År 2010 drabbades jag av Pocketklubben och dess suspekta sätt att ragga medlemmar/kunder. Jag fastnade i deras klor efter att ha deltagit i en tävling på nätet där man skulle få en pocketbok gratis. Man skulle varken betala för den eller bli medlem i Pocketklubben. Men HEPP så var jag medlem, vilket jag fick veta när boken jag ”vunnit” kom hem till mig! Först försökte jag prata med Pocketklubbens kundtjänst utan framgång. Det som till sist funkade var när jag mejlade länken till mitt blogginlägg till dem. Då fick jag svar från självaste VD:n Richard Wallin. Men att han var VD för företaget framgick inte av mejlet…
Efter detta läste jag i media hur antalet anmälningar mot Pocketklubben dråsade in till Konsumentverket. Siffran ökade hela tiden. Ett tag var det 48 anmälningar, snart var antalet 55… Ofta handlade det om äldre, personer med funktionshinder eller personer av icke svensk härkomst som drabbades av telefonförsäljare – jag var väl ett undantag..? Men som alltid beklagade VD Rickard Wallin det inträffade – och så fortsatte klubben med sina suspekta metoder som om inget hade hänt. Biljana Vaskovska på Konsumentverket sa i en av notiserna ovan att verket skulle utreda eftersom det hade inkommit så många anmälningar rörande just Pocketklubben.
Men det här var alltså 2010. Nu är det 2012 och vad har hänt? På Konsumentverkets hemsida hittar jag ingenting när jag söker på Pocketklubben. Däremot fick jag ett mejl i förra veckan från en av mina läsare, vi kan kalla läsaren A. A skriver att h*n har läst om mina dåliga erfarenheter av Pocketklubben här på bloggen och berättar följande:
[…] En kompis till mig som är utbytesstudent här i Sverige och därför varken kan prata svenska eller läsa svenska pocketböcker har råkat ut för dem. De prackade på henne en prenumeration av böcker och försäljaren sa på knagglig engelska att böckerna var gratis (det nämndes inget om att de resterande böckerna skulle kosta pengar). Det verkar vara vanligt att sådana företag ringer till just utbytesstudenter och folk som inte förstår vad de tackar ja till. Jag känner åtminstone tre utbytesstudenter som har råkat ut för just sådana här företag som skickar hem obeställda saker med räkningar. […]
A bad att få använda mig och min blogg som stöd mot Pocketklubben. Det visade sig emellertid inte bli aktuellt. A, som verkar vara av envis sort, gav sig nämligen inte gentemot Pocketklubben. A skriver i nästa mejl till mig:
[…] Jag ringde runt till olika instanser och även till Bonniers jurist, och även ca 10 ggr till Pocketklubbens kundtjänst och argumenterade för mig. Sedan fick jag ett samtal från chefen på Pocketklubben där hon sa att de hade strykit hela skulden. […]
Jag tycker att det är skönt att det hela löste sig för A:s vän, men blir heligt förbannad när jag inser att Pocketklubben inte alls har ändrat sina metoder utan kör samma fula race som 2010. Är det nån som vet hur det gick med Konsumentverkets utredning? Är det fler som har drabbats än A:s tre bekantingar efter 2010???
Pocketklubbens beteende ger dem helt klart en stor, fet och svart bak.
En svart bak till Pocketklubben som fortsätter med sina suspekta försäljnings-/kundreaggningsmetoder – i flera år…
Livet är kort.
Hej,
Vi på Pocketklubben beklagar djupt att folk har känt sig orättvist behandlade av oss. Vi jobbar ständigt med att hitta och utbilda bra säljare som attraherar nöjda och glada kunder. Sedan ägarbytet i början av året har detta dessutom, som du även skrev, gett bra resultat i form av färre anmälningar till Konsumentverket. Vi fortsätter jobba på detta och vi ber dem som man känner sig känner sig orättvist behandlade att kontakta vår kundtjänst så att vi kan identifiera och lösa problemet.
Vänliga hälsningar, Anna Peterson
Produktansvarig Pocketklubben
Jag tycker att ett seriöst företag inte ska nöja sig med ”färre anmälningar till Konsumentverket” utan inga alls (eller väldigt få).
För övrigt har ju A:s bekanta råkat illa ut i år, det vill säga även efter ägarbytet. För A:s del räckte det ju inte med enbart ETT samtal till er Kundtjänst utan A ringde ”ca tio gånger” samt dessutom ett samtal till Bonniers jurist…
Vidare handlar det inte om att människor känner sig ”orättvist behandlade”, som du skriver, av Pocketklubben. Ni har suspekta raggningsmetoder av medlemmar och det verkar ni fortsätta med även efter ägarbytet, som sagt. Jag tycker inte att du ska skylla på era säljare, de gör säkert som de har blivit tillsagda, gissar jag…
Fick idag 3(!!!) fakturor från dessa lurendrejjare där dom påstår att jag inte betalt för böcker under 2008. Jag har aldrig beställt eller ”vunnit” något av dem överhuvudtaget. Jag har returnerat varenda bok, jag har ringt dem ett otal gånger för att stoppa deras så kallade prenumeration, det tog ett halvår bara det, detta var alltså 2008, när Pocketklubben ägdes av Företagslitteratur Sverige Ab. Jag försökte få dem att visa hur, när och var jag ingick avtal med dem, det kunde de inte påvisa.
