Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 3 augusti, 2009

En rörig lögn

Den tredje boken i serien om den kvinnliga detektiven Maisie Dobbs i 1930-talets London har titeln Lögnen. Lite besviken blir jag denna gång. Boken är alldeles för rörig. Flera historier berättas samtidigt, en del går in i varandra, och lögnen, den är inte bara en.

9789113020754
Lögnen – flera berättelser vävs samman till en röra, tyvärr.

 

Jacqueline Winspears böcker om Maisie Dobbs har ännu inte fått så stor genomslagskraft i Sverige. Jag tycker att de tre som hittills översatts är bra, även om den sista, Lögnen, känns rörig, som sagt. Maisie får i uppdrag att ta reda på vad som hände Ralph Lawton som omkom under kriget i en flygolycka. Samtidigt hjälper hon sin gamla kompis Priscilla med att ta reda på vad som hände Priscillas bror Peter, som försvann, också han under kriget. Den tredje berättelsen handlar om en flicka på glid som misstänks för ett mord. Ovanpå detta ryms lite politik och faktiskt lite bögerier!

OK läsning, men Lögnen är inte den bästa boken om Maisie Dobbs.

Read Full Post »

Nytt på Queer Magazine!

För den som vill läsa mina samlade intryck om Pride – ta en tur till Queer Magazine! Medlemskap där är för övrigt gratis. Och kanske vill du vara med att göra QM ännu bättre?

QM har just nu två tävlingar igång. Klicka på länkarna nedan för mer information:

Pride Fototävling
1:a pris, Sony Ericsson C510 Future Black 3Mobil med kontantkort sponsrad av 3 värde 1 995 kronor.

Värvningstävling
 
Varje värvning ger 10 tävlingspoäng, den som har flest tävlingspoäng kl. 20:00 den 22:e augusti, vinner en Sony Ericsson C510 Future Black 3Mobil med kontantkort sponsrad av 3 värde 1 995 kronor.

Read Full Post »

I morse kravlade vi oss ur sängen vid halv åtta-tiden. Jag skjutsade hem Anna och så hämtade vi Elias och hans pappa på vägen. Elias och Elias mamma hoppade av hemma hos henne medan jag och Elias pappa fortsatte in till stan där han hade ett ärende. Som tack för skjutsen ville Jerry bjuda på fika och sånt säger jag aldrig nej till!

Elias eksem har blossat upp rejält igen så Anna ringde vårdcentralen och lyckades få en tid. Eftersom jag var ute i Förorten skjutsade jag dem dit. Återvände sedan till Jerry och mitt kaffe. Då hade Kvast-Hilda och Prinsessan joinat. Den kära Häxan har som ett av flera spännande projekt fått för sig att hon ska få Jerry att börja cykla. Men mr J påstår att hans cykel inte är funktionsduglig. Ha ha ha! Häxan får nog ordning på fordonet. Hon har resurser, hon! Vojne, vojne!

Häxan o pumpen
Detta föremål låg i Jerrys hall. Enligt utsago ska det vara en cykelpump, men jag tycker att Häxan ser lite för glad ut när hon… hanterar föremålet.

 

Så småningom blev det dags att åka och hämta Anna och Elias efter besöket på vårdcentralen. Det blev handling på Coop och så ett besök på apoteket för att hämta ut salva. Jag fick Frida och hennes prylar med mig i bilen också. Efter detta släppte jag av trion hos Anna och återvände en andra gång till mitt kaffe hos Jerry. Vi fick en riktigt intressant och trevlig pratstund och Prinsessans öron var på skaft. Vi får hoppas att hon inte riktigt uppfattade allt vuxenprat…

Vid 14-tiden åkte jag hem till Anna igen med några saker som Frida hade glömt och så lovade jag att skjutsa in Anna till jobbet. Tanken var att Linn skulle lifta med oss, men så blev det inte. Jag fick ett par mackor hos Anna och lagom till mormor kom skulle kaffe sättas på – då hade vattnet stängts av! Anna lyckades hitta lite i en tillbringare i kylen så att hon och mormor kunde få var sin kopp, jag var mer än nöjd efter allt Zoega hos Jerry så jag drack ett glas mjölk i stället.

Vid 15.30-tiden var det dags att lätta igen och skjutsa Anna till jobbet. Jag ska hämta och skjutsa hem henne i kväll också. I morgon åker jag ut igen och stannar några dagar. Ska bland annat ”barnvakta” Elias några dagar när hans mamma jobbar. Men det är bara det att Elias har blivit så stor att han nästan inte behöver ”barnvaktas” längre! Det går så otroligt fort, jag tycker grabben växer både kroppsligt och mentalt varje gång man ser honom.

Var hemma vid 16-tiden och inom loppet av tio minuter hann nån ringa på min dörr och springa iväg. Jag väljer att tolka det som ett barnsligt tilltag av just barn, men jag vet inte säkert vad jag ska tro längre.

Jag är trött efter dagens aktiviteter, men samtidigt glad över vänner och familj. Ska försöka vila en stund med Maisie. En natt under Pride-dagarna hade jag fruktansvärda kramper från fötterna till låren. Det har jag tack och lov sluppit igen, men jag känner mig fortfarande påverkad och trött.

Read Full Post »