Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 7 augusti, 2009

I vått och torrt

Denna heta förmiddag blev jag och barnen O hembjudna på fika hos Jerry/pappa. Vi avnjöt starkt, gott kaffe, kanelbullar och ne… nej, kokosbollar i skuggan under ett fruktträd. Värden själv satt och pressade i solen vid poolen för att bli brun och fin tills han ska morsa på Madonna i Göteborg i morgon.

Jerry
MEH! Inte står det Madonna på t-shirten. Di Leva, vad är det? Låter som nåt skumt!

 

Elias vaknade snorig och hostig och inte riktigt på humör idag. Systrarna var inte heller så ystra, men somliga var väldigt glada – och borde vara det, ja! – för sin fina, nya mobil!

Linn hos far
En rosa Samsung med touchscreen och femmegapixelkamera…

 

Det blev inget dopp i poolen idag, men jag återkommer gärna nån annan, klibbig dag! Tog i stället med mig Fridolin och åkte till Gränby för ett ärende. På vägen dit släppte vi av storasyster som skulle träffa kompisar. Elias fick vara kvar hos pappa. Stannade sen till hemma hos mig och vittjade postboxen innan vi for vidare för att hämta Fästmön vid jobbet. Under tiden hade molnen hopat sig och medan vi väntade kom världens regnskur. På vägen plockade vi upp pojkarna Olsson så att den äldre skulle slippa bli blöt till och från affären. Han och Anna stannade och handlade mumselimums till i kväll medan jag körde de två yngre hem till modern samt stoppade mina inköp i kylen. Sen tillbaka till affären igen och hämta de två handlarna och så skjutsa dem till sina respektive hem. OBS OBS! Jag klagar inte! Jag är glad om jag kan hjälpa på nåt sätt!

Nån åska hörde jag inte, men nu är solen framme igen och det är precis lika kvavt som tidigare idag. Elias låter piggare och han och Frida har spelat TV-spel tillsammans utan tjafs.

I afton står det pizza på menyn. Vi känner oss alldeles för lata för nåt annat. Och i morgon: KRÄFTOR!

Read Full Post »

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

Read Full Post »

Fördröjd städreaktion

Morgonblaskan basunerar ut idag att stadens Sjukstuga ska vidta

omedelbara städåtgärder … Efter UNT:s avslöjande om bristande städning … vidtas nu omedelbara åtgärder…

Ja, där var det en som inte var skrajsen för att ta åt sig äran! Nu tycker jag ju inte att tidningen ensam har avslöjat allt. Snarare är det väl de många insändarskribenterna (vart annars ska folk vända sig med sina klagomål om inte till lokalpressen? Inte är det alltid så lätt att säga nåt när man är patient eller anhörig och i beroendeställning…) som avslöjat det ena äckliga efter det andra vad gäller Sjukstugans städning – eller brist på, rättare sagt. (Möjligen kan reaktionen bero på att jag hotade ta med mig Lyxpirayan och mina städattiraljer…)

Hur som helst. Nu uttalar sig Sjukstugans högsta direktör att det måste bli ett slut på det hela. De åtgärder som omedelbums sätts in – en fördröjd städreaktion, anser jag själv eftersom jag tycker det är självklart att städningen på en sjuktstuga av stadens format bara ska vara på topp – är bland andra

  • fler papperskorgar i allmänna utrymmen
  • kvittenslistor på utförd städning
  • tätare kontroller av alla toaletter

Och detta var de akuta åtgärderna. Man kan ju bara föreställa sig allt annat som behöver kontrolleras och åtgärdas…

Ansvariga för lokaler och städning har tidigare hävdat att det inte kommit in några eller i vart fall inte så många klagomål på städningen, från personalen. Men morgonblaskans reporter har grävt fram 236 anmälda fall som personalen anmält. Det handlar om brister i städningen eller fel som behöver åtgärdas. Dessutom är det 111 fler anmälningar än förra året. Men chefen för lokalplaneringen tycker inte att detta är nåt konstigt… När reportern jämför med en Sjukstuga södra Sverige säger chefen här att hon tycker det är konstigt att sjukstugan i söder har så låga siffror och att vår stads sjukstuga borde ha ännu fler anmälningar.

Ett av landstingsråden sträcker sig emellertid så långt att han säger rakt ut att

Kritiken är berättigad… Det är för mycket synligt skräp, för mycket snusk helt enkelt…

Intressant i sammanhanget är att Uppsala län, enligt en undersökning gjord av Sveriges Kommuner och Landsting, har störst andel patienter i Sverige som fått vårdrelaterade infektioner…

Read Full Post »