Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 27 februari, 2010

Sista deltävlingen i den här tragiska komedin… Nej, det är ju min blogg som är en tragisk komedi! Så DUM jag är, som hon den långa i Teskedsgumman sa med basröst, hon som FEM inte kommer ihåg.

Från Malmö går den här deltävlingen och man får hoppas att Måns skärper till sig så där på hemmaplan, nästan. (Han är från Lund.) Fast han är visst sjuk har jag hört…

Minns du vad jag gav för prognos i onsdags om deltävlingens utgång när jag skrev om startfältet? Jag påminner dig:

Men jag gissar ändå att Pernilla Wahlgren alt. Sibel och Peter Jöback alt. Anna Bergendahl går vidare och Noll disciplin och Py Bäckman åker ut direkt. Tyvärr. (Jag säger inte varför jag gissar så här eller varför jag skriver tyvärr. Det kommer senare!)

                                                                                                                                                          Här är i vart fall kvällens tävlande bidrag och artister tillsammans med mina kommentarer och resultat:

  1. Stop med Sibel
    Men snälla nån, vad har människan på sig? Klänningen ser ju ut som nån jädra lampa från IKEA. Bra tryck i låten, emellertid! Kan bli ”farlig” – för övriga i startfältet…
  2. Magisk stjärna med Py Bäckman
    Nej, nej, NEJ, Py! Janis Joplin kunde sjunga. Det kan inte du längre. För övrigt fattar jag inte vad låten handlar om… God natt, min Py!
  3. Human frontier med Neo
    Text och scenklädsel hänger inte alls ihop på denne Ville-Valle-och-Vikor-Viktor-look-alike. Men det är bra beat i låten. Fast falsettsång ger mig skavsår på trumhinnorna…
  4. Thursdays med Lovestoned
    Trallalalåt. Inget för mig. Påminner om nån annan låt alltför mycket. Ett försök att vara annorlunda som tyvärr blir lite… ja, trallala, typ.
  5. This is my life med Anna Bergendahl
    Countrygenren har vi varit rätt förskonade från hittills, men nu kom det en rejäl countryballad med vibrato så glasen nästan går i kras. Det blir för mycket. Lilla Anna HAR emellertid en bra röst, det kan inte förnekas.
  6. Jag vill om du vågar med Pernilla Wahlgren
    En typisk schlagerlåt. Bra beat, mycket Lena Ph. Men varför ska alla sätta sina klänningar under tuttarna direkt? Lite matt i rösten, men tonartsbytet satt!
  7. Idiot med Noll disciplin
    Jag förstår att den där killen spydde på en vägg på en av bandets spelningar… Detta hör inte hemma i melodifestivalen.
  8. Hollow med Peter Jöback
    Snyftarballad, en sista-dansen-låt. Jag gillar verkligen Peters röst. Frågan är bara om låten håller i schlagersammanhang…

Programledarna: Måns stod på benen, men det gjorde knappt inledningsskämten… Det är fortfarande inte roligt. Tyvärr! Christine är lite lugnare än vanligt, men pratar ändå så luften nästan inte räcker till… Som Malena Ernman var hon ändå lite rolig i kväll! 😆 Kul var också Millennium-sketchen där man bland annat häcklar elaka bloggare och gaymaffian… Rolig show med ”gamla” schlagerrävar! Mer sånt hade varit kul!!!

                                                                                                                                                 Resultat:

  • Vidare till finalen i Globen gick Anna Bergendahl och Peter Jöback.
  • Neo och Pernilla Wahlgren gick till andra chansen.
  • Noll Disciplin gick inte vidare av de fem som fick flest röster.

Nästa lördag går den andra chansen från Örebro.

Läs även andra bloggares åsikter om

Read Full Post »

Lördagen har snart passerat. Det är kväll. Dästa och jästa och rätt loja efter middagen sitter vi med var sitt glas rött vid var sin dator. Jag tyckte att det hade blivit för mycket med ytterligare en cookalong i afton, så du får nöja dig med en bild av spektaklet vi åt till middag.


Till vänster: grönsallad med gurka, körsbärstomater, grön paprika och svarta oliver, till höger: gnocchi med spenat- och ostsås. Vinet var från Korsika och sex år gammalt. Dessertosten var en chèvre.

                                                                                                                                                        Spenat innehåller mycket nyttigt och jag tänkte att vi skulle behöva det efter all ”output” vi haft. Dessvärre var väl ostsåsen inte direkt fettfri – även om den blott innehöll åtta procents fett – för nu sitter jag med ont igen. 😦 Kanske beror det på att innehållet på tallriken ju faktiskt ser… rätt mysko ut. Det ser ut som… Nej, jag ska inte förstöra DIN lördagsapit!


