Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 10 augusti, 2011

Jag är en sån där som dricker mjölk till maten. Och som läser på mjölkpaketens baksidor. Bara det att såna där baksidor oftast vänder sig till barn. Vanligen är det bra och roliga saker som står där, men det senaste upptåget från Arla måste jag å det hetaste protestera emot.

Frukostfest är ingen bra idé, Arla!

Frukostfesten är ett kalas som börjar klockan 5.30, enligt texten på mjölkpaketet. Tänkbara aktiviteter är morgongymnastik [GAH!] och frukostbuffé med pannkakstårta. Jag undrar vem som ska göra den pannkakstårtan klockan fem på morgonen? Är det mamma i huset det, eller?


Den här pannkakstårtan har Pelle Johansson gjort och den är fotad av Fredrik Sandin Carlson. Receptet hittar du här.

                                                                                                                                                                   Nej, det här var en av de mindre lyckade mjölkpaketstexterna. Och jag är glad att Elias, som är familjens minsting och som möjligen skulle kunna få för sig att frukostfest är en bra idé, inte dricker mjölk!

Tjolahopp så glad jag är!

Read Full Post »

Idag när jag vittjade postboxen hade jag bara fått oönskad reklam. Inte nog med att jag fick nåt skräp från Bredbandsbolaget som jag inte har nån som helst nytta av – en säljare ringde på eftermiddagen. För säkerhets skull, liksom.

Här en del av samtalet:

– Ja det är Tofflan.

– Hej, är det Tofflan?

– Vem är det som undrar det då? [Nån som inte lyssnade på vad jag svarade, eller?]

– Ja är det Tofflan? Jag heter Mårten [påhittat namn] och ringer från Bredbandsbolaget.

Sen ser/hör jag liksom rött. Jag köper aldrig nånting av telefonförsäljare numera, man blir bara lurad. Och med just Bredbandsbolaget har jag haft många duster. Jag är kund hos dem. Har mitt bredband där. Det är allt jag vill ha. Inget annat. Men det är också därför de har rättigheten att ringa mig. Tycker de. Jag vet inte hur många gånger jag har bett dem att inte låta några säljare ringa hit. Snart klipper jag av linan för gott med dem. Ska det vara så svårt att fatta, att göra en liten anteckning, kanske? Bredbandet i sig är skitbra och snabbt, men alla andra funktioner och erbjudanden funkar inte. Det går inte ens att fixa flera e-postadresser. Och nej, supporten funkar inte heller.

Men nu till grejen som detta inlägg egentligen skulle handla om. Det låg ytterligare ett kuvert med oönskad reklam i min postbox. Eftersom det var från Sophie på Bonniers bokklubb gjorde jag misstaget att öppna det. Och så blev jag skitförbannad igen! På Sophie. Anledningen var en missiv där Sophie tilltalade mig med mitt förnamn jag vet inte hur många gånger. Jag känner inte Sophie, vi har aldrig blivit presenterade för varandra. Vi är inte du och syster på nåt vis, Sophie och jag. [Märker du hur irriterande det är?]

Jag brukar bli glad för presenter. Fast den här gången fattade jag ingenting. Detta skulle kunna vara en bildgåta, verkligen! För vad i h-e är detta, Sophie på Bonniers bokklubb???


Orange plutt från ena hållet…

                                                                                                                                                                Eller är det nån annan som kan upplysa mig?


Orange plutt från andra hållet.

                                                                                                                                                              Tja det enda jag kan säga om föremålet att det har ju i alla fall en snygg färg…

Read Full Post »

Läser en söt liten artikel i Byhålebladet om 21-årige Kristian Sääf från Metropolen Byhålan som blev årets Mr Gay Sweden. En sån artikel var otänkbar för typ tio år sen. Nu slår sig Byhålebladet för bröstet kring Byhålegrabben – som förstås inte längre bor kvar i Metropolen Byhålan… (För hur HBTQ-vänligt och tolerant samhället än har blivit så är det fortfarande mycket lättare att bo i Stockholm om man är homosexuell man. )

Kristian Sääf säger i intervjun i Byhålebladet att han fortfarande håller på att smälta allt, men att det känns jättekul. Och så vill han hjälpa dem som har det svårt att komma ut – och samarbeta med RFSU. RFSU? Hmmm… jag trodde att det var RFSL som jobbade med HBTQ-frågor. Men det kan ju ha blivit korrekturfel i Byhålebladet. Eller så vet varken Byhålebladet eller Kristian Sääf vilken organisation som jobbar med vilka frågor.

I vår ska i alla fall Kristian Sääf representera vårt land i Mr Gay Europe. Troligen går tävlingen av stapeln i London.

Till dess huserar Kristian Sääf i Stockholm där det ju är lättare att vara gay. Han säger bland annat:

[…] I Stockholm finns så många människor att man inte sticker ut. Och man hamnar inte lika lätt i ett fack, vilket är vanligt i en mindre stad.[…]

Tofflan, som lämnade Metropolen Byhålan som 18-åring, niger och bockar – igenkännande och gratulerande, förstås!

Read Full Post »

Läser idag till min glädje att JK har beslutat att inte göra nån förundersökning kring Grotescos framförande av Bögarnas fel på Falsksång i Skåne Allsång på Skansen. Skälet: det är så uppenbart att det är en satir.

