Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 14 augusti, 2011

Varning för snuskigt äckel!

                                                                                                                                                                  Som bekant gillar jag ju snusk. Men även en sån som jag har vissa gränser. När jag läser i Pravda Aftonbladet om en flygvärdinna som avlöjar snuskiga passagerare är det nästan så jag kräks. Och det gör jag i såna fall på toa och sen spolar jag. Men den amerikanska flygvärdinnan Sara Keagle, som jobbat 20 år i branschen, upptäckte redan tidigt hur äckliga folk som flyger är.

Här är de tio äckligaste ögonblickan Sara Keagle varit med om.

  1. Bajs bland näsdukarna. En passagerare använde näsdukar från näsdukslådan till att torka sig i baken med. Sen la h*n tillbaka de bajsiga näsdukarna i näsdukslådan.
  2. Vuxenblöja lämnad. En passagerare glömde en använd vuxenblöja på sätet på toaletten, så att nästa toabesökare fick sig en mindre trevlig överraskning.
  3. Blodigt i sätesfickan. I sätesfickan hade en passagerare ”glömt” ett par blodiga underkläder.
  4. Fotsvett. En passagerare tog av sig sina svettiga strumpor och hängde upp dem på vädring framför utblåset på luftkonditioneringen.
  5. Hudrester. En kvinna filade sina fötter och försökte ge bort sina hudrester.
  6. Kissade på personalens säte. En passagerare toa-köade genom att sitta på personalens säte. När h*n sen reste sig för att gå på toa hade h*n kissat på sätet.
  7. Från fot till mun. En passagerare tog bort nåt från sin fot – och stoppade det i munnen.
  8. Snöt sig i filten. En förstaklasspassagerare bad att få en ny filt. Lite konstigt eftersom alla just fått nya filtar. Skälet var att h*n hade snutit sig i filten.
  9. Läckande bröstmjölk från bagagehyllan. Några passagerare klagade på att nånting läckte från bagagehyllan. En kvinna skrek: ”Min brösmjölk har tinat! Vad ska jag göra nu?”
  10. Blottade bröst. En kvinna började pumpa sina bröst under ombordstigningen. Det var inte fråga om att amma ett barn, utan båda brösten var framme under påstigning, start och en bit av flygturen.

Hmmm… ja, folk kan… Det äckligaste var nog bajset på näsdukarna och från foten till munnen, tycker jag. Usch! Vad hände med hygien och uppfostran, liksom..?

Read Full Post »

Att vara språkpolis är en skada jag har fått av mitt förra jobb. Förlåt, men den lekman som jag är idag gör/skriver ofta fel. Fast när proffsen gör det känns det liksom mindre OK.

Idag undrar jag till exempel vad en färsting är. Byhålebladet skriker nämligen ut i en rubrik på sin hemsida

Färstingexperts förslag förkastas

I och för sig en rolig allitteration, men vad 17 är en färsting???

På Twitter blev jag uppmärksammad på en gräsligt illa stavad rubrik på hemsidan hos en av våra lokala etermedier.

Våldtäckt på privat fest

Nu är ju i och för sig såväl fästingar och våldtäkter, som jag tror att artiklarna handlar om, mer väsentligt än att stava rätt. Men… kan man inte förvänta sig lite bättre stavningskunskaper av ordens experter och dagens journalister? Och hur vore det om media anställde lite erfaret folk som kan stava och inte bara gjorde sina rekryteringar från sexårs..?

Sign. En som ofta morrat förr

Read Full Post »

Jädra Santa Maria! Eller ICA Solen! Den goda såsmixen till fisken fanns inte och Fästmön undrar om man slutat tillverka den alt. köpa in den. För min del spelade det inte så stor roll, för det Anna sen ordnade till middag blev mycket god fiskgratäng med räksås. Till och med de unga åt med god aptit. En del av dem, vill säga. Kvällens grönsaker blev en enkel grönsallad med olivolja, italiensk salladskrydda och balsamvinäger samt kokta rödbetor med grovsalt och smör. Rödbetorna kom från Slottsträdgården och levererades i fredags av Annas snälla mamma.

Tjejerna bestämde sig för att ta en promenad och medan kaffet puttrade i bryggaren slog jag en pling till barnafadern för att dryfta lite praktikaliteter. I morgon är nämligen fritids stängt och Elias ska hänga med mig. Jag tänkte vi skulle göra lite nytta under dagen och inhandla ny ryggsäck, pennskrin och kanske gympadojor till skolstarten på onsdag. Dessutom behöver vi få komma och hämta Elias cykel som vi inte hade plats för i bilen i fredags. Tanken är att Elias och Anna ska cykla vissa dagar till fritids/skolan när Taxi Tofflan måste minska antalet körningar i Förorten så att bensinen räcker till jobbresor. Både Anna och Linn testade den lagade cykeln idag och den var funktionsduglig, om än lite svajig på framdäcket. Vi ska försöka skramla ihop sekiner så att även cykeln nummer två kan lagas – då har familjen i Himlen två fungerande velocipeder.

