Uppdaterat igen: Rynkig sjuksköterska JO-anmäler Södersjukhuset. Det gör han rätt i, tycker jag!
Uppdaterat: Aftonbladet har en bild på annonseländet…
Man tror inte att det är sant! Och Vårdförbundet, du minns det där fackförbundet med dödsannonsen…
Nej, det är ingen dödsannons utan en annons för presskontakter vid Vårdförbundet.
… tycker uppenbarligen att det är OK att lyfta fram andra konstiga annonskampanjer i sin tidning Vårdfokus. Det är Södersjukhuset som annonserar efter
TV-snygga sjuksköterskor [och] söderhipsters […]
som kan tänka sig att sommarvikariera vid sjukhuset. Men alla inom förbundet tycker uppenbarligen inte att detta är OK, roligt eller ett annorlunda grepp att få uppmärksamhet. De flesta som hört av sig till förbundet via Fejan eller fackets hemsida tycker att det är
[…] pinsamt och oseriöst, löjligt och omodernt […]
Men andra…
[…] tycker inte att det är något att bråka om och menar att annonsen är gjord med glimten i ögat – och får svar från en som ”absolut inte vill rekryteras på skämt”. […]
Södersjukhusets personalchef har inte sett annonsen och låter förskräckt när Vårdförbundets tidning ringer upp och berättar om annonsen.
För mig låter det som ett dåligt försök att hitta ett alternativt sätt att få sommarvikarier. Frågan är om nån enda seriös syrra kan tänka sig att jobba vid Södersjukhuset. Visserligen har sjukhuset fått både publicitet och uppmärksamhet, men i det här fallet tror jag att det har fått motsatt effekt. Oseriöst!
Men vad kan man förvänta sig när Storasyster Facket självt låter göra smaklösa annonser som den ovan..?
No comments. Men många av dagens platsannonser, oavsett vilket yrke det gäller, är oftast superlarviga
Håller med! I stället för att larva sig borde annonsörerna fokusera på att ta fram en tydlig text så att man vet om det är värt att söka tjänsten eller inte.
Och där gick den här systern fetbort. 😦 Varken TV-snygg eller söderböna. Men vad är det för fel? Jag minns iofs att jag för ett antal år sedan fick ett reklambrev från SöS där de skulle värva sjuksköterskor. Brevet låg i ett rör (typ brus-Magnecyl) så man fick pilla lite för att få ut det. Det var en kul (men antagligen inte billig) värvningskampanj.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt Vårdförbundet. 😉
Jag tycker SöS-kampanjen var jäkligt oseriös… Så pinsamt det måste vara för de syrror som jobbar där idag…
Vårdförbundet är ju som de är – som du ju vet… 😉
Kanske dom planerar en sådandäringa TV-serie med sommarvikarier? 🙂
Ack så tacksam jag är att jag har ett jobb! ‘Fula’ snart sextioåriga kärringar kan inte ha någon som helst hot-faktor. 😦
Ha ha ha, ”fula snart sextioåriga kärringar…” Är det några som kan jobbet är det väl såna. De andra syrrorna har väl fullt upp med att sminka av och på sig…
Jag bor söder om söder, har ena foten i graven men är fortfarande tjusig – betyder det att jag platsar? Självklart har jag ingen utbildning eller erfarenhet, men det verkar ju ändå inte vara något de lägger någon vikt vid.
Vadå utbildning och erfarenhet – det är väl skitsamma om du bara är snygg! 😉
Sakupplysning:
1. Designen på presskontaktrutan i tidningen Journalisten bestäms av tidningen Journalisten.
2. Platsannonsen är från och av Södersjukhuset och har alltså inget med Vårdförbundet att göra. De får själva stå för vad de skriver i sina platsannonser. Vi har tvärtom uppmuntrat folk att tycka till om detta. Vi tycker inte heller att det är okej att varken rekrytera efter utseende eller komma med ursäkten att det var på skämt. Så där håller vi ju med dig.
