Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 23 oktober, 2009

Fästmön och jag tog bilen in till stan. Ja, jag vägrar åka Uppsalabuss om jag inte absolut måste. Det går bara inte.

På vägen ut slängde jag en bläng i min postbox. Hade fått en kallelse till röntgen den 1 december. Tack och lov inte till Sjukstugan i backen. Där sätter jag min lilla 42:a så sällan jag kan. UFF!

På apoteket hade de så fått hem darlingens mediciner. Hon ska bland annat börja med nån ny sak eftersom ett av hennes värden inte var så bra. Piller, piller!

Vi tog därefter rulltrappan upp till Akademibokhandeln. Jag använde resten av presentkortet jag fick av min favvo-triss i damer (Bibbi, Inger och Ewa) samt la till lite. Fick då med mig två pocketböcker hem, Släke samt Terror av Håkan Östlundh (rekommenderad författare av Lena här på bloggen! Tack alla inblandade! Nu har jag massor av spännande läsning framför mig!

Efter dessa viktiga ärenden blev det en tur upp till vår vän greken för en sen paj-lunch med chokladboll till dessert. Han hade gjort de mest fantastiska rosa bakelser som föreställde tuttar, men vi vågade inte fota dem – herreminje, nån skulle ju ha kunnat tro att vi var flator då!!! 😉

Slutligen blev det besök på tre skoaffärer för att sondera vinterstövelterrängen för Elias. Kontentan blev att ska man ha nåt bra då kostar det…

rosa toffla
Kanske den unge mannen kan tänka sig en sån här på foten i vinter? Näää, troligen inte…

 

På gågatan observerades för övrigt ZZ Tops look alike, förirrad från affären i rondellen. Detta rapporterades givetvis per sms till Kvast-Hilda!

Anna skjutsades till jobbet klockan 16. Själv har jag suttit vid datorn och skrivit alldeles för länge. Dags att ta tag i strykhögen, till exempel… Men vem vill..?

Read Full Post »

Noterade just det senaste hälsorådet: vitt vin är skadligare för tänderna än rött.  Vitt vin kan leda till tanderosion, det vill säga att emaljen bryts ner av syror. Fast äter man ost till blir det bättre för gaddarna. Ost innehåller kalcium och det neutraliserar syrorna som kan skada emaljen.

vin
Välj rött före vitt!

 

Om man äter och dricker surt ska man vänta minst en halvtimma innan man borstar tänderna. Emaljen kan skadas mer om man borstar direkt.

So, folks, ta ett glas rött med en bit ost till. Kan inte tolka detta på annat vis! Och själv får jag bara ont i huvet av vitt vin, så inget svårt val för mig!

Read Full Post »

I morse läste jag i lokalblaskan om det senaste, idiotiska förslaget: Transportstyrelsen vill ge cyklister förtur i trafiken.  Förslaget innebär väjningsplikt för bilister. Det vill säga, om en bilist korsar en obevakad cykelöverfart så ska bilisten stanna, inte cyklisten.

Ursäkta mig, som om cyklisterna nånsin har stannat … De kör ju för det mesta gladeligen även över överGÅNGsställen. Jag menar, det hörs ju att man ska över dessa, eller??

cykelgalningar
Känner dessa till att zebralagen gäller även dem eller är de bara cykelgalningar???

 

Enligt Transportstyrelsen har det varit oklart vem som ska stanna vid en obevakad cykelöverfart. Därför vill man göra reglerna tydligare. En sorts zebralag fast för cyklister. Zebralagen för fotgängare kom år 2000.

Många är de kritiska röster som redan höjts. I Uppsala kommun tycker gatu- och trafiknämndens ordförande Anders Westerlund till exempel att

Det är svårt att låta cyklarna dominera mer i staden än vad de gör idag.

Många bilister befarar att det blir fler olyckor om Transportstyrelsens förslag går igenom. Jag är benägen att hålla med. En cyklist är ju totalt oskyddad, egentligen. I alla fall gentemot en hård bil. Och det finns saker som döda vinkeln och korsningar där det är helt omöjligt att ha ögon åt alla fyra väderstreck i huvudet samtidigt.

