Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 18 augusti, 2011

Ikväll är det antagligen sista gången på ett tag som jättenäckrosen Victoria slår ut. Därför är det extra öppet till klockan 22 på Tropiska växthuset i kväll och i morgon.

De senaste veckorna har jättenäckrosen haft tre till fyra blommor varje vecka. Men i kväll är det troligen den sista knoppen för säsongen som slår ut. Det är bara på natten och kanske tidigt på dagen som man kan se blomman. Den första natten är den vit, sen byter den färg till rosa. Det hade varit häftigt att se Victoria i blomning!

Så här såg den ut en dag i somras när Elias och jag var där. Ingen blomma, bara som stora, tomma skålar…


Häftig trots att den inte blommaro på bilden!

Read Full Post »

Jag såg hennes läppar röra sig och hakan som liksom guppade upp och ner. Jag hörde hennes röst som från ett avstånd, trots att hon satt mitt emot mig. Det var när hon berättade för mig att han skulle ha gått segrande ur en domstol som jag förlorade mig. Förlorade förmågan att ta in, att uppfatta.

Det gick inte att avsluta måltiden så som jag hade tänkt. Det tog bara stopp. Tuggorna växte i min mun, men jag måtte ha sett helt normal ut för jag uppfattade ändå inte att mitt yttre ifrågasattes.

När vi kom ut öste regnet ner. Tätt gick vi tillsammans den väg han hade gått så många gånger. Men vid det sista kvarteret vek jag av till höger eftersom jag inte ville röja mig och min förtrogna.

Han hade gått segrande ur en domstol… Men han hade inte trott på rättvisan eftersom han visste att en lag hade brutits den där dagen. Det var inte han som hade brutit den utan den förhatlige, den kallaste av människor. Den som hade vunnit hans vänskap för att sedan, när garden var sänkt, hade sparkat honom ner på hans bara knän. Spottat på honom. Visat honom mer förakt än man visar en spyfluga.

Han kunde aldrig resa sig igen. Men nu visste jag att han hade kunnat gå segrande ur en domstol…

Read Full Post »

Tobias Brandel skriver om nätskepticism i en intressant krönika hos Svenska Dagbladet. Han lyfter fram det pysande missnöjet och skepticismen mot internet och nätkulturen och undrar om det har blivit mode att vara skeptisk mot internet.

Under året har det förekommit flera debatter kring internet. Vi har till exempel Apples förbud mot nakenhet, sex, religionskritik och skarp satir i appar till Ipad och Iphone. Wikileaks har blivit allt mer ifrågasatt – organisationen har fått stark kritik för sitt dåliga skydd av käll0r.

I vissa länder har sociala medier använts när folket har kämpat mot diktaturer. Men sen visade sig ju den försvunna bloggaren A gay girl in Damascus vara en 40-årig heterosexuell man i Skottland… Vidare har Google anklagats för att filtrera nätet så att vi som användare bara ser det Google tror att vi vill se. Och sommarens terrorattacker i Norge har startat en debatt om internet och övervakning och anonymitet – nåt som upploppen i London har spätt på så att man nu diskuterar att förbjuda människor att twittra eller fejsbooka om man misstänker att de håller på med nåt olagligt. Vi har också en pågående debatt om brottslighet på internet och polisens små befogenheter att övervaka nätet.


Webbtroll ägnar sig snart åt brottslighet på internet, i alla fall enligt svensk lag från den 1 oktober.

                                                                                                                                                                  Men vad handlar det om? Är det inne att vara skeptisk mot internet? Är det ett bakslag för internet eller handlar det faktiskt om besinning? Den amerikanska författaren och journalisten Susan Maushart menar att det handlar om det senare. Det var för övrigt hon och hennes familj som under ett år levde helt offline.

Bäst sammanfattning tycker nog ändå såväl Tobias Brandel som jag att Brit Stakston gör:

Nätet är en del av vår verklighet och kan användas lika mycket till goda saker som till onda… Det är ju inte antingen eller. Det är inte internet som är problemet. Det är vi människor som är det.

Vad ville jag nu säga med det här inlägget då??? Jo, att det ju inte är internet i sig som är farligt utan vi människor och hur vi använder nätet, våra syften ibland. Personligen använder jag bland annat min blogg för att skriva mig ur en kris, men också för att upprätthålla en hyfsad nivå och träna mitt skrivande genom att skriva om sånt som intresserar och engagerar mig. När det gäller internet generellt ser jag det som en oändlig källa till kunskap och nyheter. Men jag har också lärt mig att bli mer och mer skeptisk och kritisk till det som skrivs och att bli mer och mer observant på vad jag själv skriver, hur jag uttrycker mig med mera.

Hur använder du internet? Tycker du att nätet är farligt?

Read Full Post »

Årets IKEA-katalog är på väg ut till hushållen. Men är inte en tjock papperskatalog nånting väldigt otidsenligt? Nej, inte enligt IKEAs pressansvarig i Sverige.

Vi människor tar till oss information och reklam på olika sätt – det kan vara via annonser, kataloger, reklamblad, TV-reklam, radio-reklam, you name it! När det gäller just IKEA-katalogen kommer den ut både i pappersform men även digitalt på IKEAs hemsida. Och det är så de presumtiva kunderna vill ha det, enligt pressansvarig.

Men miljön då? Inte är det väl miljövänligt att låta trycka upp en tjock katalog och sprida den till alla hushåll?

Nja, menar pressansvarig, genom att minska katalogens storlek minskade man även pappers-, vatten- och energiåtgång. Leverantörer av tryck och papper får följa ett antal krav.

Det man vet är att den tjocka IKEA-katalogen har lång livslängd. Många sparar den ett helt år – tills det kommer en ny. Men ganska nytt är att den numera även finns som Iphone-app.


Jag är gammalmodig och läser helst IKEA-katalogen i min favoritfåtölj!

                                                                                                                                                                  Jag är nog gammalmodig för jag vill helst krypa upp i favoritfåtöljen och bläddra i katalogen. Men jag använder hemsidan för att till exempel kolla tillgång på mitt närmaste IKEA-varuhus.

Men hur gör du??? Hur läser du IKEA-katalogen helst – i pappersform eller digitalt? Eller läser du den inte? Och sparar du den?

Read Full Post »

I morse var jag på ett långt och bra avslutande möte med min bandagerade coach. Våra möten har gett mig mycket och jag kan bara konstatera att vi borde ha träffats redan för två år och åtta månader sen.

En tidig lunch på en bufférestaurang mitt i smeten i stan med en vän. Jag kan bara konstatera att en del bara tar, somliga bara får och några blir av med. Livet är inte rättvist, inte så ofta i alla fall. Men den före detta arbetskamrat som lunchade på samma restaurang och som stirrade tomt på oss när vi passerade, han har bara fått, han. Vi har suttit i rummen mitt emot varandra.

Det regnar och åskar. En bra eftermiddag för att städa, konstaterar jag.

Jag saknar. Jag saknar det jag en gång tog för givet och det jag aldrig mer tar för givet. Men jag är inte knäckt. Jag ska bara gråta en stund i min ensamhet.

Ridå!

Read Full Post »

Dags för veckans höjning (glad lax) respektive sänkning (surströmming). Det är inte svårare än så här:

Glad lax

  • Världens bästa frissa M (som gör mig fin i håret och som gav mig en bok)
  • Kräftor (Äntligen är det dags!)
  • Allt eller inget (en mycket läsvärd bok!)
  • Kyss mig (en mycket sevärd film!)’
  • Fästmön (som jag bara vill vara med jämt och gärna åka på semester med)

                                                                                                                                               Surströmming

Read Full Post »