Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 12 juli, 2012

I serien Vårtfri testar jag det svindyra vårtmedlet med samma namn. Läs om pris etc här och om behandling nummer två här.

Svindyrt – men är det att kasta pärlor åt svinen att köpa det? 


Det står att fem till tio behandlingar
är det normala av en vårta. Den lilla burken ska räcka till cirka 30. Jag har svårt att avgöra hur många behandlingar som kan tänkas behövas för min – troliga – vårta.

Det har bildats ett lock över vårtan av lite hårdare hud som flagar. I instruktionerna står det att man kan skrapa med insidan av en sax för att öppna vårtan innan man duttar i medlet. Mellan behandlingarna ska vårtan hållas mjuk. Man ska inte fila fötterna.

Jag smörjer fötterna med CCS fotcreme varje kväll och mina fötter är verkligen mjuka. Utom vårtan. Varje gång jag ska behandla den med vårtfri får jag skrapa ordentligt på det hårda hudlocket för att kunna dutta i medel. Nej, vårtan känns hårdare än nånsin.

Efter den förra behandlingen, det vill säga andra behandlingen, gjorde vårtan ont i ett par dar efteråt. Den sved och ömmade att gå på.

Vårtan ska behandlas en gång i veckan. Nu hade det gått en vecka och en dag sen förra behandlingen.

Jag är förväntansfull, men har hittills inte sett så mycket bättre resultat än med vanligt vårtmedel. Svedan är dock något mindre med Vårtfri.

To be continued…

Read Full Post »

TV4 Uppsala skriver på Facebook:

Landstinget i Uppsala har upptäckt att en av deras kvinnliga anställda sover under arbetstid och delar nu ut en varning. Kvinnan har genomgått en utredning som visar att hon har full arbetsmåga*. Enligt varningen fullföljer hon inte det som anställningen kräver eftersom att hon sover under arbetstid, vilket ytterst kan leda till uppsägning.

Sent ska syndaren vakna, eller? Sen kan man ju ta sig en titt på vissa ledamöter under fullmäktige (ja, dessa fantastiska sammanträden är öppna för allmänheten) … Kan detta också leda till uppsägning eller är det skillnad på skit och pannkaka – as usual?


*arbetsmåga ska antagligen vara arbetsförmåga

Read Full Post »

Så där överförtjust i fåglar kan man väl inte påstå att jag är. Särskilt inte skräniga fåglar eller fåglar som skitar ner Clark Kent* när de tror att han är en toalett. Men jag läste just en insändare i Byhålebladet om en kvinna som skrattade när en måsunge blev överkörd. Och det knep i hjärtat.

Det knep i Toffelhjärtat, men tyvärr kan jag inte visa nån bild på det, bara på Toffehjärtan.


Den skrattande kvinnan skrattade inte bara,
enligt insändarskribenten, utan vände sig om till sin familj (!) och sa:

Ta bilen så kör vi över den andra ungen

På balkongen stod skratterskans barn, enligt insändarskribenten som undrade om den hjärtlösa var förälder…  (Nej, en del borde inte skaffa barn.)

Jorå, vi är många som är irriterade på måsar som låter illa och skitar ner, men som insändarskribenten också skriver kan ljudet från en gräsklippare vara minst lika irriterande. Värst av allt är trimrar, tror jag, ett envetet och entonigt ljud. För att inte tala om borrar i ett flerfamiljshus… Fast liksom insändarskribenten går jag inte omkring och mördar omkringboende bara för det…

Det tar 35 dar för en måsunge att bli flygfärdig. Kan man inte försöka hålla ut så länge? En mycket tänkvärd insändare, detta…


PS
Hur lång tid det tar för renoverande närboende hade insändarskribenten emellertid inga besked om.


*Clark Kent = min lille bilman

Read Full Post »

Det ska bli OS i London snart. Joru, lite hänger hon allt med, Tofflan! Och nyfiken blev hon på att få veta vad man INTE får ta med sig om man ska besöka arenorna när det tävlas.

Arrangören har släppt nån sorts Svarta lista. På den två sidor långa listan, som har skickats ut till alla som har köpt biljetter, finns, enligt Dagens Nyheter, till exempel

  • frisbeear
  • picknickkorgar
  • vuvuzelor
  • objekt eller kläder med politiska uttryck
  • flaggor större än en x två meter
  • flaggor som tillhör länder som inte deltar
  • mer än 100 milliliter vätska
  • överdrivna mängder mat
  • bollar
  • racketar
  • trummor
  • flöjter
  • paraplyer i golfstil [vad är det???]
  • överstora hattar

med mera…

Knivar är förbjudna, men ett undantag finns: sikher får ta med sig sin kirpan, som är en  traditionell dolk som symboliserar värdighet och självrespekt. Och då måste journalisten Andreas Rolfer, som har skrivit artikeln, fälla följande ganska kränkande och rasistiska ord för att runda av sin artikel:

Vi hoppas slippa se knivmän förklädda i turbaner och långt skägg.

Sportsligt uttryckt? Nej, inte särskilt, tycker jag.

