Fem transportforskare hävdar i en debattartikel i Svenska Dagbladet att bilen är en lyxpryl som vi kan vara utan. De menar att bilen är
[…] en konsumtionspryl för njutning snarare än ett nödvändigt transportmedel […]
Och de menar att folk inte skulle må dåligt av att minska sitt bilåkande.
De fem forskarna menar att politikernas syn är att bilåkandet ska göras miljövänligt och inte begränsas. Faktum är att privatbilismen har ökat under 50 år. Bilen ses som nödvändig för välfärden. Men forskarna ifrågasätter varför folk köper bilar med sån prestanda som högt överskrider vad som behövs. Njutning går före funktion, menar de. Samtidigt finns det utsatta grupper som verkligen behöver åka bil. Forskarna ifrågasätter varför politikerna i såna fall inte diskuterar vilka bilresor som ska anses som nödvändiga.
De flesta åker inte bil till arbetet, men de flesta åker bil när de ska handla. Lösningen vore att
[…] placera bostäder, arbeten och inköpsställen på kortare avstånd […]
menar de fem forskarna. Bilresandet går att minska med bättre samhällsplanering, alltså. Höjda bilskatter och bränsleskatter skulle kunna finansiera allmänna kommunikationer, anser de.
Jag har bil. En liten och bränslesnål och ganska miljövänlig bil. Jag vet inte om jag kan säga att jag använder den till nöjesresor, precis. Bilen används för transporter och resor till arbete och skola i syfte att spara tid. Och också därför att det inte finns allmänna kommunikationer eller att såna finns men tiderna fungerar inte. Jag och Fästmön använder bilen till att handla. Det går nämligen åt diverse mat- och hygienvaror när vi är sex personer. Ska vi ”bara” in till stan tar vi oftast bussen.
Mitt problem är också att jag har bussfobi. Jag har tränat och blivit bättre på att åka buss, men det är en sån pina och plåga att jag aldrig skulle klara att åka buss typ varje dag. Dessutom är jag åksjuk och mår fysiskt illa. Naturligtvis förstärks illamåendet av att jag mår dåligt psykiskt av bussåkandet.
Jag tänker inte ställa min bil i garaget och börja åka buss. Inte så länge busstrafiken i stan är så dålig och så dyr som den är. Uppsalas busschaufförer är dessutom (ö)kända för att vara fruktansvärt otrevliga. Detta gäller naturligtvis inte alla. Och skälet kan tänkas vara stress på grund av för pressade scheman.
Att köpa en bil som har jättestark motor har jag inget intresse av. Jag håller nämligen fartgränserna när jag kör och den högsta hastighet vi har i Sverige är 120 kilometer i timmen. Det finns ingen anledning att köpa en grand danois när det går bra med en tax, så att säga.
Jag behöver ingen grand danois, en tax går lika bra.
Dessutom betalar jag skatt för att jag ska få köra på gator och vägar. Mina skattepengar används till att rusta gator och vägar – ett arbete som många irriterar sig på, men som är nödvändigt. Med fler bussar blir vägarna mer slitna och det kommer in mindre skattepengar till vägunderhåll om privatbilismen minskar.
Att göra samhällsplaneringen bättre så att folk får närmare till jobb och affärer är väl bra, men låter sig ju inte göras på en kvart.
Så nej. Jag kör min lille Clark Kent* och kommer fram utan att kräkas, darra, skaka, svettas och vara okontaktbar i ett par timmar efteråt. Det blir bäst så för alla inblandade.
PS Ja just det! Jag använder bilen när jag åker de 2 x 30 milen till mamma för till henne går det varken tåg eller långfärdsbussar.
*Clark Kent = min lille bil-man
Där jag bor finns knappt allmänna kommunikationer, så när det dyker upp såna här sk forskare blir jag bara så jädrans arg. För trots deras utbildning så har de inget sunt förnuft, det går inte att läsa sig till men det borde ändå fastnat något under de skolår de borde haft. Måste alla flytta in till städerna? Räcker bostäderna till oss alla? Kommer alla att få jobb? Såna saker som dessa forskare inte ägnat en tanke åt. Samma kommunikationsmöjligheter som städerna har kommer det aldrig att bli på landsbygden, så vad ska vi göra. Är det vi landsortsbor som ska betala för att de som bor i städerna ska kunna åka kollektivt? För på den svenska landsbygden klarar vi oss inte utan bil, så hur har de här sk forskarna tänkt att det hela ska se ut, för på papperet är allt möjligt men i praktiken blir det en helt annan sak. Sen kan inte alla flytta från landsbygden för det är där som det produceras det som konsumeras i städerna, elektricitet, träplankor, livsmedel osv. Så hur har de där sk forskarna tänkt att de ska klara sig utan oss som bor på landsbygden, för vi använder bilen till nytta något annat har vi inte råd med, inte med dagens bensinpriser.
Ja man undrar… Och det går ju liksom inte att komma med argumentet att man har valt själv att bosätta sig på landet – för som du säger, bostäder, jobb etc räcker inte åt alla i städerna. Nån måste jobba med lantbruk och såna saker också.
Jag tror att de allra flesta ”vanliga” människor inte använder bilen till direkta nöjesresor idag. Bensinen är alltför dyr.
Håller helt med!
Man blir lite upprörd…