Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 20 07 2012

Somliga (läs: mamma) ser på sport just nu, jag ser på omvärlden. Här händer både tokigt och slugt. Mitt urval i kväll är detta:

  • Så grillar du utan att störa. Får man grilla på ballen* eller inte? Tja, det bestämmer fastighetsägaren. Och det har faktiskt inte så mycket att göra med brandsäkerhet. Rök och matos kan räknas som otillåten störning och om det sker vid upprepade tillfällen att man stör sina grannar med rök från grillen kan man riskera att bli uppsagd från sin lägenhet. Att grilla på en inglasad balle eller precis under en sån kan emellertid vara livsfarligt. Man kan nämligen drabbas av kolmonoxidförgiftning om rökgaserna inte ventileras bort…
  • Vad är det med Denver? För andra gången, förra gången var 1999, skjuter en galning tolv personer. Denna gång på en biopremiär av Batman.
  • Ett år sen Utøya. När vi ändå är inne på tragedier… På söndag är det ett år sen hemskheterna på Utøya skedde. Det uppmärksammas på flera sätt. Ett är boken Jag lever, pappa av Siri och Erik Sønstelie. Boken är ett sätt för dem att slåss för demokratin.
  • Nu ska bärplockarna avhysas. Hemma i Uppland är det tjafs mellan utländska bärplockare och ortsbefolkning. En del. Några samlar in kläder och förnödenheter. Men nu ska bärplockarna avhysas. Skälet: de förstör skogen, enligt skogsförvaltaren. Ständigt detta krig…
  • Listigt lurendrejeri vid bankomaten. Glöm skimning vid bankomaterna! Det nya sättet att sno dina pengar är… listigt. Pengarna kommer inte ut som de ska utan fastnar på en list.


*ballen = balkongen

Read Full Post »

Solen lyste hela vägen söderut – men det regnade på sina ställen också. Samtidigt som solen lyste. Så det blev till att köra med både solbrillor och vindrutetorkare på nästan hela vägen från Västerås.

Det var lite mer trafik än normalt och naturligtvis ett antal husvagnar och husbilar som blev bromsklossar. Däremot var det inte många långtradare. Ändå flöt det på bra och jag körde i ett streck.

Jag for direkt upp till graven. Fick en stund ensam med pappa. Där såg verkligen bedrövligt ut, så nu har mamma och jag varit och köpt några solgula och några tvåfärgade tagetes som jag ska plantera i morgon. Strax intill graven såg jag en stubbe som var ganska vacker. Du får titta på den i stället för på pappas grav som jag behåller i mitt hjärta i stället. Jag känner mig nämligen så nära pappa vid graven, känner hans närvaro på ett så tydligt sätt.

En vacker stubbe fanns nära pappa.


Hos mamma fick jag kaffe och bullar
– och låna en toalett. Det var förstås kris när jag kom fram. Tycker ändå att jag var duktig – och alien höll sig i schack utan att kicka på blåsan. Hälen känns också så bra att jag nästan blir misstänksam…

Så blev det presentutdelning eftersom mamma ju fyllde år i förra veckan. Tror att kortet var det hon blev mest förtjust i… Men alla presenterna ”dög” och det var ju tur.

Efter kaffe och presenter blev det en liten tur för diverse ärenden. På hemvägen stannade vi vid Nattkröken och köpte med oss middag hem. Han kämpar verkligen hårt med sitt lilla företag, den unge killen i korvkiosken. Han som tog över rörelsen när morbrodern gick bort i cancer. Men nu har tiderna blivit tuffa och han går knappt runt. Vi pratade marknadsföring och jag förespråkade hemsida/blogg och Fejan med erbjudanden, men tyckte att de tusenlappar han lagt på annons i lokaldelen var bortkastade. Hade jag bott här hade jag hjälpt honom med ett och annat. Gratis.

Middag.


Jag har varit ute med sopor
och tagit en promenad ner till sjön. Passade på att prata lite med Fästmön – nu dröjer det tills vi ses nästa gång. Men det sägs ju att

Absence makes the heart grow fonder.

Vi får väl se hur det blir med det. Jag längtar redan…

Read Full Post »

Idag är det långfärd på gång. Men jag tänker inte stressa, utan köra i min egen takt och stanna om jag eller onda hälen känner för det. Fast faktiskt känns hälen lite, lite bättre!

Jag åker i en ren bil – åtminstone utsidan. Insidan orkade jag inte fixa igår. Däremot har jag laddat med ett par bra CD-skivor. Jag fick ju två när jag fyllde år och jag har ännu inte lyssnat på dem! Visst är jag knäpp?! Nu passar det bra med en CD med Taubekören där mammakusinen B är med och sjunger (jag gillar inte Evert Taube av olika skäl, men jag gillar mammakusinen och därför ska jag lyssna!) och en CD med hits från 1962 som kom med födelsedagskortet från Fästmön och barnen.

Ett spelande födelsedagskort.


Jag smyglyssnade på 1962-CD:n igår
eftersom jag ju var ute och färdades en del. Det var riktigt många bra hits, gamla härliga godingar… Önskade nästan att Clark Kent* blev lite längre, hade tak som gick att öppna och kanske var… röd

Lite roligt var när jag hörde en version av Cornelis Brevet från Kolonien. Den hette Like I do och sjöngs av Maureen Evans. Slående lik! Annars vet jag ju att Cornelis låt är en parodi på ett stycke ur en opera, faktiskt!

Nu ska jag sätta lite rotation här så jag kommer iväg nån gång! Första stoppet i Metropolen Byhålan blir vid pappas grav.


*Clark Kent = min lille bilman som jag låtsas är en cab…

Read Full Post »

I serien Vårtfri testar jag det svindyra vårtmedlet med samma namn. Läs om pris etc härom behandling nummer två här och om behandling nummer tre här.

Behandling nummer fyra är nu gjord.


OK, det första jag upptäcker
när jag ska dutta på medlet efter duschen är att vårtan har blivit mycket mindre. Det är fortfarande en öm prick med hårt skinn, men den är betydligt mindre sen sist och den är inte lika ond heller! AHA, det kanske funkar, trots allt!

En normal behandling av en vårta beräknas ta fem till tio gånger med Vårtfri. Detta var fjärde behandlingen. Kan det vara så att det stämmer med fem till tio behandlingar för att bli av med en vårta? Det verkar onekligen lovande! 

Och det svider fortfarande inte när jag duttar på medlet! Det som är lite onajsigt är att man flagar en hel del. Jag har provat att dutta på ett ställe på handen där jag tror att jag har två mycket små vårtor. Där flagar skinnet rejält och det ser ju inte så snyggt ut. Men det gör inte ont!


To be continued…

Read Full Post »

Jaha. Det märks att det är semester. Jag kopplar visst bort mina åtaganden även vad gäller bloggen. Men nu kommer den, veckans lista över höjder (Topp) respektive sänkor (Tipp), en hel dag försent! :oops:

Topp


Tipp


*färdigskrattat = TV-serier med inspelade skratt – för mig känns de färdigskrattade när producenten har talat om när man ska skratta

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

jerryolsson.com

En sak i taget

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier, projektledning...

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 250 andra följare