Ett inlägg om ett inköp hos Telia som jag är missnöjd med.
Den 18 juli köpte jag en ny mobil. Skälet var att jag skulle lämna tillbaka min tjänstemobil före månadsskiftet juli-augusti. Och en mobil måste man ju ha – så att, i mitt fall, alla jätteintresserade arbetsgivare kan nå mig.
Samma dag var Johan här och hjälpte mig städa förrådet. Det gick undan, så när vi var klara föreslog jag ett besök på Stormarknaden för att kolla mobil. Johan hängde med. Jag ville gå till Teliabutiken och titta. Ett skäl var att jag hade en trasig mobil med Teliabonnemang, ett annat att jag tycker att Telia har funkat så bra för mobilen, men även det fasta telenätet.
Jag skulle TITTA på en ny mobil. Det blev… ett inköp! Och skälen till det var att Telia hade ett bra erbjudande just då, men också att jag skulle få hjälp att föra över mina privata prylar från tjänstemobilen till den nya. Erbjudandet gällde iPhone 5. Jag tog ett mellanabonnemang som skulle ge mig 1 500 fria samtalsminuter, lika många fria sms och så 3GB fri surf. Tjänstemobilen var en iPhone 4S som fungerat bra, förutom kameran.

Det blev en iPhone 5.
Det första jag upptäckte när jag skulle testa mobilen samma kväll var att i princip ingenting hade blivit kopierat från tjänstemobilen – förutom sms:en (minst intressanta eftersom de flesta är ”färskvara”). Satte mig därför och skrev in kontaktuppgifter manuellt liksom kalendarieuppgifter. Flera av apparna fick jag ta bort och ladda ner igen. Inte lätt med alla jäkla lösenord, men jag fick till det till sist. En hel jäkla kväll tog det – förutom de två timmar Johan och jag fick häcka på Stormarknaden medan tjejen i Teliabutiken skulle kopiera över saker och ting. (HA!)
Men det räckte inte med att endast sms:en hade blivit kopierade. Jag upptäckte ett annat problem: Min nya, fina mobil hade svårt att hitta min router och det var urdålig täckning. Jag har inte hört nån i bekantskapskretsen som har haft detta problem med sin iPhone 5, så jag skulle då bli den första. Tyvärr har mina efterforskningar på nätet visat att modellen OFTA har problem med trådlösa hemmanät.
Först har jag kollat så att det inte är fel på min router. Jag har fått viss hjälp via Twitter och per telefon (fast sådan) av Telenor och Bredbandsbolaget (jag har avtal om trådlöst och fast med Bredbandsbolaget). Men ingenting de gjorde från sitt håll hjälpte. När jag placerade routern på golvet i ett av mina rum blev det marginellt bättre. Men… hos Fästmön har jag samma problem – dålig kontakt med hennes router och dålig täckning. Fast… jag kan ju liksom inte möblera om hemma hos andra…
Igår upptäckte jag, via appen Mitt Telia (jättebra app, för då har man koll på hur mycket man ringer, messar och surfar för!) att jag dessutom inte tycks ha 3GB:s fri surf, för en avgift var påförd. Vad var nu detta? Idag tog jag kvitton etc och åkte tillbaka till butiken.
Fick jag nån hjälp? Tja, 50 procent, kanske man kan säga om man är snäll. Surfavgiften löstes galant. Det visade sig att den tillhörde min gamla mobil.
Återstod Wi-Fi-problemet. I butiken var det naturligtvis inget problem att hitta Wi-Fi-nätet. Det är aldrig några problem att hitta det nätet i surfzonerna. Det är trådlösa nätverk hemma som är problem. Jag fick veta att en återställning av mobilen kanske – KANSKE! – fixar till det hela. Det skulle innebära att jag får kopiera, tömma och sen föra tillbaka. Men jag kan inte det. Jag vet inte hur man gör. Vad jag förstår måste jag ladda ner nåt program och göra det via datorn. Bara det alla mina tre datorer är helt kassa och jag tror inte att hårddiskarna pallar för ny mjukvara.