JK skriver också bland annat:

Inte minst i kulturlivet är utrymmet för ironi, satir och andra debattväckande uttryck mycket vidsträckta. Syftet med lagstiftningen om hets mot folkgrupp har inte varit att motverka sådan debatt eller kritik av skilda företeelser.

Tack! Kloka ord! Det här är ironi, satir – kalla det vad du vill – men det är framför allt humor.

Här kan du lyssna och roas själv:

Read Full Post »

Jag har slukat en bok. Jag har slukat ett signerat exemplar av Rickard Engfors modiga, modiga bok Allt eller inget. Nu har jag läst ut den. Separationsångest!


En slukad bok!

                                                                                                                                                                  I den här boken får vi följa med Rickard Engfors, dragartist och kreatör, på en lång resa genom livet – i såväl strålkastarljus som i skydd av en korvkiosk. Visst är det intressant att få ta del av Rickard Engfors spännande och ganska makalösa karriär. Bara det att som 19-åring få jobba med After Dark och av media bli utropad till Christer Lindarws kronprins… Och efter den egna dragartistkarriären en ny karriär som kreatör och schlagerfixare i största allmänhet.

Man chockas ibland som läsare av författarens frispråkighet. Som detta avsnitt, när Rickard Engfors gör sin mest vågade plåtning:

[…] Ju längre dagen gick desto porrigare blev bilderna. Till slut satt jag och skrevade på en lastpall med en hand i skrevet som täckte det väsentliga. Fokuserad och fullständigt inne i rollen tittade jag in i objektivet med en kåt blick och putade med läpparna när jag plötsligt hörde Julias röst eka i lokalen: ”Nu ser man pungkulorna.” […]

Man fascineras av det rika och spännande bildmaterialet som visar Rickard Engfors i drag eller tillsammans med stora stjärnor. Men också av Rickard Engfors, den vanlige. För det är mot slutet av boken, när Rickard Engfors skriver om kärlek, ensamhet, missbruk, panikångest, ADHD med mera som man verkligen fångas som läsare.

Det här är en otroligt modig bok! Den är också en del av den långa inre resa Rickard Engfors har gjort och som han nu bjuder oss att delvis följa med på. Naket och självutlämnande beskriver han sitt alkoholmissbruk och sina ångestattacker, men också de behandlingar han genomgår, alternativa sådana liksom traditionella, med antabus. Vem hade trott allt detta om denna glamorösa stjärna?

Ja du, Rickard! Du kan verkligen sätta författare på ditt visitkort också. Det här är kanske inte Nobelprislitteratur, men du skriver bra och du har viktiga saker att berätta.  Jag kan inte ge annat än högsta betyg!

 

Read Full Post »

Dagen inleddes med sedvanlig skjutsning av Fästmö till arbetet. Naturligtvis har ett gigantiskt vägarbete påbörjats på vägen, så från och med nu gäller diverse omvägar. Det trista i kråksången är att jag blev tvungen att återvända nästan samma väg för att lämna in Annas cykel på Hjulhuset

Mannen på Hjulhuset var mycket tillmötesgående. Han hjälpte mig att dra ut cykeln ur Clark Kent*. Men sen skrattade han lite också åt min historia om hur vi hade varit ett antal personer som försökt få på det lagade däcket men inte lyckats.

Nej, det förstår jag! Axeln är ju av…

Jahapp! Jag insåg raskt att prislappen fick ett allt högre belopp. Runt 600 pix skulle slutnotan landa på, informerade han mig. Och det är smällar Anna får ta, för hon behöver cykeln i höst. Hon och Elias lär få cykla till skolan eftersom jag inte har råd med bensinkostnaderna Förorten – Arbetsplatsen utan måste stanna i mitt eget hem under arbetsveckorna. På fredag, troligen, blir cykeln klar för hämtning. Anna har pratat med sin snälla mamma om hjälp att hämta den och frakta ut den till Förorten. I Clark Kent gick den nämligen precis exakt in utan bakdäcket monterat, med bakdäcket monterat får den inte plats. Om vi inte kör med öppen lucka, förstås. Det gjorde vi när vi fraktade en bokhylla Förorten – Nyby en gång. Det regnade. Det var INTE kul. Hyllan blev nästan förstörd.


Min lilla bil.

                                                                                                                                                               Åter hemma fick jag ställa mig och torka av bilen inuti. Fullt med oljefläckar. Dessutom slängde jag skyddet till passagerarsätets baksida. Elias är ju stor nu och sitter inte och sparkar med korta småbarnsben längre. Förhoppningsvis… Skyddet var för övrigt så trasigt och dåligt.

Gårdagens tvätt är sorterad och vikt och insorterad i lådor eller lagd/hängd i strykhög. Nu borde jag gå ett varv med lilla dammvippan och lilla dammsugaren också, för här jagas man av dammråttearmén. Tänkte också avsluta den intressanta boken jag slukar just nu. Men först tror jag att jag ska servera mig lite frukost!


Får nog sätta på mig lilla förklädet och gå omkring med denna idag.

                                                                                                                                                           *Clark Kent = min lille bilman som är trååång…

Read Full Post »

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

Read Full Post »