Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 25 oktober, 2009

Dagens citat 25 oktober

Sagt av Clark Kents* ägarinna under ett tillfälle av klarsyn:

Det är helt klart annorlunda att köra bil med Marilyn Manson i stereon än med Caroline af Ugglas!

 

*Clark Kent = min bil

Read Full Post »

Så! För att muntra upp mig denna gråa, numera vintertidssöndag har jag beställt tre böcker från Adlibris. Slutsumman landade på endast 183 pix eftersom jag har beställt på ett sätt som ger fraktfritt. Det blev:

Kommer om två till fem dagar! Härligt!

Read Full Post »

Värdeförändringar

Skrivet på försättsbladet i en bok jag fick:

Vissa människor är ibland lite för begåvade för den här världen – du är en av dem.

Två och ett halvt år efteråt värderades jag i kronor och ören. Sen var det ”tack & hej, leverpastej” fast utan såväl tack som pastej.

 

Skrivet i september i några mejl från en före detta vän:

[…] du är så fair minded att jag nästan skäms över min egen bufflighet […]
[…] Jag skulle verkligen kunna oroa mig allvarligt för dig, det här är en livskris värd namnet som du slängdes in i helt omedvetet och oförskyllt och det vore konstigt om du inte vore deprimerad […]
[…] Du är en av de mest oförblommerat kärleksfulla människor jag stött på och du har omtanke så det räcker till för alla som kommer förbi och behöver det. […]
[…] Det är så jäkla lätt att börja tvivla på sig själv och tycka att man enbart är en pest och belastning för omgivningen. Visst finns det människor som är det, såna har jag känt i mitt eget liv. Men jag kan inte riktigt förknippa sån egoism och svaghet med dig […]

Skrivet i ett mejl i oktober från samma före detta vän:

[…] Den senaste tiden har du varit urjobbig … , omväxlande störig och uppmärksamhetsfordrande […]
[…] Det finns andra som har det jättejobbigt också men som ändå kan se bortom sig själv […]

Det är tur att ingenting i livet är statiskt, inte ens vänner och åsikter om ens person…

Read Full Post »

Fortsatt grått

Jag behöver väl inte säga att det är fortsatt grått och trist idag..? Den som ser, den ser, så att säga. Fästmön jobbar delad tur idag och är bara ledig tre timmar mitt på dan. Detta innebär att jag är mest för mig själv. Har ingenting planerat för dagen, det är skönt att softa lite ibland också. Men samtidigt blir det rätt ofta lite för mycket softande när man inte har ett jobb…

I morgon har jag ett inbokat möte med min coach på förmiddagen. Därpå en lunchdejt med L8, alltid lika kul! Vissa människor har en särskild förmåga att ”lyfta mig” när jag tenderar till att vilja kräla nere i dyn. L8 är en av dessa ”lyfterskor”!

Mina ”möten” i morgon innebär att jag endast skjutsar ut Anna till Förorten efter jobbet i kväll och hämtar barnen hos deras pappa för vidare befordran till Annas plejs. Sen åker jag hem och knoppar, ensam i stora bingen. Snyft! Men jag tänker på Anna och alla fyra barnen – de är lediga hela bunten i morgon. Anna har ledig dag och barnen har höstlov. Då känns det lite taskigt att vara uppe på morgonen och ”rumstera”, så jag ”rumsterar” hemma i stället.

(För övrigt, RUMSTERA är det visst nån som gör i huset. Det har varit full rulle av och till. Igår kväll var det inte roligt att bo här. Jag menar, vem vill höra vad folk grälar om, typ..? Jag borde vara van vid det här laget att folk inte vill ha nåt privatliv, men jag upphör aldrig att förvånas på deras brist på… hänsyn?)

Nej, nu blev detta ett gnällinlägg, så det är bäst att jag strax avslutar. Tror jag ska muntra upp mig med att beställa lite böcker. Har för övrigt fixat Marilyn Mansons cdskiva The high end of low. Den kanske förhoppningsvis stänger ute ljuden av alla smällande dörrar och höjda, hårda röster..?

high end of low
Brian i tomteluva???

Read Full Post »

ICA Maxi…

… säljer feta original. Men va f*n… Jag är ju inte till salu..? Fattar inget… 😯

feta original
Feta original säljes.

Read Full Post »

Jobbade Guillou åt KGB?

Enligt media, främst en av kvällstidningarna som gjorde Det Stora Avslöjandet, har journalisten och författaren Jan Guillou jobbat åt KGB, den sovjetiska säkerhetstjänsten. Avslöjandet kom sedan tidningen kommit över tidigare hemligstämplade papper om en KGB-officer. I akten finns vittnesmål från en kollega till Guillou, en kollega som kontaktade Säpo för att berätta om sambandet Guillou – KGB. En kollega som blev mördad i Uganda 1979.

Under fem år, från 1967 och framåt, träffades Guillou och KGB-officeren fem till sex gånger per år. Guillou utförde uppdrag åt officeren mot betalning. Det tillstår Guillou i kvällstidningens artikel.

Detta är samme Guillou som tillsammans med Peter Bratt avslöjade IB, en hemlig militär underrättelse- och säkerhetstjänst, i den så kallade IB-affären. Detta är samme Guillou som låter hjälten i sina böcker, Carl Hamilton, ofta slåss mot bland andra KGB. Och detta är samme Guillou, som i sin topplisterankade Ordets makt och vanmakt, en sorts yrkesmässig memoarbok, beskriver sin framgångsrika karriär men underlåter att nämna sitt samarbete med… KGB.

Nu menar Guillou att han var ung och naiv och att syftet med att jobba åt KGB var att journalistiskt avslöja hur KGB arbetade i Sverige. Nåt sånt avslöjande kom aldrig.

De uppdrag Guillou har utfört åt KGB och fått betalt är bland annat att skriva artiklar och göra analyser kring hur bland annat centern och socialdemokraterna ställde sig till Vietnamkriget. Enligt kollegan som anmälde Guillou fick denne också i uppdrag att stjäla en intern telefonkatalog från amerikanska ambassaden. Kataloguppdraget minns inte Guillou.

dina talanger ska belönas
”Dina talanger ska bli erkända och belönas på lämpligt sätt…”

 

Så vad är nu sant och vad är inte sant? Varför kommer detta upp just nu och hos kvällstidningen? Kanske för att hemligstämpeln lyfts från akten om KGB-officeren – eller har det samband med Guillous framgångsrika yrkesmemoarer? Allt jag med säkerhet vet är att memoarerna är utgivna på samma förlag som gav ut Mia Erikssons och Liza Marklunds Gömda-böcker och hävdade att de var sanna historier… Liza Marklund jobbade också som journalist först.

Read Full Post »