Uppdaterat inlägg:
Idag, den 13 augusti, fick jag äntligen svar via mejl från Fortum. Det är Mattias Kullervik på Fortum som verkligen har ansträngt sig för att reda ut frågan. Skälet till att Fortums säljare har ringt mig är att jag påstås ha deltagit i en tävling om biljetter till semifinalen i fotbolls-EM. Alla som känner mig VET att jag avskyr sport och jag förstår att nån har gjort sig rolig på min bekostnad genom att delta i tävlingen i mitt namn. Jag skulle nämligen aldrig delta i en sån här tävling. Vidare har den som tävlat i mitt namn angett att det är OK att jag blir kontaktad av Fortum.
Nu hör det till saken att hushållselen hos mig ingår i min månadsavgift. Det är bostadsrättsföreningens styrelse som sköter upphandlingen av elleverantör. Jag skulle därför ALDRIG heller lämna ett medgivande om att ett företag som säljer el får kontakta mig.
Om detta upprepas, det vill säga att man använder mina personuppgifter för att delta i tävlingar, gör jag en anmälan om detta. Det är nämligen hur lätt som helst att lokalisera den som gör sånt här. SKÄMS!
—————————————————
Du kanske minns att jag skrev om Fortum som ringde mig ett antal gånger? Fortums säljare medgav att h*n inte hade kollat med NIX när jag frågade. Skälet var, enligt säljaren, att det inte går eftersom man använder en typ av automatuppringning.
Fortum kollar inte NIX, enligt en säljare. Men det gör de visst, enligt kundservice. Hur är det egentligen?
Det gick nån dag, sen lämnade Alexandra Hempel vid Fortums kundservice en kommentar till mitt inlägg. Hon menade att Fortum visst kollar NIX innan de ringer och påstod, i princip, att jag måste ha lämnat mina personuppgifter nånstans – då slipper nämligen företagen kolla med NIX. Jag lämnar ALDRIG mitt telefonnummer och ytterst sällan några som helst uppgifter om min person.
Vidare skrev Alexandra Hempel så här:
Mejla oss ditt telefonnummer som du blev uppringd på så kan vi undersöka varifrån det är köpt och samtidigt spärra det mot framtida kontakt.
Det gjorde jag samma dag, den 31 juli. Har jag fått nåt svar? Tja, vad tror du? Nej, naturligtvis inte. Däremot hoppas jag att Fortum åtminstone har strukit mig från sin att-ringa-lista.
Självklart får Fortum en svart bak för detta. Jag tycker att det är uruselt beteende och om jag nån gång behöver köpa el, så blir det garanterat inte från Fortum!
En svart bak till Fortum som dels inte kollar NIX, dels påstår att de ska lämna besked.
Och så till ett annat ”företag” som har gjort mig grymt besviken! Grymt därför att det inte är ett företag i sig utan en hjälporganisation som sorterar under FN. Jag talar om UNICEF och deras påprackare. Deras efterhängsna och påträngande gatuförsäljare har nu gjort att jag aldrig i mitt liv ska skänka en enda spänn till organisationen.
UNICEF sorterar under FN.
UNICEF:s gatupåprackare i Stockhom var hemska. Ett gäng samlades kring vårt hotell i Stockholm. De kastade sig på folk och man hade svårt att freda sig för att de kom alldeles för nära. Värst var en kille i gröna skor som under loppet av en timme antastade oss tre gånger.
Jag förstår inte hur UNICEF kan tro att man vill skänka nånting när säljarna beter sig på det här snudd på aggressiva sättet! Det får ju motsatt effekt, man vill verkligen inte ge nånting. Jag hade gärna tagit emot information från nån som uppträdde lugnt och sansat och trevligt. Sen hade jag gått hem och läst om organisationen och slutligen bestämt mig. Men på gatan, liksom per telefon eller mobil, köper jag ingenting.
Nej, det blir ytterligare en svart bak. Och jag tycker att UNICEF, som ändå är en FN-organisation, ska skämmas rejält.
UNICEF ska skämmas för sina påträngande gatuförsäljare. Detta beteende förväntar man sig inte av en organisation som sorterar under FN.
Livet är kort.
Ja fy för dessa företag som går fram som ångvältar…. och precis som du säger, i Stockholm blir man verkligen påhoppad ideligen…och samma organisationer står tätt på varandra…men dom har väl provision….
Jobbiga typer! Ångvältsmetoden får liksom motsatt effekt, i alla fall när det gäller mig. Jorå, jag gissar att de jobbar på provision men det är ingen jävla ursäkt. 😦
Ja sånna där på stan kan man bli tokig på. Som tur var är jag bara i en större stad ungefär var tredje vecka (där jag kommer ifrån), och resten av tiden är jag här på min lilla landsbygd där jag slipper det där.
Jag ger pengar till hjärt-lung-fonden och jag tycker att de varit jättebra för jag fick bara hem ett brev där jag kunde ge hur lite eller mycket jag ville och sedan får jag ett sånt brev ganska sällan, och då känner man inget krav. Jag vet inte om den fonden alltid gör så eller om de kanske också kör med påprackare ibland.
Grejen är att när säljarna är så där påflugna får det hela motsatt effekt. Man blir förbannad, helt enkelt!
Och Fortum har fortfarande inte svarat på mitt mejl… Tänker aldrig köpa el från dem!
