• Hem
  • CV
  • Inköpslista – böcker
  • UN
  • Ego
  • Metropolen Byhålan
  • Läser och läst!
  • Döskallelistan

Tofflan – en tragisk komedi

Livet är svart djupt nere i näbbstöveln

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Olof Palme – man glömmer inte!
Sök – och du skall finna! eller Lite statistik – och inte bara siffror »

Lätt att bli lurad, svårt att få rätt – i telefonen

28 februari 2011 av Tofflan


Du som då och då läser min blogg har säkert noterat att telefonförsäljare inte tillhör min favoritgrupp av människor. Jag tycker att det är jobbigt när detta rappkäftade, snabbtalande folk ringer. Oavsett vad de säger och vad de säljer för fantastisk vara eller tjänst är de ju endast ute efter en enda sak: att sälja nånting till mig.

I dagens lokalblaskas bilaga UNT Affärer (dagens bilaga ligger inte ute på hemsidan än, endast förra veckans!) hittar jag en intressant artikel om hur lätt det faktiskt är att bli lurad av telefonförsäljare, men hur svårt det är att få rätt mot dem när det uppstår en tvist.

Rickard Faivre jobbar som jurist på Konsumentverket och han har både åsikter och goda råd om telefonförsäljare. Ett av råden är att aldrig avtala nåt på telefon. När en telefonförsäljare ringer till honom

[…] säger jag bara mitt namn och nej, nej, nej. Sedan lägger jag på. Säger du ja på något ställe under samtalet, kan de klippa in det hur de vill för att kunna hävda att ha ingått avtal. […]

Ett telefonavtal i Sverige ingår i avtalsfriheten. Detta innebär att telefonavtal är lagliga och lika bindande som pappersavtal. Men metoderna att få till telefonavtal kan ju vara diskutabla… Att tänka på är att om det uppstår en tvist, så är det ju nästan omöjligt att komma ihåg vad som har sagts och exakt hur. Man har emellertid som konsument två veckors ångerrätt som är lagstadgad, men det kan ändå vara svårt att få rätt eftersom telefonförsäljaren flera veckor senare kan påstå att du aldrig har hört av dig för att häva avtalet.

Extra intressant blir att läsa om Rickard Faivres egen erfarenhet med en säljare som ringde upp och frågade ut honom om hans pensionssparande. Personen ringde på uppdrag av Rickard Faivres bank, trots att han sagt att han inte ville ha några samtal. När han sen konfronterade sin bank erkände de att de hade lämnat ut hans uppgifter till företaget och bad om ursäkt. Men då var det försent och Rickard Faivre flyttade alla sina affärer till en annan bank.

Ofta ringer telefonförsäljare till människor som är äldre och ensamma. Det här är människor som kanske vill prata bort en stund med nån, men HEPP så har de ingått ett avtal. Detta är ett riktigt lågt sätt att sälja, tycker jag.

Några av Rickard Faivres råd för att undvika telefonförsäljarfällorna är:

  • Ingå inga avtal per telefon när nån säljare ringer upp dig.
  • Om du ändå ingår avtal per telefon, anteckna alla villkor och läs upp dem för säljaren
  • Begär papperskopia på avtalet
  • Hamnar du i tvist ska du bestrida hela vägen från företaget till kronofogden. Det är nämligen upp till företaget att bevisa att ni ingått avtal.
  • Spela in samtalet
  • Utnyttja ångerrätten inom två veckor och kräv en bekräftelse.

Jag själv har till exempel blivit pålurad ett avtal hos Telia via en telefonförsäljare, men jag utnyttjade ångerrätten, bad om skriftlig bekräftelse och fick rätt. En ung vuxen i mitt närområde blev pålurad ett abonnemang hos ComHem av en försäljare. (Ett abonnemang fanns redan i hemmet.) Om han ångrade sig var det bara att skicka tillbaka grejorna, fick den unge höra. Så var inte fallet. Men jag fick även detta hävt genom att jag skrev till företaget och skickade brevet rekommenderat.

Vidare höll jag på att börja jobba hos ett företag med liknande affärsmetoder nu i vintras, men jag tackade nej när jag insåg att det gick ut på att lura människor. Tyvärr växer den här typen av företag upp som svampar överallt. Och det enda man kan göra är att vara försiktig, och som Rickard Faivre och jag gör:

Säg nej, nej, nej och lägg på! Eller tryck av, som man också kan göra idag när man bryter ett samtal.

Dela det här:

  • Tweet
  • Skriv ut
  • E-post

Gilla

Gilla Laddar...

