Tidigare i veckan skrev jag ett inlägg här om Pocketklubbens prenumerantraggningsmetoder. Jag var minst sagt kritisk eftersom jag tyckte att jag blivit inlurad som tvångsprenumerant i sex månader – bara genom att delta i en tävling.
Tävlingen var inte alls i Pocketklubbens regi och jag minns förstås inte i vems. Men första pris var en fin mobiltelefon och eftersom jag är i trängande behov av en ny mobil deltog jag. Jag fyllde i kontaktuppgifter som adress, e-post etc eftersom jag skulle få en bok från just Pocketklubben som tack för att jag var med och svarade på tävlingsfrågorna.
Klart jag blev urförbannad i måndags när en bok från Pocketklubben dimper ner i min postbox tillsammans med ett brev där det står att jag har förbundit mig till ett medlemskap på sex månader. Det var nämligen flera veckor sen jag deltog i tävlingen, säkert över en månad sen, och jag hade helt glömt bort den utlovade pocketboken jag skulle få som tack för mitt deltagande.
Jag skickade mitt arga blogginlägg om Pocketklubben till deras Kundtjänst i måndags efter att jag haft ett telefonsamtal med dem. I tisdags fick jag så ett mejl från Richard Wallin på Pocketklubben/Företagslitteratur. Jag vet inte vad han har för position i företaget, men han gillar definitivt inte missnöjda kunder. Efter några mejlvändor där han frågade och jag förklarade kom vi fram till att ingen av oss begriper vem som stod/står bakom tävlingen, men att Pocketklubben ska undersöka detta. Klubben vill inte bli associerad med ojusta raggningsmetoder. Richard Wallin skriver bland annat så här i sitt första mejl:
Vår ambition är alltid att våra kunder skall veta exakt vad de ger sig in i när de nappar på ett erbjudande – och att de sedan skall trivas som medlemmar hos oss.
Richard skriver i mejl nummer två också:
Vi arrangerar inte själva några tävlingar och vi undviker i så hög utsträckning vi kan att delta i sådana. Minns du var du hittade denna tävling? Vår ambition är som sagt att man skall vara medveten om vad man ger sig in i – därför är vi så tydliga vi kan där vi styr över innehållet – d v s på vår anmälningssida där villkoren tydligt framgår. Om något gått fel så står vi absolut för det vi sagt och det är därför jag försöker klura ut om något gått fel i detta fall. Om man blir kund av misstag har man självklart också 14 dagar på sig att ångra sin beställning, enklast då genom att skicka tillbaka den första boken till oss. Oavsett så tycker jag att vi gör ett undantag och avslutar ditt medlemskap med omedelbar verkan om det känns OK för dig?
Jag har svarat att gärna vill ha svart på vitt på att min prenumeration är avslutad genom ett brev med snigelpost . Det har jag fått idag. Därför vill jag ge hedern tillbaka till Pocketklubben! Så här ska man sköta sina kundkontakter! Så här flexibel ska man vara!
Och du som råkar illa ut: ibland lönar det sig faktiskt att både blogga och klaga! Det finns lyhörda företag som är mån om kunder och presumtiva kunder!
Jag har fastnat i något liknande premiepension ett rådgivningsföretag. Jag glömde ångerveckorna, jag hade sagt jaja för att bli av med dem och det är tydligen detsamma som ja. Nu håller jag på att tjafsa med dem
Vet inte om mina 14 dagar var slut, tror det, för jag hade ju glömt bort boken jag skulle få som tack för att jag var med i tävlingen, men det lönade sig att blogga om det och skicka en länk till kundtjänst! Jag är löst från mitt medlemskap idag.
Jag har varit medlem i Pocketklubben, och även gått ur den när ekonomin tröt, och jag måste säga att under dom år jag var med har jag BARA haft goda erfarenheter av dom, och det gäller även när jag gick ur!! Jag kommer definitivt att gå med igen när/om ekonomin så tillåter! 🙂
Så jag är faktiskt inte alls förvånad över att du blev schysst bemött!! 🙂
Fast jag blev ju bara bra bemött sen jag bloggat om det och sen jag kontaktat Kundtjänst, först per tel, sen via e-post…
Strunt samma, nu är jag löst från medlemskapet!