Read Full Post »

Men tjena! Läser i Dagens Nyheter att chefen kan hålla koll på dig och ditt hemmaarbetande via spionprogram på din dator.

Det är få svenskar som jobbar hemifrån, men utomlands är det desto vanligare. Det handlar om var tionde svensk och var femte arbetande person i totalt 24 undersökta länder. Om nu chefen tror att man tar för många eller för långa raster när man jobbar hemma med mera kan chefen nu använda spionprogram på jobbdatorn för att kontrollera vad den anställde gör, var h*n har surfat, vilka dokument h*n har jobbat med etc. Man kan ju redan nu hålla lite koll på sina anställda genom delade, digitala kalendrar eller så kan man ju ringa…

Fikar man för länge och för ofta om man jobbar hemifrån?


Men det blir allt vanligare att företag använder spionprogram
för att kolla personal som jobbar hemifrån. Idag handlar det om tio procent av alla företag i USA som har hemjobbande personal, men redan om ett par år kan det bli så många som 60 procent.

Frågan är bara om arbetsgivarna har tid med sånt här. Jag tycker alla alltid säger att de har så mycket att göra och en chef är väl knappast den som har minst att göra på ett företag. Eller ska man plötsligt anställa spioner som sitter och kollar vad hemjobbarna gör??? En enda bra grej kan jag se med det hela och det är att en log skulle kunna utgöra ett fakturaunderlag. Man ser exakt hur mycket tid man har lagt ned på vad.

Personligen förstår jag inte varför man måste spionera på sina anställda. Nånstans uppvisar väl de anställda resultat och det borde väl vara dessa fakta man utgick ifrån? Hur man uppnår resultat borde, i den bästa av världar, vara ganska ointressant – så länge man inte gör nåt olagligt, förstås. Det klart att man kanske inte jobbar åtta timmar i ett streck med en halvtimmas lunch och två kvartslånga fikapauser en dag när man jobbar hemma. Det tror jag ingen gör. Jag tror nämligen att många jobbar FLER TIMMAR när de jobbar hemifrån. Vad tror du? Jobbar man mindre tid när man jobbar hemma? Är spionprogram OK att använda för arbetsgivare som vill kolla sina anställdas datoraktiviteter???

Read Full Post »

Oj, vilken trevlig kväll vi hade igår! Vi satt på en altan, under tak, för vädret är ju som det är. Men mot slutet av kvällen sprack det upp, himlen blev blå och solen tittade fram. Vi fick mycket gott att äta och jag hade en synnerligen underhållande bordskavaljer. Så jättesent blev det inte, vi är flera som fortfarande jobbar. Fast vi var ganska trötta när vi kom hem – vi hade ju gett oss iväg, Fästmön och jag, direkt efter jobbet.

Lite blått


Jag ringde mamma när vi kom hem,
för hon är ju en riktig nattuggla så hon skulle vara uppe, hade hon sagt. Men hon var lika trött som vi efter ett härligt födelsedagsfirande på en underbar plats i Östergyllen. Stort TACK till tant och farbror Blå (som nog inte läser den här bloggen, men ändå…) för det ni gjorde och gör för min mamma! Vi pratade i typ tolv minuter och under den tiden sa mamma tre gånger att nio personer hade ringt på hennes telefon, men hon kunde inte få fram numren i nummerpresentatören. Och jag har en annan sorts telefon så jag kunde inte vägleda henne. Gissningsvis ringer folk igen om det var nåt viktigt. Faster E och kusin B hade mamma i alla fall pratat med och det var de två viktigaste för mamma, det vet jag.

I natt kom det massor av regn. Jag vaknade av att det smattrade mot taket. Morgonen var blöt, men nu ser det ut att spricka upp igen och bli en ganska solig dag, trots allt. Vädret upphör inte att förvåna…

Två arbetsdar kvar före semestern och jag börjar runda av rejält. Ser fram emot fyra veckors ledighet, men också mot att få komma tillbaka hit. Jag trivs så bra, jag har aldrig tyckt att det har varit så här roligt att gå till jobbet som jag gör nu. Inte så länge. Och tänk, jag har varit på just den här arbetsplatsen, på det här kontoret, i snart sex månader. Fortfarande är det tomt i fönstret, blomlöst, jag vågar inte pimpa för mycket, jag är rädd för den besvikelse som kan slå ner som en bomb när jag minst anar det. Det är en känsla jag får leva med, en skada jag har fått. Tiden må läka en del sår, men inte alla. Jag är i vart fall glad att jag överlevde. Nu ska jag ägna all kraft åt att visa mig starkare än främlingen, fienden, inom mig. Den svarta (?), onda. Alla yttre fiender – tyvärr, slå mig om ni gillar det, jag tänker inte slåss tillbaka. Jag behöver min kraft till annat än att slåss med små människor. Nu ska jag fokusera på mig en stund.

Read Full Post »

Vecka 28 rimmar på Gotta (veckans höjdpunkter) liksom på Råtta (veckans dalar). Så här är dessa enligt mig:

Gotta


Råtta

Read Full Post »