Relaterade

Publicerat i Diskutabelt, Personligt | Taggad abonnemang, avtalsfrihet, äldre och ensamma människor, ångerrätt, åsikter, bank, bekräftelse, bestrid, blogg, ComHem, goda råd, jurist, Konsumentverket, lägg på, lura, media, mobiltelefoni, nej nej nej, pappersavtal, pensionssparande, rappkäftad, rekommenderat brev, Rickard Faivre, skriva, snabbtalad, spela in, Sverige, telefonavtal, telefonförsäljare, telefoni, Telia, tryck av, tvist, ung vuxen, UNT Affärer, Upsala Nya Tidning, villkor, vintras | 16 kommentarer

16 svar

  1. på 28 februari 2011 den 10:40 bibbi

    Tur för mig att telefonförsäljare kan inte ringa upp mig o försöka sälja. Har fått flera ringsignaler , förstod att det var någon försäljare som ringer. Men trist för de andra som drabbats!


    • på 28 februari 2011 den 11:05 Tofflan

      Ja en stor fördel för dig! Telefonförsäljare är ett gissel idag! Jättejobbigt!


  2. på 28 februari 2011 den 17:08 lena

    Avskyr telefonförsäljare! Säger alltid nej, nej plus 30 st nej till.
    Sedan klick! På med luren!


    • på 28 februari 2011 den 17:13 Tofflan

      Föredömligt! 😀


  3. på 01 mars 2011 den 15:16 bokoholist

    Inte relaterat till telefonförsäljning – men väl till oseriösa arbetsgivare 😦

    http://www.expressen.se/ekonomi/1.2348687/rickard-dunker-far-tva-kronor-i-lon


    • på 01 mars 2011 den 15:43 Tofflan

      Mycket intressant om oseriösa arbetsgivare!!!


  4. på 06 maj 2012 den 23:20 Domina Stjerneklev

    Ett bra ämne att ta upp!! Jag är 19 år och var i Malmö den 5 maj 2012 nu. Min mobil blev snodd på köpcentrumet Entré i Malmö och jag gick in på Nymobil.se för att låna en telefon och spärra den. Killen där inne tog då tillfället i akt och lurade på mig ett helt nytt abonnemang på tre när den snodda mobilen var ett abonnemang på telenor. Hade jag ringt till telenor, spärrat den och förklarat läget så hade jag fått en ny på försäkringen. Men ledsen, chockad, stressad och underlägsen mot dessa, ursäkta mig men jävla försäljarna, så lurade denna mannen på mig att skriva på ett helt nytt abonnemang på 3. Jag vill bara uppmana och varna er om att inte gå in dit för att köpa en telefon eller att ens teckna ett abonnemang där. Han tog mitt leg, då för att jag trodde han skulle hjälpa mig spärra, så var inte fallet. Han fixade ett nytt abonnemang till mig. Jag skriver inte ut namn men ni är välkommna att maila mig om ni vill veta vem denna hemska och totalt omännskliga personen var på: domina.stjerneklev@hotmail.com. Har ni varit med om samma sak? Maila gärna, jag vill veta vilka rättigheter man har som kund och utsatt enskild privatperson. Tack på förhand och var försiktiga!

    /Domina Stjerneklev


    • på 07 maj 2012 den 08:37 Tofflan

      Tack för din kommentar! Jag hoppas att du får nåt napp här, jag gillar inte när unga människor känner sig lurade av försäljare. De senare (försäljarna, alltså) kan vara nog så förslagna och det som hände dig är ett riktigt praktexempel.
      Lycka till och håll mig gärna informerad om hur det går!


  5. på 26 november 2012 den 13:53 Tom

    Skämtar ni eller ?????
    Säg nej säger ni ja i något sammanhang så klipper dom ihop till ett avtal …. Mmmm Yeah right jätte troligt..
    Alla klagomål handlar om att personen i fråga har sagt ja på flera punkter lämnat privata uppgifter… Inga hastiga beslut..
    Utan det handlar om att det enda man hör är guld och gröna skogar och tex. NY TELEFON…. Sen nappar ni och sen efter 1-2-3 månader sitter ni och gnäller..
    Bara för att någon säger att guld är brunt betyder inte att det är brunt.. Ta lite eget ansvar Sluta gnäll och lyssna på vad dom säger samt skriv upp det på en lapp och jämför med den skriftliga bekräftelsen Stämmer det inte så utnyttja 1 veckas ångerrätt som företagare eller 2 veckor som privat kund..

    Kom igen nu sluta rata dom stackare som sitter och kämpar dagligen
    Vill ni hellre att flera tusen telefonförsäljare sätter sig och börjar gå på S.o.c så att ni alla med riktiga jobb får betala det ????

