidigare böckerna har behandlat till exempel pedofili och trafficking. Den här femte och senaste handlar om kriminella som används som infiltratörer och informatörer av polisen.

Piet Hoffman lever ett dubbelliv. Det ena med en fru och två små pojkar, det andra som Paula, infiltratör bland narkotikabrottslingar. På uppdrag av polisen tvingas han ta sig in som brottsling på ett fängelse. Där ska han ta över narkotikahandeln – för att sen stoppa den. Så är tanken. Men han avslöjas och ingen skyddar honom. Ewert Grens beordar till och med hans avrättning. Eller?

Som vanligt en mycket spännande bok av Roslund & Hellström! Och som vanligt handlar den om ett aktuellt tema. Spänning från första till sista sidan!  

Tack Bibbi, Inger och Ewa som gav mig möjligheten att köpa den här boken!

Read Full Post »

Handling!

Igår var jag hos min coach och blev väldigt peppad. Bland annat skrev hon en lista med fem punkter till mig:

  1. Köpa mig en liten dator + mobilt bredband
  2. Lägga ner ”dåligt samvete för att jag inte söker så många jobb”
  3. Investera i glädjesaker för mig själv
  4. Göra det som är möjligt – nämligen: hjälpa mamma + ta hand om min axel
  5. Ta en tid med K*!

Det var med glädje jag skrev ett mejl till fru Peppningsspray** som jag skickade alldeles nyss. Jag berättade att

  • punkt 1 är avklarad (hämtar min nya dator i eftermiddag!)
  • punkt 3 lite delvis (nya datorn är en glädjesak!)
  • punkt 4 delvis (har avtalat med mamma att jag åker dit i två veckor och påbörjar rensningen och om jag hinner ska jag försöka få tag i min sjukgymnast i eftermiddag och boka en tid innan jag åker till mamma)
  • punkt 5 (ska träffa K nästa vecka).

Kvar att åtgärda är Det Dåliga Samvetet. Fast jag sökte ett jobb så sent som igår kväll, en 75 procentstjänst i Stockholm och jag har även ytterligare tjänster jag sökt och väntar svar från, så…

Jag låter den handskrivna, i blyerts tecknade listan från fru Peppningsspray ligga framme på bänken i köket… (TACK, jag behövde den!)

 

*K = underkonsult
** fru Peppningsspray = min coach

Read Full Post »

Flytt och djungel

Nu har jag avtalat med mamma att jag åker ner den 11 november och stannar ungefär två veckor. Ska vidtala min vanliga lägenhetsvakt som bor i huset. Under de två veckorna ska vi ägna oss åt rensning, kolla in nya lägenheten, mäta, bestämma vad som ska med dit etc. Ett hästjobb, men ett jobb som måste göras. Och jag inser att det inte händer så mycket förrän jag är där. Igår hade mamma rensat ena hyllan i sin sminkmöbel. Hon var helt slut… (Den som känner mig vet hur olika jag och min mamma är, till exempel vad gäller smink och kläder…) Jag är fullt medveten om att två veckor INTE räcker till för rensning av 40 år, men det är en början i alla fall.

rosa tunga
Här verkar Tofflan ha ÄTIT läppstift och det ska man väl ändå inte göra..?

 

Har surfat runt lite också igår kväll och nu på morgonen och kollat bärbara datorer och mobila bredband. Jag fick bra tips från vännen Jerry via mejl, men jag känner att detta är en DJUNGEL och jag än apa med en ärthjärna, typ!

Idag har jag ett vanligt bredband med kabel in i väggen via ett bolag som ofta ringer mig och vill sälja än det ena, än det andra. Jag blir bara irriterad och vill inte alls göra nånting över huvudtaget med leverantören. Ingenting. Men grejen är att bredbandet jag har är VÄLDIGT SNABBT och FUNGERAR ALLTID. Alltså stannar jag kvar…

Nu kollar jag läget med mobilt bredband. Det min nuvarande bredbandsleverantör erbjuder i mobil väg känns inte alls lika bra som mitt vanliga bredband. På företagets hemsida är det jättedåligt beskrivet hur det funkar, täckning, om man kan få hjälp etc. Hyfsat billigt skulle det bli ändå.