Hur är Vårdförbundet, ”som vi vet”?
Sakupplysning:
1 Jag skulle aldrig betala för en annons som ser ut som en dödsannons. Det måste gå att diskutera med tidningen!
2 Nej, jag vet att annonsen är från Södersjukhuset, men det är ändå medlemmar ur Vårdförbundet som ska rekryteras.
3 Om du refererar till svaret jag gav till Nurse Rached skrev jag inte ”som vi vet” utan ”som du vet” därför att jag gissar att hon som sjuksköterska är medlem där och då borde känna till hur fackförbundet är.
En till sakupplysning:
Platsannonsen från SöS har aldrig varit införd i Vårdfokus, däremot Vårdfokus en artikel om annonsen och ställde frågor till SöS om hur de tänkte. Vilket ledde till att fler journalister tog upp detta i olika medier.
Sakupplysning:
Jag vet det. Jag skriver inte heller i mitt blogginlägg att annonsen var införd i Vårdfokus, utan att ni lyfter fram annonskampanjen där genom att skriva om den. Däremot har jag en länk överst i inlägget till Aftonbladet där jag hänvisar till en bild på annonsen.
Jisses…nyss hemkommen från jobbet….ska jag skratta eller gråta? 👿
Sakfråga:
Ja vad säger syster, är du medlem i detta trevliga fackförbund, eller? 😉
Jodå, den här systern är medlem och betalar in 3000:-/år i avgift. Jag har t.o.m. haft fackliga uppdrag och en god vän är journalist på Vårdfokus. Trist med de sura svaren du fick, jag avskriver mig allt ansvar. 😉 Men som det ser ut inom vårdområdet just nu så vågar jag inget annat än att vara medlem, dessutom har jag ju ett erbjudande att blogga på Vårdfokus. Känns lite tveksamt nu. 😦
Otroligt snipiga pekpinnesvar från okänd person på Vårdförbundet. Det behöver ju inte vara nån på Vårdfokus,men…
Fast vid en närmare tanke så är jag TV-snygg och min mamma är söderböna! Jag kanske söker ett jobb på SöS iallafall. Men en god vän som jobbar där kallar stället DDD (står för det Dysfunktionella Dårhuset) så jag funderar ett tag till!
Sägas ska om Vårdförbundet att jag är den enda av syrrorna på jobbet som är med i facket, av totalt 11. De andra tycker att det kostar betydligt mer än det smakar. Men Vårdfokus är en väldigt bra tidning, å andra sidan borde det väl att gå att teckna en prenumeration utan medlemskap i facket? 😉
Annonskampanjen får ju stå för SöS, men man tycker ändå att Vårdförbundet borde ha (re)agerat mer i stället för att ge sig på en privat bloggare som skriver om konstiga annonser på sin blogg…
Om jag vore kommunikatör på Vårdförbundet skulle jag 1) inte acceptera att en annons får en utformning som en dödsannons i en annan facktidning och 2) inte lyfta fram en pinsam annonskampanj i den egna facktidningen.
Men eftersom man ju blir otrevlig när ”allmänheten” (=jag) reagerar och man kommunicerar med ”allmänheten” genom att inleda sina kommentarer på en privat blogg med ordet ”Sakupplysning” tror jag inte man har nåt kommunikationstänkande överhuvudtaget. En mer ödmjuk inställning skulle kanske bidra till bland annat höjda medlemstal.
Uppiggande med mannen som surnade till! Annars får man alltid höra att det är typiskt gamla kärringar att bli sura (”feminister har ingen humor etc) över sånt där barnsligt fjant. Skoja till det? Tja, kanske, men inte i den sortens jobbannonser.
Fruktansvärt kränkande, tycker jag, dårå. Jag tror nämligen inte att majoriteten av alla syrror – eller ens de på Söder – är TV-snygga, sorry, men…