Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 16 01 2011

Kvällens höjdpunkt (nåja…) TV-mässigt blev förstås Morden i Midsomer. Men nu är slutet nära: nästa söndag visas det sista avsnittet med sir John Nettles som kommissarie Barnaby.


Sir John Nettles i mitten spelade kommissarie Barnaby i kväll för näst sista gången.

                                                                                                                                                           De här sista Midsomermorden har varit många per avsnitt, men ändå inte så där jättespännande. Det är trivsam brittisk underhållning under en och en halv timma – utan nån riktig spänning. Man VET liksom NÄSTAN vem den skyldige är.

I afton var det inget undantag. Det stundade lokalt val och den ena sidan anklagade den andra för att ha exploateringsplaner som inte redovisats. En efter en mördades människor – från båda sidor. Gissningsvis var den skyldige nån som stod – mitt emellan, så att säga.

Inte särskilt spännande, alltså, men rätt trivsamt. Vi får se vad som händer i nästa avsnitt, som alltså torde vara det sista med sir John Nettles. Neil Dudgeon tar sen över huvudrollen och han är kusin till kommissarie Barnaby och från min gamla ”hemstad” Brighton.

Inte mer än medelbetyg blir det för kvällens avsnitt!

Read Full Post »

Söndagseftermiddagen är på väg att övergå i söndagskväll. Fästmön har hämtats från och körts tillbaka till sitt arbete. Jag serverade kycklingchorizo med bröd och sallad till söndagsmiddag, själv sparar jag mig till senare.

När Anna svalt sin fina middag softade vi lite med dator respektive bok. Den jag läser just nu är väldigt spännande, men också väldigt blodig – vilket kanske kan förklara de senaste dagarnas yrsel…

Vännen Jerry tittade in på kaffe och fick sig några knapriga kakor till livs. Husmor har varit dålig på att baka. Men pepparkaksflarn slinker ner fint – i alla fall i min numera rätt trinda mage. Jag har svårt att bara ta en åt gången och det sätter sina spår.


När man har börjat tugga på dem kan man få svårt att sluta. Det vill säga, man tar gärna en till…

                                                                                                                                                 Skjutsade Anna tillbaka till jobbet och tog vägen förbi Fyrishov där Jerry droppades för att hämta bowlande son. På hemvägen hoppade jag in på ICA Heidan med veckans lotto – och det visade sig att vi hade vunnit 23 kronor, mamma och jag. Igår trodde jag för resten att jag skrapat fram en vinst på 75 kronor x 2 på en trisslott jag haft liggande, men det visade sig att jag hade sett fel. Detta fick jag att fundera över om jag inte borde göra ett besök hos optikern. Bara det att sånt ju är lite kostsamt, så det får vänta.

Så har jag pratat med lilla sjuka mamma och ordnat en del bankaffärer per telefonbanken åt henne. Jag tycker att det är förskräckligt dåligt av Danske Bank att ha ett kontantlöst kontor i Metropolen Byhålan. Vad är det för mening med det, egentligen? Gamla människor klarar inte av bankomater och internetbank, i alla fall inte min mamma. Nu känner mamma sig tämligen omyndigförklarad eftersom hon måste be andra om hjälp när hon hittills klarat sig hela livet. Jag hoppas att hon tar tag i bankbytet så snart hon mår bättre, för att byta bank är vad som gäller.  Och jag tror inte att mamma är den enda som tänker göra eller har gjort slut med Danske Bank i Byhålan…


Kontantlöst på banken i Byhålan.

                                                                                                                                                       Och så precis när jag ska till att klicka ”publicera” ringer telefonen igen och det är mitt x som jag verkligen gillar för att hon är klok och normal! Sen skäms jag när jag inser att hon fyllde 50 för ett par veckor sen och det har jag missat. Fyyyyy på mig! Men jag lovar att vi ska hitta på nåt nästa gång vi ses, så jag får skrapa ihop mina lottovinster och se vad jag kan åstadkomma.