I kväll blev det nog en sista gång med kvällskaffe på ballen. Anna kom ut med det nybryggda kaffet, ett par hallongrottor och choklad från Berlin.


Kaffe med choklad från Berlin.

                                                                                                                                                              Vi satt ute till cirka halv nio. Då blev det för kallt i shorts och linne…

I morgon är det den femte och sista veckan Anna jobbar administrativt. Jag ska som sagt hänga med Elias under morgondagen, men till kvällen åker jag hem till mig. På tisdag morgon har jag nämligen ett viktigt samtal att ringa tidigt och sen har jag tid hos frissan klockan tio. Måste ju se välvårdad ut inför den 1 september.

I kväll gäller det att försöka få Elias i säng lite tidigare än under resten av sommaren. Den lille herrn har blivit en riktig nattuggla! Men i morgon ska vi ha mysförmiddag med våra datorer innan vi ger oss iväg på vår shoppingtur. En shoppingtur som eventuellt innehåller även ett besök på nåt hamburgerhak. Det brukar uppskattas av den yngre generationen och får bli den äldre generationens middag.

                                                                                                                                                              *ballen = balkongen

Read Full Post »

Och vart tog den här söndagen vägen? Inte vet jag. Liten sovmorgon blev det efter att vi hade kommit i säng skapligt kvällen före. Som vanligt var det skit på TV och det bästa vi kunde uppbringa, alla kanaler till trots, var ett gammalt avsnitt av kommissarie Morse på Kanal 9. Fästmön öppnade en flaska La Luna till middagen (tunna kycklingfiléer, potatisklyftor, diverse olika såser samt en grönsallad med fetaost och oliver som bonusingredienser). Det blev ett glas till maten och ett glas att skölja ner den envise Morse med samt lite senare, resterna av fredagens chilibågar.


Det var rätt OK att hänga med Morse på lördagskvällen och skölja ner honom med ett glas gott rödvin.

                                                                                                                                                                Idag har jag varit Ute på Uppdrag. Fick cirkulera en halvtimma innan jag hittade nån parkeringsplats, så jag har i skrivande stund bara varit hemma nån timma. Hemma hos mig. Jag är här för att vattna, duscha, ringa mamma samt kryssa i a-kasselappen. Den sista är som ett slag i huvudet varje gång jag kryssar en dag. Tyvärr är kryssandet nåt jag måste fortsätta med eftersom inte nog med att jag inte får nån lön när jag ska ut och jobba, mina a-kassedagar tickar iväg under tiden också. Hade jag varit förslagen hade jag sagt att jag hoppar på det där jobbet när dagarna är slut. Men för mig är det viktigaste att komma ut i arbete. Nu. Så snart som.


Jag vill ut i arbete innan jag dör inifrån.

                                                                                                                                                                 Jag har duschat och smort in mina onda ben, så nu stinker det salva om hela mig. Inte för att salvan hjälper, men jag har åtminstone inte haft nån ny propp på ett år. Däremot satt jag och kliade mig på ena kinden nyss och undrade vad det var för brunrött jag fått på vänsterhandens fingrar… Blod. Jag hade kliat hål på nån prick eller så. Fräscht… Höll förstås på att tuppa av när jag insåg att det var blod, men jag satt ner så fallet blev inte så långt. Med bortvänd blick hasade jag sen ut till toan och tvättade händerna. Ja inte i toan, dårå, utan i handfatet på toaletten. (Nån som märker ord, eller?!)

Nu återstår att ringa mamma innan jag åker tillbaka till Förorten. Ska in till Tokerian först med veckans Lotto samt posta ett födelsedagskort till MH.

Idag ska Anna göra nån god fiskgratäng till middag. Jag äter förundrad all god mat hon lagar. Mitt bidrag blir oftast att fixa grönsakerna till. Och de kvällar jag lagar mat vet barnen att det allt som oftast blir grillad kyckling med potatissallad och baguett…

Hmm… börjar känna mig lite hungrig, faktiskt. För en halvtimma sen blev det en påse Ahlgrens bilar till lunch…

Read Full Post »

Veckans fråga handlar om delikatesser som hör hösten till. Tofflan undrar, kort och gott, vad som gäller för dig – kräftor eller surströmming.

Som vanligt kan du inte kommentera, men ett tips är att du skriver om din favorit – eller tvärtom – på din egen blogg.

Stort TACK till dig som deltar med ett klick!

Read Full Post »

Förra/Härom veckan var det Pride i Stockholm. Och Tofflan undrade därför om du deltog. Så här fördelade sig de 42 inkomna svaren:

50 procent (21 personer) svarade: Nej, jag var hemma/gjorde annat. 

21,43 procent (nio personer) svarade: Japp, jag var där! 

14,29 procent (sex personer) svarade: Nja, jag följde Pride i media. 

14,29 procent (sex personer) svarade: Pride, vad är det för nåt?

Stort TACK till dig som klickade! Jag hoppas att du kollar in den nya frågan, som vanligt i högerspalten under rubriken Tofflan undrar.

Read Full Post »