Frågan jag måste ta ställning till nu är om det är värt att göra en återställning på mobilen och ytterligare en gång sitta och lägga in allting. Eftersom det bara KANSKE löser mitt problem känner jag mig inte så sugen på att testa. Men detta måste jag alltså göra först innan jag kan få vidare hjälp – för det KAN vara ett mjukvarufel.
Alltså jag avskyr sånt här! Tekniska prylar ska bara funka! Eller… rättare sagt… Jag sa ju att det var en förutsättning för köpet att allt utom bilderna (de var så jävla många) och jobbmejl skulle kopieras över, jag bad om hjälp med detta och säljaren lovade att utföra detta. Men det funkade alltså inte!
Får fundera över det hela ett tag till. Såna här energislukarproblem hanterar jag inte så bra just nu, det är bara att inse.
Livet är kort. Och fullt av problem att försöka lösa.
Uhuu! Sånt där gör ju bara att kräkreflexen kommer igång på mig. Jag HATAR tekniska prylar! Det ska bara funka, liksom. Att behöva sätta sig och hålla på i evigheter med sån skit rent ut sagt. Nä, tacka vet jag den gamla goda tiden, när man hade snurrskiva på telefonen och 1:an och 2:an på TV-apparaten. Inga problem och inget att fundera på.
Ha ha ha! 😛 Jag brukar faktiskt inte vara teknikrädd, men eftersom jag inte längre har tillgång till nån bra dator kan jag inte lösa det här problemet. Men det skiter väl Telia i, de har ju sålt en mobil till mig. 😥
En helt suverän text om de svårigheter om den digitala teknikens brister ur ett användar- och konsumentperspektiv. ❤
Tack! 😛 Jag känner mig så blåst, men jag har lite annat att tänka på just nu och vill bara att tekniken ska fungera. Jag betalar ju liksom för det… 😦
Årh vad frustrerande! Telia är kanske bra på många sätt men tyvärr tror jag de surfar på gamla Televerkets goda rykte….jag öppnade abonnemang i mars och då ingick gratis Spotify i 6 mån. Jag använder inte Spotify och bad dem stryka det direkt. Men: VARJE månad sedan mars har jag fått en post på räkningen som heter ”spotify” med en kostnad på 99,- mån. VARJE månad har jag ringt och påpekat detta (och att ringa till Telias kundtjänst är ju inte det enklaste….) och fått löfte om att det ska försvinna från specifikationen. VARJE månad kommer det tillbaka….jag blir tokig! Kan inte nån starta ett företag som ger prisvärda och lättöverskådliga lösningar och pålitlig och PROFFSIG kundtjänst???? Det borde ju vara en helt fantastisk affärsidé eftersom alla man pratar med är dötrötta på allt krångel med operatörer som lovar betydligt mer än de kan hålla….
Jag hade tur och valde ett abonnemang utan Spotify! 😉 Men det är väldigt frustrerande och irriterande, jag misstänker att det är nåt fel på mobilen. Frågan är om jag orkar strida, har liksom lite annat att kämpa med just nu… 😦
Den telefonen hade jag kastat ut genom fönstret! Aldrig i livet att jag hade fixat allt som måste göras innan jag eventuellt vet om det är något fel. Fy sjutton! Jag håller fast vid min gamla telefon så länge det går.
Ja men nu har inte jag råd att kasta ut en ny mobiltelefon genom fönstret utan jag får försöka nöja mig med denna. Och gör jag inte det får jag göra en reklamation snart. Just nu orkar jag inte ta tag i det, emellertid.
Drygt!
Säger bara: N o k i a !
Hoppas resten av dagen/kvällen innehåller bara bra saker, hemfärden med buss (?) inräknat
Så sa jag också förut, före iPhone 4S som var stabil. Men i och för sig hade en kass kamera. iPhone 5:s kamera är riktigt bra!
En go kväll har det varit, tack!