Read Full Post »

Jag har ett antal dubletter av böcker, bland annat såna som jag har fått av snälla givare. Eftersom jag är i trängande behov av cash har jag kollat med eventuella givare och det är helt OK att hitta nya ägare åt böckerna.


Fem Fyra Tre böcker söker nya ägare.

                                                                                                                                                         De fem fyra tre böckerna som söker nya ägare är:

  1. Dödligt drama på Dramaten av Maria Lang. Inbunden. Omslag. Pris: 130 kronor plus porto/frakt.
  2. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Inbunden. Pris: 50 kronor plus porto/frakt. Boken har blyerstmarkeringar från Tofflans litteraturstudier… Nostalgi…
  3. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Pocket. Pris: 30 kronor plus porto/frakt. Boken är helt oläst eftersom jag redan hade fått den tidigare av vänliga Åsa när den damp ner i ett vinstpaket häromdan.
  4. Brott av Karin Fossum. Pocket. Pris: 5 kronor plus porto/frakt.
  5. Den onda viljan av Karin Fossum. Pocket. Pris: 5 kronor plus porto/frakt.

Är du intresserad? Mejla mig på poodipoodi(snabel-a)uppsala.com

Read Full Post »

Nu börjar administrationsskorpionen snart fundera om detta har blivit en totalt kulturell blogg… Men hur som helst, den här veckan undrar Tofflan var och hur du helst ser på film – bio eller hemma. Eller kanske tittar du inte alls?

Klicka i lämpligt svarsalternativ i högerspalten, under rubriken Tofflan undrar. Men se kommentera kan du INTE göra här. Varför inte skriva om film på din egen blogg?

Stort TACK på förhand för att du deltar med ett klick!

Read Full Post »

Icke helt oväntat är Tofflans läsekrets en samling människor som också läser böcker! Trevligt! I veckan som gick undrade Tofflan om du också läser böcker och det visade sig att samtliga 40 som klickade i ett svar gör det.

Så här fördelade sig svaren:

72,5 procent (29 personer) svarade: Jaaa, jag har ALLTID en bok på gång.

27,5 procent (elva personer) svarade: Ja, jag läser böcker nån gång ibland.

Ingen svarade: Nej, fy! Att läsa är att slösa med tiden! Det finns vettigare saker att göra.

Stort TACK till dig som klickade i ett svar! Kolla gärna in den nya frågan här i högerspalten.

Read Full Post »

Tofflans första hälsotips – förutom det stående

Sluta röka, för f*n!

Nu gäller det magar. Maaagar. Magaaar. Krånglande mage? Hård mage?

Lösgodis ger lös output.

Klinisk prövning har pågått sen igår kväll.

Read Full Post »

Fästmön sitter inne på en väldig kunskapsgruva vad gäller skönhet – och tips därom. Följande tips vill hon dela med sig av till de svenska skiddamerna som har… ska vi säga… tämligen prominenta ögonbryn:

Använd silvertejp till brynen! Bara att trycka fast och rycka bort. Fort skare gå.

Visst är hon väl omtänksam, min kära? Och så fyndig, sen!

Read Full Post »

Tja, inte vet jag, men dagen idag är duvblå och kanske ger den tanken vingar..? Mina tankar har annars de senaste dagarna varit tämligen tunga. Det var torsdagens eskapad som satte djupa spår – och sår – i ett känsligt inre. För så är det. Det är bara att acceptera. Och många tårar ytterligare ska jag fälla, det är så säkert som så.

Fästmön är i såna här stunder en källa till skratt och glädje! Jag tror ingen får mig att skratta så mycket som hon! Det kan räcka med att hon gör en rolig min eller säger nåt riktigt dräpande om alla sura puckon eller folks ögonbryn så är det färdigt. Färdigt för skratt. Och när jag är riktigt ledsen brukar jag plocka fram den här bilden så jag får kollapsa. Av skratt.