När jag kollar läget med mobilt bredband hos mitt telefonbolag (som naturligtvis är ett annat än bredbandsleverantören) ser täckningen skitbra ut – även i Meteropolen Byhålan, vilket är en förutsättning. Dessutom kan man få handgriplig hjälp med installation genom att helt enkelt ta med sig sin bärbara dator till en butik och få hjälp på plats. Månadskostnaden däremot skiljer. Den kan bli både högre och lägre beroende på HUR jag surfar. Min tanke är att jag kanske surfar mycket nere i Byhålan, men sitter vid den snabba stationära när jag är hemma.  Detta innebär höga kostnader för datatrafik vissa månader, men maximala månadsavgifter för surfning finns hos båda bolagen.

Ja nu snurrar det i Tofflans huvud… Och inte blir hon klokare av att sitta här och surfa runt. Tror bestämt det är dags för lite frukost och sen ut på tur till några affärer för att helt enkelt kolla läget IRL.

Read Full Post »

Olönsamma busslinjer kan läggas ner

Relativt nyligen skrev jag här om kommunen som vill få fler invånare att åka buss. I samma inlägg skrev jag om en annan organisation med samhällsansvar, också delägare i Upplands Lokaltrafik, som vill låta sina anställda få egna personbilar mot avdrag på lönen. Vart organisationens miljötänkande tagit vägen i detta förstod jag inte riktigt. Jag gick inte på argumentet att arbetsgivaren ska ”hjälpa” sina anställda att välja miljövänligare bilar. En arbetsgivare som denna borde följa kommunens exempel och jobba för att fler ska åka kollektivt.

Igår gjorde den mindre miljötänkande organisationen av de två ett nytt utspel i frågan. En trafikförsörjningsplan klubbades av dess styrelse. I planen finns bland annat angett sex (6) busslinjer ute i länet som man inte längre vill vara med och finansiera.  Skälen är att linjerna har för få passagerare eller att Upptåget kör samma väg.

Den mindre miljötänkande organisationen har bara ekonomiskt ansvar för stomlinjerna i länet. Samtidigt vill man ha fler bussar och tåg, säger man. Och det kostar pengar. Pengar som man vill ta från linjer som läggs ner, eller… hör och häpna: försöka få kommunerna att ta över linjerna. Så smart! Då slipper man ju agera ansvarsfullt och miljötänkande, helt i linje (!) med sin vanliga stil.

Buss
En grön buss i stadstrafik.

Read Full Post »

Dagens lokalblaska är lika svart på framsidan som gårdagens. Serien om nätepeddosar fortsätter. Jag häller upp en mugg Java, öppnar tidningen och börjar läsa.

Artikeln idag handlar om en 50-årig tvåbarnsfar, tillka chefstjänsteman, som stämmer träff med Anna 15 år. Han har fått kontakt med henne via en ungdomssajt på nätet. Mannen utger sig för att vara strax över 30, vältränad, singel och generös. Så generös att han erbjuder den 15-åriga tjejen hela tusen spänn för hennes oskuld…

Anna stämmer träff med mannen utanför en skola. Han blir klart överraskad när han möter ett gäng från lokalblaskan och inte nån tonårstjej. Först ljuger han och säger att han ska hämta sin egen dotter, men så medger han att han har chattat med Anna. Han har chattat med unga tjejer förr, säger han, men han ska inte göra om det efter detta, säger han också. Bland annat.

Dan därpå mejlar han tidningen och skriver att han känner sig lurad och att tidningens utsända borde skämmas (!) när de utsätter människor för det de gör. Och några dar senare är han tillbaka på sajten, i samma skepnad som sist: strax över 30, vältränad, singel och generös…

Den här artikelserien är bara så bra. Det är svårt att läsa artiklarna, men det är ännu svårare att låta bli. Texterna är skrivna av duktiga Josefin Sköld. Fortsätt. Fortsätt gräv och skriv!

hand o tangentbord i färg
Gräv och skriv, duktiga Josefin!

I morgon handlar det om kvinnor som begår sexbrott.

PS Den som läser artiklarna på nätet har möjlighet att kommentera.

Read Full Post »