Nej, inte heller bakom denna rubrik döljer sig nåt aprilskämt! Det är Samres AB som expanderar och utbildar nu senaste 32 senegaleser i svenska.
Samres AB expanderar i Estland, Moldavien och Senegal. Målet är att anställda i dessa länder ska böra ta emot samtal i februari 2012. Personalen i Senegal läser sedan i mars i år svenska fem timmar om dan, fem dar i veckan. Utbildningen i svenska pågår till november. Alla har dessutom minst två års engelskastudier på universitet i bagaget.
Men hur kan det här nu komma sig? Icke förvånande handlar det förstås om pengar. Fast på vilken nivå lönerna i Senegal ligger vill Samres affärsområdeschef Niklas Najafi inte tala om.
Samres har tidigare fått kritik för att företagets anställda inte talar tillräckligt bra svenska. Stockholms läns landsting valde redan för två år sen att inte förlänga sitt avtal med företaget.
Färdtjänst – om man hittar rätt, förstås.
Ursäkta mig, men det här låter ju inte rimligt på nåt sätt! Min mamma har färdtjänst i Metropolen Byhålan, men dess telefonister sitter på en beställningscentral i en större kommun åtta mil bort. Så gott som varje gång blir det fel och chaufförerna hittar inte eftersom telefonisterna inte har tillräcklig lokalkännedom. Man undrar om de i Senegal har bättre kunskaper. För jag tror att det handlar om lite mer än att bara lära sig svenska…
Läste precis ett annat inlägg om detta. Jag tror att det är ett fult sätt att så småningom ta bort färdtjänsten helt och hållet. Ju krångligare det blir att använda sig av den, ju färre kommer att söka den och till slut konstateras att ”behovet av färdtjänst har minskats drastiskt” så därför kommer den att utgå i ”välfärdssverige”
Jag tror att det mer handlar om besparingar från kommunernas och landstingens sida – och att tjäna pengar på billig arbetskraft från företagens sida. Fast visst kan det vara så i förlängningen att ju krångligare det blir att använda färdtjänst, desto större är risken att den minskar. Men en del uppdragsgivare, till exempel Stockholms läns landsting, har ju ändå visat att de inte är intresserade av just det här företaget, så nån där måste ändå ha färdtjänsttagarnas bästa för ögonen… Nån enda…
Man måste tycka att dessa telefonister (de är ju taxis också), är jättebra på att läsa karta och hitta rätt plats att hämta och lämna. Lika duktig som den polis som stod vakt vid avspärrningen i samband med inspelnngen av den amerikanska versionen av ”Män som hatar kvinnor”. De båda vägarna som jag använder helt avspärrat. Jag kunde körande ner helafilmmaterialet eller Daniel Craig, om jag hade tur. Frågade snällt farbror Polis hur jag skulle göra med tanke på att det kanske skulle finnas någon form av tillfällig parkering. Han tittade barskt på kartan och mumlade myndigt, ”om du åker den här väggen, så kommer du upp på Kvarngatan och kan nå ditt arbete”. Uppfostrad till att respekteran och göra som farbror Polis säger, trots att man vet att den föreslagna vägen är trappor, som är skitjobbigt att gå uppför och nu stod det en polis och säger att jag ska köra uppför.
Lika mycket goddag yxskaft, alltså! Man tar sig HÅRT för sin panna!..
Globalisering och svensk invandringspolitik och så blir det så här. Borde inte pensionärsorganisationerna ägna sig åt att sätta stopp för människor som Niklas Najafi och Björn Falk, vilkas oförblommerade profithunger går före omsorg och samvete!
Nu är det ju inte bara pensionärer som har färdtjänst, men ändå… Jag vet faktiskt inte hur det gick med det här – det är över ett år sen jag skrev inlägget. Jag har en känsla av att det inte blev nåt av. Eller vet nån nåt annat???