De vägrade då släppa 3 fakturor, som jag följdaktiligen vägrade betala förrän det låg hos KFM. Och det är samma 3 fakturor som nu kommit igen från deras hejduk Alektum
Överväger polisanmälan för bedrägeri
Konsumentverket skall kontaktas.
Och att som Anna Pettersson säger ovan att man kan kontakta er om man känner sig orättvis behandlad bla bla bla är rent skitsnack.
Er kundservice hänvisar till Alektum direkt.
Jag tycker absolut du ska kontakta Konsumentverket. Och fundera på polisanmälan. Det här verkar synnerligen märkligt!!!!
Sitter just och öppnar ett paket från Pocketklubben. Som jag vet att jag har avbokat! Det ä rnämligen det första jag gör så fort jag får deras nyhetsbrev. Tredje gången det händer! Och att gå ur efter att ha gått in kan jag visst inte förrän i mars 2013. Fattade aldrig att jag hade gått med…
Jag är också ett undantag förresten; född och uppvuxen i Sverige, universitetsutbildad på magister-nivå och just nu bara jä-igt trött på Pocketklubben. Så det så!
Men det är ju inte klokt! Hur länge ska Pocketklubben få fortsätta???
Kan inte annat än att hålla med, fick just ett mail som säger att:
”Nu är det dags att välja januariböcker!”
Och har nu försökt att komma in på deras hemsida i 43 minuter men ej lyckats!
Så man kan ju undra hur ”enkelt” det är att avboka en beställning som ligger o väntar på att bli utskickad bara före att man inte klarar av att avboka den!
Måste dock erkänna att jag i min enfald, emellanåt, trott att jag missat avbokningen o ”köpt”, att jag nog får ta den här ”smällen” med den boken som inkommit!
Med denna tråd i bakgrunden så har jag äntligen kommit till insikt att, (tror gott om folk!), deras enda idé verkar vara att lura folk i längden!
//Ha dock ett fortsatt förtroende för gemene man/kvinna på det nya året men skippa nätbolagen och/eller pocketklubben, Hälsar Hardy.
Jaa att Pocketklubben inte blir stoppad snart övergår mitt förstånd! Nu har klubben ju, mig veterligen, hållit på med sina suspekta affärsmetoder sen 2010. Dessutom har man ju dragit på sig ett antal anmälningar.
Nej, Pocketklubben ska man helt klart passa sig för. Ägarbytet i början av förra året har uppenbarligen inte gjort nån skillnad. Och det är inte enbart säljarna det är fel på. Hela konceptet verkar gå ut på att lura folk!
Jävla idioter!!
Trodde faktiskt bara det va jag som va dum nog att välja att ”få” en gratis bok och kände mig enormt korkad.
Försökte verkligen prata med dom över mail men det va hopplöst dom stod för någonting jag INTE skrivit på.
Jag gjorde nått test på fb och då skulle jag skriva in mina address osv men INTE för pocketklubben de STAL dom ifrån testet och så klickade jag på ”gratis valfri bok” dumt misstag…
Men nu är det så att jag måste avbeställa alla mina böcker i sex (jävla) månader men nu när jag skulle in och göra det innan det är försent så kom jag inte in på deras sida!
Så det blev att sätta sig vid tangenterna igen och hoppas att det går fram. ”Hejsan!
hur ska jag kunna avboka böcker om eran sida inte funkar???
Jag skriver NU att jag inte vill ha fler böcker NÅGONSIN av er så ni kan stryka mig från eran lista.
ni sa att jag skulle in och avbeställa böcker varje månad men nu har jag tröttnat på att eran sida inte funkar och jag tänker inte betala för böcker jag inte vill ha!” Får se om dom fattar.. Jag menar dom kan väl inte va SÅ tröga, vad tjänar dom på att jag ska sitta varje jävla månad och avboka???
Jag är inte så säker på att de på Pocketklubben fattar. Uppenbarligen kör klubben samma fula tricks nu som 2010, när jag gjorde nåt liknande som du – svarade på nån fråga och klickade i att jag ville ha en gratis bok – INTE gav mitt medgivande till nåt medlemskap i Pocketklubben.
Det är anmärkningsvärt att Pocketklubben får hålla på så här. Efter en massa anmälningar och ägarbyte fortsätter de ändå i samma spår som tidigare. Varför sätter ingen stopp för dem? 👿
Det är lustigt för jag gick in och kolla deras medlemsavtal och där stod ingenting om att jag måste va medlem i sex månader som dom skrev till mig. men hur kan dom då säga att jag inte kan gå ur klubben?!
Anmäl dem! Det här företaget är helt klart oseriöst!
Hej. nu är vi drabbade. Fattar ingenting. I dag damp två böcker ner i brevlådan med en faktura på 106kr. har inte beställt något inte fått något samtal eller klickat på något. Fakturan är i min13åriga dotters namn. Hon säger sig inte ha klickat på något. när jag ringer säger en röst att dom ska ringa upp. Men när ingen ringer googlar jag pocketklubben och då är den nerlagd den 30/8-13 men vår faktura är skickad 23/9-13. Hur har vi ens kunnat gå med i något som inte längre finns? Jag fattar ingen ting.
Med vänlig hälsning Monika
Mycket märkligt… Kontakta Konsumentverket eller nån konsumentvägledare om ni har nån på orten och kolla hur ni ska göra! Definitivt ska ni inte betala för nåt ingen av er har beställt…