Det här med vinterdäck och sommardäck brukar jag tjata lite om här på bloggen. Och det blir inget undantag i år. Det börjar ju bli dags att byta till sommardäck…
För det första gäller dessa datum:
- Det är krav på vinterdäck mellan den 1 december och den 31 mars.
- Det är tillåtet med dubbade vinterdäck den 1 oktober – den 15 april.
- Mellan den 1 maj och den 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag.
- Friktionsdäck, det vill säga odubbade vinterdäck, får man köra på året om, men det rekommenderas inte!
För det andra gäller dessa mönsterdjup:
- Vid vinterväglag mellan den 1 december och den 31 mars ska mönsterdjupet vara minst tre millimeter på personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar och släpvagnar som dras av dessa.
- Lastbilar, bussar och personbilar som väger över 3,5 ton totalt måste ha ett mönsterdjup på fem millimeter.
- Sommardäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Men… det bör vara minst tre millimeter för att ge ett bra grepp på en fuktig vägbana.
- man kan mäta mönsterdjupet med en femkrona. Mellan femkronans kant och överdelen på siffran fem är det tre millimeter. Ett nytt däck brukar ha ett mönsterdjup på ungefär åtta – nio millimeter.
För det tredje, tänk på att…
- det finns både dubbade och odubbade vinterdäck. Odubbade vinterdäck, friktionsdäck, får köras på sommarväglag, men det rekommenderas inte eftersom gummit är bäst lämpat för vinterväglag.
- vinterväglag är det när det är snö, frost, snömodd eller is på nån del av vägbanan.
- sommardäckens gummiblandning gör att de blir hårda när det är vinterväglag. Därför är sommardäck bäst att använda på sommaren.
- däck ska lagras mörkt, svalt och torrt.
- däck med största mönsterdjupet bör monteras bak på fordonet för att minska risken för sladd.
- kommunerna har rätt att till exempel införa förbud för bilar med dubbdäck att köra på vissa gator. I Uppsala, till exempel, gäller det delar av Kungsgatan och några andra gator i centrum.
- se till att lufttrycket är rätt! Fel lufttryck påverkar bilens köregenskaper och ökar bränsleförbrukningen. Vad som gäller för just din bil hittar du i bilens instruktionsbok.
- det finns undantag för kravet på vinterdäck, till exempel vid bogsering eller om bilen är 30 år eller äldre.
- generellt är nog dubbdäck säkrare än friktionsdäck. Men friktionsdäck är miljövänligare.
Ett bra mönsterdjup!
Jag har så svårt att hålla reda på saker och ting som datum och mönsterdjup. Därför är jag glad över att ha min cykel isf bil. 🙂
Kör försiktigt…
Min gamla hoj hänger i kallförrådet och rostar… Nej, jag är bilist ut i tåspetsarna! 😀