    Tänk efter ingen gillar en som gnäller och inte kan ta ansvar för vad ni säger och gör


    • på 26 november 2012 den 14:36 Tofflan

      Det här inlägget skrev jag för över ett och ett halvt år sen. Du var inte så kvick på att reagera. Och nej, jag skämtar inte. Det är många som råkar illa ut via telefonförsäljare – se bara på dem som råkat ut för Pocketklubben. Företaget har också ett antal anmälningar på sig, men fortsätter att köra sitt race.

      Ett företag som jag har fått rätt hos – där jag har utnyttjat mina ångerveckor (14 dagar) är Telia.

      Du, jag har inte nåt fast jobb utan en synnerligen osäker visstidsanställning. Men att jobba som telefonförsäljare skulle jag aldrig göra. Det finns andra jobb som inte heller kräver utbildning. Tycka synd om telefonförsäljare gör jag ICKE!


  6. på 26 november 2012 den 19:40 Turi

    Tofflan. Synd då att du inte vill jobba som telefonsäljare som tjänar mer i månaden än vad du verkar göra om året. du har ju som sagt ”synnerligen osäker visstidsanställning” om det verkligen är så omfattande som du säger med telefonförsäljning varför är det lagligt då? vet du varför det är lagligt? FÖR ATT DET HANDLAR OM ATT VARA SMART INTE MED EN TUMME I RÖVEN. Jag är själv säljare och blir själva uppringd av säljare. jag hör hur dem försöker sälja men jag är tillräckligt smart att höra erbjudandet och tänka efter om det är bra eller om det är något som inte stämmer. Det är så en vanlig frisk människa gör. inte NEJ SKA INTE HA NÅGOT SEN LÄGGA PÅ. eller mala på med massa kränkningar på säljaren. Jag har sätt personer som är känsliga där kunden sagt att tjejen har en äcklig röst och att hon försöker lura kunden osv. Hur tror ni den här unga tjejen kände sig? hon blir ju ledsen. Men visst är det rätt åt säljaren va hehe. Det är synd om dig annars. som är tillräckligt gammal för att inse att man inte försätter sig själva i en situation ”synnerligen osäker visstidsanställning”. då är man inte smart. Din situation du har NU har du pågrund av dina dåliga val. Klart alla människor är inte smarta. Men om säljaren gjort något dumt så får försäljaren skit och ni kommer inte få varan. Det är samma som alkohol. Vi alla dricker men vi tycker det är ok för vi vet att man dricker med ansvar. Dvs Man lyssnar på erbjudanden via telefon och beter sig som en person med ansvar. Samma skit. Sjukt kul vilka dubbelmoral folk i Sverige har som är så sjukt otrevliga i telefonen och beter sig som ett litet barn sen framför andra människor leker man en ängel. Fyfan va falska människor. Ta tummen upp ur röven och sluta gnälla. Fixa er situation som ni valt själva ist. Ni vill telefonförsäljning ska vara olagligt men samtidigt respekterar ni lagen. Varför respekterar ni något som tillåter något ni hatar.? så jävla grundlurade så de inte är sant. haha tragiskt men sant


    • på 26 november 2012 den 19:45 Tofflan

      Du jag säger ”nej tack” och ”jag vill köper inget per telefon”. Jag har inte använt så starka ord som hata, men mina telefoner är överbelastade av telefonförsäljare – trots Nix.

      Jag har inte gnällt – mer än på telefonförsäljare som inte ger sig. Vad har drickande och dubbelmoral med detta att göra?


  7. på 04 januari 2013 den 13:41 lars

    Har ochså blivit uppringd av telefonförsäljare blev pålurad nåt som heter Xantan av ett företag som heter Grace wellness . Xantan är ett bantningr spiller som jag absolut inte är i behov av . Fick hem ett provpaket under tiden jag var bortrest , uppsägningstiden var inte speciellt lång och den gick ut under tiden jag var bortrest naturligtvis 1 dag för sent för att säga upp . Så nu står jag här med piller för 800 kr , gick inte att skicka tillbaka för att det klassas som livsmedel .


    • på 04 januari 2013 den 14:24 Tofflan

      Jättebra – NOT! 😦
      Själv köpte jag skoinlägg för 1 600 spänn för jag har hälsporre. De har inte hjälpt ett dugg, får bara mer ont av dem. Men en sjukhusvistelse och operation (dock inte av hälen) kom emellan och nu är det försent att returna.
      Vi kanske ska ordna loppis med alla grejor vi inte hann returnera i tid??? 😉


  8. på 16 maj 2013 den 13:17 Shark

    Phone family i skärholmen är ett sånt företag som luras och du kommer hem med tre nya abonnemang och du trodde du förlängt ditt eget:( äckliga människor som arbetar på att lura människor!!!


