På väg att slumra till, väcks av telefonsignalen. Svarar. Text inom [ ] är mina kommentarer efteråt.
Tofflan: Ja re e Tofflan.
Säljare: Hej Tofflan! Hur är läget? Jag heter Jessica* och ringer från Bredbandsbolaget. [hämtar luft, varpå svadan avbryts]
T: Vad vill du sälja då?
J: Eh, jag vill inte sälja nånting [kom ihåg dessa ord nu!] jag ville bara höra hur läget är, du har ju varit kund hos oss i åtta år. Hur fungerar bredbandet?
T: Bredbandet fungerar utmärkt. Det har bara krånglat en enda gång under de här åren.
J: Jaha, var det länge sen?
T: I våras nån gång.
J: Jahaaaaaa, vad gjorde du då då?
T: Jag försökte ringa supporten, men jag kom aldrig fram.
J: Jamen du vet väl att du kan mejla i stället?
T: Fast nu fungerade ju inte bredbandet så jag KUNDE ju inte mejla…
J: Du kunde ha mejlat från nån annans dator.
T: Så du menar att jag skulle gå hemifrån och låna nån annans dator eller vad? Men hör du inte hur dumt det låter..? Varför svarade inte supporten i telefon? De kunde ju ha lånat nån annans telefon om den var trasig…
J: Harkel, ehum, ja nu är det i alla fall så, att eftersom du har varit en så bra kund hos oss, så vill vi erbjuda dig en av våra bästa tjänster…
T: Jag vill inte köpa nåt mer av er. Jag är nöjd med bredbandet. Men inte supporten.
J: OK, tack och hej då!
Vill med denna dialog visa att jag kan vara snäll mot telefonsäljare. Men rätt bestämd. Den som INTE vill bli uppringd av säljare kan alltid anmäla sig hos NIX. Tyvärr kommer man inte undan från de företag där man redan är kund.
Samtidigt blir jag så förundrad… Denna säljare måste ha hört flera klagomål på supporten än mitt. Att svara att man ska mejla när bredbandet funkar är rätt blåst. Att dessutom säga att man ska låna nån annans dator och mejla är blåstare. Varför inte ha en öppen telefonlinje som går till en support-människa? Ska det vara så svårt, det??? (Och att säga att man inte vill sälja nåt fast det egentligen är syftet med att man ringer, det är att ljuga, det…)
*Jessica = påhittat namn
Haha försäljare är korkade, du kunde väl mailat… gaahhhh! men tjena! jag tyckte ditt svar var kanon bra!!! =)
Ja när hon sa att jag skulle mejla och bredbandet inte funkade, då var hon rätt korkad, ja… 😡
Nix är en suverän tjänst men jag blir ändå irriterad över de fåtal som ringer bl.a. angående TV och bredband. Det var en lustig (?) prick du fick i luren. Och hemsidor i all ära även när man har tillgång till internet kan det vara bekvämt med en människa att tala direkt med och som kan ledsaga mig bland sladdar, knappar och omstarter. Jag har ett annat bolag än ditt och de är lika ettriga. I min ålder har man förstått att ingen ger bort något gratis, det borde de förstå att jag förstår. 😉
Ja de borde förstå att man förstår… Sen tycker jag att det bara är urkorkat att inte ha en fungerande telefonsupport när man är ett sånt stort företag. Jag minns faktiskt, för länge sen, att jag mejlade dem om nåt problem kring e-posten – jag ville fixa ytterligare en adress (som kund har man rätt att ha fem e-post-adresser). Men de svarade aldrig på mitt mejl vilket fick till följd att jag ALDRIG använder ens den fungerande e-post-adressen som jag har hos dem, utan skaffade en enkel webmejl på annat håll. Man får inte vara korkad, då kan man tydligen bli telefonförsäljare… 😡
[…] Jag hoppas att Anna och jag kommer iväg på nåt nästa vecka också eller veckan därpå. Anna skulle behöva komma bort från vardagen och få njuta av sånt som hotellfrukost och att få slippa hushållsarbete några dar. Själv känner jag att jag är på väg in i en hård vägg igen. De enda jobbförslag jag får via olika rekryteringsbolag är säljarjobb, men nån säljartyp är jag INTE! Jag gillar ju inte ens säljare… […]