Jag ger till Läkare utan gränser. När jag får fast jobb ska jag ta ett fadderbarn, men det blir INTE via UNICEF!! ALDRIG! 😦
Hej.
jag vill börja med att beklaga den negativa upplevelse du haft av Fortum och våra säljare. Det verkar har blivit lite missförstånd här och jag hoppas att jag kan reda ut det lite bättre.
Den enskilda säljaren som du pratat med har ingenting med själva NIX-kontrollen att göra och kan inte på egen hand kolla upp telefonnumret. Dessa kontroller görs redan innan telefonlistorna läses in i systemet. Fortum följer naturligtvis alla regler och etiska riktlinjer för telefonförsäljning och vi genomför regelbundet kontroller ute hos våra säljpartners för att säkerställa kvalitet.
Informationen från säljaren du pratade med kunde naturligtvis varit tydligare och det tar jag med mig så att vi kan förbättra framöver. Och naturligtvis borde du fått återkoppling från Alexandra. Dessvärre är det semestertider och ärendet föll tyvärr mellan stolarna när hon försvann på semester. Beklagar detta!
Jag kommer personligen att följa upp att dina personuppgifter är spärrade i systemet så att du ska slippa fler oönskade samtal från oss.
Beklagar återigen att vi hanterat detta slarvigt.
Vänliga hälsningar
Mattias Kullervik,
Försäljningschef privatkundsmarknad, Fortum Markets.
Tack för din kommentar!
Säljaren kände uppenbarligen inte till hur ni gör med NIX och det är under all kritik, ja – men något som säkert är lätt för er att förbättra! Vidare undrar jag hur etiskt det är med automatuppringningar… Såna där som gör att det ibland är tyst i luren när man som privatperson svarar. Efter några såna samtal är man tämligen irriterad, kan jag meddela… Men men…
Det som gjorde mig mest förbannad var att Alexandra hos er bad mig mejla – och sen bara struntade i att svara mig. Och det var precis vad folk runt omkring mig sa skulle hända! Nån gång måste hon ju ha jobbat eftersom hon kommenterade här och jag mejlade samma dag, tisdagen den 31 juli. Försvann hon så snabbt på semester? Jaa, ibland kan man ha bråttom att komma iväg,
Ser nu fram emot att få svar på mitt mejl från er.
Hej igen.
Jag vet att det finns en del företag som missbrukar det här med automatisk uppringning men det finns etiska föreskrifter om hur automatiska dialers får användas och hur många ”tappade” samtal får vara. Vi bevakar hela tiden att vi ligger väl inom de tillåtna gränsvärdena och testar även att ringa utan dialer för att jämföra.
Jag kommer inte släppa ärendet förrän du fått svar. Jag har dock inte lyckats få tag i Alexandra ännu. Men om du vill så får du gärna skicka samma mail som du skickade till henne till min e-post så kan jag snabbare ta tag i det.
Vänliga hälsningar
Mattias Kullervik,
Försäljningschef privatkundsmarknad, Fortum Markets.
OK, jag skickar samma mejl till dig. Notera att Alexandra också utlovade att ta reda på varifrån mina personuppgifter har kommit.
Tack för mail. Jag gräver i det och återkopplar till dig via mail så snart jag har ett svar. Säkerställer också att du är uppsatt i vårt spärregister.
Vänliga hälsningar
Mattias Kullervik,
Försäljningschef privatkundsmarknad, Fortum Markets.
Utmärkt! Ser fram emot svar!
Hej,
Det är tråkigt att du känner att vi är påträngande. Alla värvare är anställda direkt av UNICEF och får med det utbildning innan de börjar sitt jobb. Där pratar vi mycket om gott uppförande och att alltid respektera folks åsikter. Att vi är så många nu under sommaren är helt enkelt för att det ger bra resultat. Vi har ett uppdrag att se till att alla barn får sina rättigheter tillgodosedda och det här är en av de insamlingsmetoder vi använder för att nå dit. Vi ber åter om ursäkt och tycker det är tråkigt att du fått en så negativ bild av UNICEF. Hoppas det kan ändra sig i framtiden.
Vänliga hälsningar,
Caroline Jansson
Projektledare Face to face på UNICEF Sverige
Hej!
Jag bryr mig inte om hur många ni är/era gatuförsäljare är. Det jag reagerade på var att de antastade folk. Jag såg inte en enda människa stanna för att prata med era säljare, alla viftade och sprang undan.
Det är extra tråkigt att det just är er organisations
påprackareförsäljare som beter sig så här. Jag trodde att det faktum att ni sorterar under FN borde vara en garanti för gott uppförande. Ni har ju, som du skriver, ett viktigt uppdrag.Nej, ni får nog förbättra era metoder och anordna bättre utbildningar, ffa i bemötande, av era försäljare, om man ska få lusten att gå genom er för att hjälpa barn. Jag tänker försöka hjälpa ett fadderbarn så snart jag får fast jobb och det blir garanterat INTE genom er. Ni har gjort bort er grymt för mig genom era påflugna säljare.
Och det faktum att ni tog så här lång tid på er att bemöta min kritik mot er i ett blogginlägg (publicerat för över två veckor sen) bevisar ytterligare att ni tycker att det är OK för era gatuförsäljares att uppföra sig så illa.
Tack ändå för att du trots allt svarade!