Anna hade jobbat hårt idag. Dessutom är spenat och mejerivaror en särskilt bra kombination för henne som måste hålla blodtrycket nere.

                                                                                                                                                          Men visst blir det var sin godispåse till melodifestivalen om nån timma – och kanske lite ostbågar också. Jag tänker live-blogga, så välkommen att följa vad jag tycker, artist för artist, framträdande för framträdande tänker jag lägga ut mina förskräckliga åsikter! Det är inte alltid jag är ”nådig” eller snäll…

Read Full Post »

Den snälla Fru Hatt bjuder mycket på sig själv på sin blogg! Här har hon varit generös nog att bjuda mig på en lista! Eller… harkel… ja just det… Jag LÅNADE den från henne. OK, hoppas jag..?

  • Vad är sann lycka? Att ha tillgång till det i livet som inte kan köpas för pengar. Kärlek, till exempel.
  • Min största rädsla? Att inte kunna göra rätt för mig.
  • Vilken/vilka egenskap(er) föraktar jag mest hos mig själv? Jag är långsint, kommer ofta på de bra svaren EFTERÅT, kan vara otålig, måste vara ärlig jämt (DET är svårt!).
  • Vilken/vilka egenskap(er) föraktar jag hos andra? Inställsamhet, falskhet, feghet, homofobi.
  • Vilken levande person beundrar jag mest? Min fästmö. Hon är bäst!
  • Hur jag känner mig nu? Trött och rastlös.
  • Vad ogillar jag mest med mitt utseende? Finns mycket! Jag är tjock, har stora öron och fötter och näsa…
  • Vilka kvaliteter uppskattar jag hos män? Jag upplever män som rakare en kvinnor och det är en bra kvalitet! Sen har män en annan syn på heder än kvinnor. Män ”sladdrar” inte.
  • Vilka kvaliteter uppskattar jag hos kvinnor? Jag älskar kvinnor! De är fantastiska, lågavlönade mångkonstnärer i många fall.
  • Vilket ord använder jag för ofta? Liksom.
  • Vilken talang skulle jag vilja ha? Skulle vilja kunna måla tavlor!
  • Om jag kunde förändra en sak med mig själv, vad skulle det då vara? Bli mer ödmjuk.
  • Vilken är min största bedrift? En av mina största är att jag lyckades sluta röka efter 30 år. Nu har jag varit rökfri i… fem år, tror jag.
  • Vad är det värsta en människa kan uppleva? Krig och allt vad det innebär i förluster.
  • Om jag skulle dö och fick återvända som en person eller en sak vad skulle jag då välja? DLF* (för att kunna se saken från annat håll). Problemet är att DLF alltid överlever… En sak… Då skulle jag vilja vara en bra bok!
  • Vilken av mina ägodelar håller jag högst? Fotografierna.
  • Vilken är min favoritsysselsättning? Läsa och skriva.
  • Vilket är mitt mest utmärkande drag? Jag har inget pokerfejs och detta har avslöjat mina innersta tankar alltför ofta…
  • Vilken är min favoritförfattare? Det är många, det…
  • Vilken påhittad person liknar jag mest? Knyttet. Och ibland Lilla My.
  • Vilken historisk person identifierar jag mig med? Periodvis med August Strindberg!..
  • Vem eller vilka är de största hjältarna i ditt liv? Min pappa och min extrapappa. Tyvärr finns ingen av dem i livet längre.
  • Vad ogillar jag mest? Falskhet.
  • Vad ångrar jag djupast? Alla gånger mitt sanningssägande har gått för långt.
  • Hur skulle jag vilja dö? Snabbt, men definitivt inte ensam.
  • Vilket är ditt motto? Bloggo ergo sum (Jag bloggar, alltså är/finns jag!)

                                                                                                                                                      *DLF = Den Lille Fjanten, obehaglig person på min förra arbetsplats

Read Full Post »

President Obama har försökt driva igenom en lagändring som ska hindra att homosexuella öppet hindras att tjänstgöra inom USA:s försvar. Ett av hans vallöften var att ta bort militärens rätt att avskeda anställda som visar sig vara homosexuella eller personal som själv medger det. Tyvärr har han stött på patrull (!) på hög nivå i form av chefen för marinkåren, James Conway.

Conway menar att om lagen ska ändras måste man diskutera om det

[…]verkligen främjar marinkårens militära kapacitet att tillåta öppet homosexuella soldater […]

Tyvärr verkar Conways åsikter vara lika bland övriga i den militära ledningen. Chefen för armén och chefen för flygvapnet har också ifrågasatt om lagen ska ändras.

Conway har dessutom varit tydlig med att han är emot att häva förbudet som tvingar homosexuella soldater att tiga om sin sexuella läggning om de inte vill få sparken. Totalt motsatt åsikt har försvarschefen, amiral Mike Mullen, som sagt att lagen bör ändras.

President Obama fick ett brev från den förra kvinnliga löjtnanten Sandy Tsao i vilket hon påminde honom om hans löfte. Obama svarade löjtnanten att han ämnar hålla sitt löfte men att det kan ta tid. Men redan Bill Clinton försökte ändra lagen i början av 1990-talet. Han tvingades till en kompromiss som skojsigt brukar kallas

Don’t ask, don’t tell!

Kompromisslagen innebär att inga befäl får fråga om sina militärers sexuella läggning. Homosexuella militärer får motsvarande inte heller tala om sin läggning. Sen den lagen kom till har ungefär 12 500 anställda inom det amerikanska försvaret avskedats, en del på grund av ”tjallare”. (Hallå! Är det nåt så kallat öststatsland eller nåt naziland vi talar om???)

USA försvar har idag cirka två miljoner anställda. Av dem beräknas 65 000 vara homosexuella.

Alltså, detta ger en hur tydlig bild som helst av dubbelmoralens USA! Detta att finnas, men inte synas eller höras. Så länge du utövar din HOMOsexualitet i det tysta är det OK, men när du vill stå för vem du är, då får du sparken.

Jag blir ytterligt besviken på Barack Obama om han INTE håller sitt vallöfte!!!

Läs merDagens Nyheter och Dagens Nyheter igen. (Tycks vara den enda svenska dagstidning som är intresserad av ämnet…)

Läs mer vad bloggare som Trollhare, HobbyFilosofen, Queer as in fuck off, Helds HBT-nyheter, Stefan Nilsson, Awickedone, Andreas, Rasmus, Tyrannosaurus Rex, Irmeli Krans, Fahlstedts betraktelser och  Amerikanska nyhetsanalyser tycker!

Read Full Post »

Grå lördag med nån plusgrad och takdropp. Fästmön sov illa i natt och var trött i morse när vi kuskade iväg till hennes jobb vid halv sju-tiden. Jag hade ont i magen och fick ett smärre återfall av magsjukan. Blev tvungen att lägga mig när jag varit hemma en stund. En liten fågel – eller åtminstone en ganska ung fågel – kvittrade mig till sömns.


En grå bild från en av dagarna hos mamma kring jul förra året får illustrera dagen idag också.

                                                                                                                                                      Anna jobbar till klockan 16. Då åker jag och hämtar henne. Vi ska handla lite till middagen på vägen hem. Idag blir det inga konstigheter utan en vegetarisk pastarätt – bladspenat med ostsås. Går snabbt och lätt att göra.

Klockan 20 är det så dags att bänka sig för den fjärde deltävlingen i melodifestivalens svenska uttagning. Om jag känner mig OK så live-bloggar jag, det är faktiskt roligt!

Nu är halva förmiddagen förbi. Jag tvättar en maskin grått. Håller på att bädda rent. Allt går i sina vanliga spår. Rätt grått, som sagt, idag.

Read Full Post »

Sharon Stone snuskar vidare i en uppföljare som inte alls är lika bra som ”ettan”. Kanal 5 visade Basic instinct 2 igår kväll. Fredagsmys på TV med massor av mord och sex. Och lögner.


Sharon Stone i en utmanande position hos sin psykiatriker. Av bilden framgår INTE huruvida hon har underkläder på sig eller ej.

                                                                                                                                               Psykiatrikern doktor Glass (känd från svensk 1900-talslitteratur?) får i uppdrag att utvärdera en kvinna i samband med en idrottsstjärnas död. Filmen börjar nämligen i rafflande stil med en hisnande bilfärd under vilken den kvinnliga bilföraren (Sharon Stone) får orgasm och hon, bilen och den medföljande idrottsstjärnan hamnar i vattnet. Han avlider. Kvinnan är författare och skriver märkliga böcker om sex och mord, böcker som har en tendens att bli verklighet. Och mycket snart har hon fångat doktor Glass i sitt nät. Han vet inte vem han ska lita på – Cathrine eller polisen.

Redan från början hade denna uppföljare oflyt. Den första Basic instinct-filmen kom redan 1992. Tvåan skulle ha premiär 2000, men det var problem med att hitta skådespelare till den manliga huvudrollen, så filmen släpptes inte förrän 2006. Då hade Sharon Stone redan hunnit stämma producenterna. Och så när den väl kom ut på biograferna blev den en klar flopp. Filmen fick till och med priser för sämsta skådespelerska, sämsta film, sämsta uppföljare/prequel och sämsta manus.

Ja, uppföljare är sällan bra och denna film är snudd på bottennapp. Jag tycker ändå att Sharon Stone och David Morrissey gör hyfsat bra ifrån sig. Men det är inget vidare manus.

Read Full Post »