Om man smeker Buddhas mage ska man bli rik, sägs det. Hon gör det inte så ofta, Anna, men när hon gör det är hon totalt koncentrerad. Som här på bilden.

                                                                                                                                                         Anna jobbade heldag igår, så jag hade hela dan för mig själv. Jag hade behövt komma ut, men det blev inte så. För av nån underlig anledning försvann timmarna ganska raskt. Jag hade lite hushållsarbete att utföra (jo, jo, det låter nåt, det!) och sen läste jag en del. Jag avslutade en bra bok bara för att greppa en annan bra bok. Och roligt nog var det nån som läst mitt omdöme om boken jag avslutade – och lånade den! Det var Vita damen som bor på andra sidan klotet härifrån sett. Tänk så bra det är med teknikens under - när de fungerar! Vita damen sitter nämligen som sagt på andra sidan jordklotet och lånar e-böcker från sitt gamla bibliotek i Sverige!

Igår eftermiddag ringde jag mamma när jag hade fått bort strykhögen. Hon lät risigare än risigast och det är bekymmersamt när hon nu bor 30 mil härifrån. Vi får hoppas att det bara är en enkel förkylning och inte influensan, men tyvärr verkar det vara samma symtom som Anna hade. Jag har gissat att det nog var influensan min darling råkade ut för. Man har inte så där hög feber i så där många dar när man är vuxen. Hörde också häromdan att L:s båda barn var dåliga, den äldsta med hög feber. Så nu är den väl här på riktigt, säsongens influensa.

Hade en del mejlkontakt med Lillan också och slogs av hur förbaskat duktig hon är på engelska! Det är ju liksom inte så att vi pratar engelska hemma nånsin, så man vet ju inte sånt. Jag gissar att jag har tappat mycket av språket eftersom jag inte pratar det så ofta nu längre. Det blir mest skriven engelska i mejlen till Dear David och hans bror Robert. David, som är så lik min farfar, och Robert, som jag tyvärr inte har träffat. Än.


David och Susie när de gifte sig för några år sen.

                                                                                                                                             Lördagskvällen serverades det lördagsmat här i huset – tunna kycklingfiléer med potatisklyftor, béarnaisesås och vitlökssmör samt en stor härlig sallad med förutom det vanliga också två sorters paprika, fetaost och oliver. Oliverna var kvar sen jul och paprikan och osten var det extrapris på. Eftersom vi hade stannat till vid Tokerian för att inhandla ett par saker såg vi också till att få hem var sin påse lördagsgodis. Jag åt så jag mådde illa, kan jag meddela.

Det blev TV-tittande på Stjärnorna på slottet, Ulf Brunnbergs dag. Även denne skådespelare fick nya omdömen av mig efter att han bjussat på sig själv mer än tidigare. Jag är alltså fullt medveten om att man bjussar på sig själv så mycket man vill i en sån här TV-serie, men det känns ändå väldigt personligt och ofta ganska naket och modigt också. Fler såna här TV-program där stjärnor visar att de faktiskt är människor av kött och blod – även om somliga visar att de är små divor i kvadrat

Avslutningsvis blev det en film som jag trodde skulle vara nån lättsam thriller, men som visade sig vara en riktig ”norénare”. Kanske inte så konstigt eftersom jag upptäckte att huvudrollsinnehavaren i verkliga livet är gift med just Lars Norén.

Idag står det dusch och hårtvätt på programmet. Anna jobbar delad tur, vilket innebär att jag åker och hämtar hem henne klockan 13 och skjutsar tillbaka henne till jobbet till klockan 16. På tre timmar ska hon sen äta lite, vila lite och umgås lite. Idag får vi också kaffegäst, trevligt, trevligt! Tyvärr har jag inte bakat nåt, men ska väl kunna gräva fram nån skorpa eller så. ;-)

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

jerryolsson.com

En sak i taget

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier, projektledning...

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 250 andra följare