Jag har för övrigt noterat att cyklisterna inte har uppfattat att zebralagen gentemot fotgängarna även gäller dem. Många gånger har jag sett bilar stanna vid övergångsställen medan cyklister svischar förbi och näranog mejar ner den som försöker gå över gatan. Vid ett par tillfällen har även dessa cyklister vänt sig om och knutit näven mot fotgängarna.

Nej fy te rackarns vilket dumt förslag!

Svart bak liten
En svart bak för Transportstyrelsens förslag om väjningsplikt för bilister mot cyklister på obevakade cykelöverfarter!

Read Full Post »

Drömmar (om natten)

I veckan som gick hade jag två märkliga drömmar. På nåt sätt förstår jag att de speglar sånt som är jobbigt och som rör sig i min skalle just nu, men samtidigt var drömmarna ganska skrattretande. Jag vet inte om jag ska ta dem på nåt större allvar, direkt. Vad tycker du???

Kudde
Svårt i veckan att få nån lugn stund med huvudet på denna…

Den första drömmen handlade om ett gäng före detta vänner som numera är bästis och bundis med ett sällskap som tidigare var mindre populärt bland oss alla. Alla dessa föredettingar och fläppisar gick på rad. Inte vertikalt utan horisontalt. Och mot affären i rondellen. Två av de yngre var så enormt feta att de inte hade vanliga kläder på sig utan var iklädda svarta plastsäckar. Man hade klippt hål för huvud och armar och dessa stack upp som absurda antenner. Detta gäng kom emot mig, hotfullt. Men jag blev mest förstummad över de två i plastsäckar att jag inte blev särskilt rädd. Och sen vaknade jag, förstås.

Den andra drömmen minns jag inte heller riktigt helt, men jag träffade DLF*. Äntligen fick jag chansen att fråga varför det blev som det blev. På detta svarade DLF rakt och enkelt:

Det beror på att du alltid tog in för dyra och exklusiva desserter när du hade arbetsluncher som jobbet bekostade.

Jag blev så paff att jag inte kom på nåt att säga – och sen vaknade jag förstås!

(I verkliga livet var det ytterst sällan som jobbet bekostade några arbetsluncher. Vanligen betalade var och en för sig. Nån enstaka gång, typ en gång vartannat år, kunde ett företag bjuda på en lunch. Chefen betalade, med pengar från avdelningens budget, nån lunch per år och nåt julbord.)

Tolkningar, någon???

* DLF = Obehaglig person på min förra arbetsplats

Read Full Post »

På väg neråt

Fredag. Grå sån. Sovmorgon. Fästmön börjar inte jobbar förrän klockan 16. Vi ska åka ner till stan för några ärenden, bland annat apoteket. Jag ska kika lite mer på Akademibokhandeln där, som har större sortiment än den i Gränby. Kanske hittar jag nåt intressant för resten av presentkortet som jag fick av B, I och E.

Vännen Jerry har råkat ut för en tok på sin blogg. Mitt råd är att token tigs ihjäl efter att ha tystats med en dräpande, kort kommentar. Men ledsen blir jag att det finns människor som kallar oss för missfoster, muppar med mera. Det är riktigt elakt, det. Fast det token i fråga inte inser är hur jävla fläng han själv framstår när han skriver det han skriver…

muppgubbar
Att sitta lite ”von oben” och kommentera är det många som gör, så även jag själv, ibland. Men för det mesta har vi som lever i det verkliga livet andra värderingar än tokar. Jag undrar vem som är mupp i sammanhanget…

 

Läste i morse i morgonblaskan att en tjej jag har jobbat ihop med på 1990-talet hastigt har gått bort. Det var alldeles för tidigt, hon var bara lite över 40. Blev påmind om hur lätt allting kan gå itu…

Senare idag ska jag skriva här om ett par märkliga drömmar jag har haft. Kanske nån av läsarna kan hjälpa till att tolka dem sen…

I övrigt behöver jag städa, men det har varit lite annat på gång den här veckan, så det blir först i morgon medan Anna jobbar heldag från klockan sju.

Read Full Post »