    • på 16 maj 2013 den 13:22 Tofflan

      Om det är så att du känner dig lurad ska du helt klart anmäla. Jag känner inte till företaget ifråga, men försäljare av abonnemang och mobiler är jag synnerligen misstänksam emot. Tur att jag har tjänstemobil.



Kommentarer är stängda.

  • Vem är Tofflan???

    En numera rätt tjock (tant) propagandaminister som sett bättre år. Bitsk och elak och hård mot de hårda, men from som ett lamm mot de snälla. Älskar sin Anna gränslöst, kopiöst, sanslöst, men tveklöst.

    Du får gärna citera mig, men ange källa. Bilder från bloggen får du INTE knycka. Den här bloggen är avslutad. Vill du kontakta mig ändå eller köpa en bild? Skriv en kommentar vid det inlägget så kontaktar jag dig!

    Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!

  • Nytt arbetsliv…

    Nytt jobb, nytt liv09 maj 2016
    Äntligen!!!
  • På LinkedIn

    Visa Ulrika Hurtigs profil på LinkedInGå till Toffelprofilen
  • På Pinterest

    Tofflan på Pinterest
  • Tofflan twittrar

    Mina tweets
  • Statistik!

    Här kan du läsa en årsrapport om den här bloggen.
    https://tofflan.wordpress.com/2015/annual-report/
    (Du får kopiera URL:en och klistra in i adressfältet på din webbläsare.)
    Vill du ha utförligare statistik, mejla mig på
    tofflan(snabel-a)home.se

  • Ämnen

    Allmänt Böcker Diskutabelt Epikuréiskt Familj Film Gult HBTQ Ironi Krämpor Musik Personligt Puckon Radio Stoiskt Trams TV Vänner
  • Senaste inläggen

    • Allting har en ände…
    • Grattis till lilla mamma – och tack för gott skratt!
    • En flaska vin: Boira’ 2014
    • Lördagslåtanden och -göranden – med vissa risker…
    • Dödligt dubbelspel
    • Återkoppling och vidare, upp i ljuset…
    • Bara härligt regn hos mig
    • Inne i djungeln
    • Tunneln i slutet av ljuset
    • Idag är det lön, men inte för alla
  • Mest lästa inlägg

    • En man som heter Ove
    • Hur avslutar man ett jobbmejl?
    • Skrevgreppet - behov av kroppskontakt, skydd eller bara egendomligt?
    • Ett par kan väl inte vara tre?
    • Östgötska ord och uttryck: Dä oer sä!
  • Senaste kommentarer

    Tofflan om Östgötska ord och uttryck:…
    Arne Bolund om Östgötska ord och uttryck:…
    Tofflan om Vita spår
    fruhatt om Vita spår
    Tofflan om Allting har en ände…
    Tofflan om Allting har en ände…
    Lisa om Allting har en ände…
    Merete om Allting har en ände…
    Tofflan om Allting har en ände…
    johannasdeckarhorna om Allting har en ände…
    Tofflan om Allting har en ände…
    johannasdeckarhorna om Allting har en ände…
    Tofflan om Allting har en ände…
    etuna1 om Allting har en ände…
    Tofflan om Allting har en ände…
  • Intressant och relevant

    • Bokbloggar
    • Chokladbloggen
    • Deckarhuset
    • Glömda ord
    • Helds HBT-nyheter
    • Kommunikatörerna på SLU
    • QX
    • Skrivrummet
    • Suicide Zero
    • Uppsalalistan
    • Uppsalanyheter
  • Läsvärt hos andra!

    • Kära Sirppa! på Annikas Inferno
    • Göra det bästa av det mesta på Mitt manus
    • Osebol av Marit Kapla på Mösstanten
    • Nu jäklar... på Mitt manus
    • Kvällens solnedgång får mig at… på Just nu - Just här
  • Knappar och diverse annat av värde

    Twingly BlogRank

    Denna blogg är värd 67 984 kr


    Display Pagerank

    Pinga Frisim

    SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

    Reggad på Commo.se

  • Dagarna

    februari 2011
    M T O T F L S
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28  
    « Jan   Mar »
  • Arkiv

  • Besökare

    • 1 819 773 hits
  • RSS Twingly-länkare

    • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
  • I can see U!

  • I know where 2 find U2!

    Map IP Address
    Powered byIP2Location.com

WPThemes.


loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
%d bloggare gillar detta: