Så kallade mystery shoppers har varit ute och kollat läget på diverse affärer. Och personalen vid framför allt skoaffärer får INTE nåt bra betyg.
Totalt var det 70 butikskedjor inom 13 olika branscher som fick besök av mystery shoppers. De mystiska shopparna låtsades vara kunder, men i själva verket betygsatte de personal och service med mera. Varuhus fick sämst betyg, skoaffärer näst sämst. Skoaffärer är ställen där kunderna ofta är beroende av personal.
Bäst bland skoaffärerna blev Eurosko som fick 78 procent av maxpoängen i undersökningen. Deichmann och Skopunkten hamnade i botten med cirka 30 procent.
Nej, jag skulle aldrig kunna jobba i nån skoaffär, jag blandar ju skodon helt utan urskillning. Se bara hur jag missmatchar sandaler!
Alltså jag är inte förvånad. Jag har vårt besök på diverse klädaffärer på Stormarknaden i veckan i färskt minne. Fyyyy, nej… Om man ska jobba i affär då ska man nog vara intresserad av det man säljer. Annars ska man nog kolla efter ett annat jobb. Tycker jag, dårå.
Så här gick undersökningen till: Kundundersökningsföretaget Daymaker besökte varje skokedja fem gånger. De betygsatte bland annat hur snabbt personalen uppmärksammade och tog kontakt med en ny kund samt hur engagerade de anställda var och hur god produktkunskap de hade. Undersökningen publiceras i branschtidningen Habit.
Visst blir man konfunderad ibland, när man kommer till en affär och expediterna verkar totalt ointresserade av att sälja…
Blev riktigt glad att Eurosko låg i topp eftersom min favoritkusin jobbar där ( i Avesta) och jag vet, att hon gör ett jättebra jobb!
Ha dé/Kram
Jag tycker att personalen oftast är liksom antingen eller – antingen för påflugen eller totalt ointresserad. Men som alltid, undantag finns, fast de är få…
Kramen!
Jag har alltid uppfattat Skopunkten, Din Sko ungefär som H&M, upplägget bygger på självbetjäning, att du själv ska leta fram det som du ska ha. Alltså att personalen är där för att ta betalt, hålla ordning och plocka fram saker i hyllorna, ungefär som i livsmedelsbutikerna.
Ofta är det väl så att själva skoförråden finns ”är bakom” och ska man handla måste man få hjälp att hämta fram/upp skorna. Men jag vet inte, jag handlar så sällan kläder och skor.
Handlar inte det hela om att vissa som jobbar inom butik inte har någon yrkesstolthet?
Kanske. Man skulle ju önska att de åtminstone hade ett intresse för den vara de säljer…