Jag har som ovan blivit inlurad på 6 mån medlemskap genom att delta i en tävling på nätet där jag lovades en bok från pocketklubben. Jag har försökt gå in och avbeställa kommande böcker men detta funkar inte så bra då det inte går att skriva till ansvariga via deras hemsida. Hoppas det löser sig för mig framöver.
Prova att göra som jag, först ringa Kundtjänst, sedan mejla. Jag berättade att jag hade bloggat om detta och verkligen hängt ut Pocketklubben – jag skickade med länken till mitt första inlägg.
Då kom snabbt som tusan ett svar från Richard Wallin, en person som jobbar där. Vi hade en mejlväxling som innebar att jag begärde att bli löst från medlemskapet – och få skriftligt på det via vanlig post. I gengäld lovade jag att publicera ett nytt inlägg – det som du kommenterat ovan. Så skedde.
Mitt råd till dig är därför att du INTE ska ge dig! Försök få tag i Richard Wallin – se inlägget! Säg att du råkat ut för samma sak som mig – och förklara hur det gick för mig. Blir du inte löst från medlemskapet bloggar du om klubben – eller så gör jag det åt dig här igen!!!
Man ska INTE ge sig när man har rätt! Våra historier är identiska!
Samma sak hände mig, jag tävlade om en iPhone 3GS o den tävlingen va ABSOLUT inte anordnad av Lurarklubben (pocketklubbens smeknamn som jag kommit på) ! Jag har skickat ett mail till de där jag KRÄVER mitt medlemskap avslutas direkt. De jävlarna!
Men det är ju helt sjukt om man blir MEDLEM i nån klubb bara för att man är med i en tävling… Fast jag har ju sett att Pocketklubben har fått kritik av Konsumentverket, tror jag det var…
Samma visa här! inlurad pga en jävla tävling och det går ju inte nå dessa förbrytare via mail heller.
Jag antar att jag hade tur som fick tag i rätt person. Kanske blev det mera press på klubben när jag påtalade att jag hade bloggat om det hela. Prova! Eller kontakta Konsumentverket. Det är många som lämnat in sin anmälan mot klubben där.
Jag tycker att det är tråkigt att det blir så här, för idén med Pocketklubben är god. Men man ska inte bli medlem om man inte själv väljer det. Precis som du blev jag inlurad via en tävling där jag skulle få en bok som ”tröstpris”…
Hej!
Jag råkade också få ett halvårs tvångsmeddlemsskap via telefon. En mellanålders iranier/irakier gjorde ett erbjudande och jag tackade nej ett antal gånger. Sedan tackade han mig att jag tog mig tid att prata med honom ändå, och som tack erbjöd han en gratis bok till mina barn. Som slutresultat fick jag 6 oönskade böcker (inte för barn) och en räkning på 404 kronor. Jag tänker gå till polisen med alla era inlägg för att be om Pocketklubbens besöksadress. Vi hörs! 🙂
Harkel, hur vet du att han var iranier/irakier? 😉
Polisen är nog inte rätt instans att vända sig till utan Konsumentverket!
Läs även
https://tofflan.wordpress.com/2010/05/31/pocketklubben-ofta-anmald/
och
https://tofflan.wordpress.com/2010/03/15/passa-dig-for-pocketklubben/
Lycka till!!!!!
Man brukar leta efter skurkarnas adress genom polisen.
OK, hur som helst, lycka till! Berätta gärna hur det gick sen!
Hej igen!
Jag har fått deras besöksadress med polisens hjälp: Tulegatan 15, 113 53 Stockholm. Fint läge, fräsch lokal, ung personal. Lämnade mina böcker där. Ägda!!!
Well done!!!!! 😀