Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 26 januari, 2010

Många intressanta böcker kommer numera allt snabbare ut i pocket. Trevligt, tycker jag! För personligen köper jag hellre en pocketbok än en skvallerblaska.

                                                                                                                                                           Från Månpocket, till exempel, kommer i nästa månad bland annat följande intressanta böcker i pocket:

  • I den innersta kretsen av Viveca Sten (Detta är den andra och fristående delen i en serie Sandhamnsdeckare om kriminalinspektör Thomas Andreasson och hans barndomsvän juristen Nora Linde. Den första delen, I de lugnaste vatten, har nu även blivit film. Nästa år ges den ut i Tyskland och i Danmark.)


Spänning i skärgårdsmiljö!

  • Kryptan av Kate Mosse (Fristående uppföljare till den internationella storsäljaren Labyrinten . Oktober 1891. Léonie Vernier gör ett märkligt fynd i skogen – en bortglömd grav, en krypta med mystiska inskriptioner. Drygt hundra år senare, i vår egen tid, söker sig forskaren Meredith Martin till skogsgläntan med kryptan och inser plötsligt att hennes eget liv är i fara. Kate Mosse är en välkänd BBC-profil. )
  • Skynda att älska av Alex Schulman (I boken får vi möta en ny sida av Alex Schulman. Redan som barn reflekterar Alex över att hans pappa inte kastar upp honom i luften och busar med honom som kompisarnas pappor gör. Och som ung vuxen bär han en ständig oro för att pappan ska gå upp mitt i natten och råka trilla. Mer än en gång har det hänt att han fått lämna krogkön för att i ilfart åka hem och hjälpa pappa. Mitt förhållande till Alex Schulman är mycket dubbelt, men jag funderar på att köpa den här pocketen!)
  • Dödsbud av Mark Billingham (Vem skickar foton av döda kroppar till Tom Thornes mobiltelefon, och varför? Kriminalkommissarie Tom Thorne har sett många lik i sina dagar. Men när han börjar få hotfulla meddelanden och vidriga foton av döda människor till sin mobiltelefon har en gräns passerats.)
  • Good enough av Elizabeth Gummesson (Känner du dig jagad av alla krav? Är du ständigt rädd för att misslyckas eller att omgivningen ska upptäcka dina svagheter? Tror du att du skulle vara lyckligare om du jobbade effektivare, ägnade mer tid åt dina barn, hade ett perfekt hem och en vacker, vältränad kropp? Här får du tips och råd av nån som säger att du behöver inte vara perfekt – det räcker med good enough.)
  • Om du var jag av Jessica Schiefauer (Agnes och Louise är tvillingsjälar, fastän de är så olika. Louise är en sån som alla vill vara med, snygg och sexig och rolig och påhittig. Agnes är inte alls sån tyvärr, hon är mest grå och osynlig och meningslös i största allmänhet. Ändå vill Louise vara med henne. Hon vill till och med att de ska hyra lägenhet ihop nu, när gymnasiet är slut och livet faktiskt har börjat på riktigt. Men verkligheten blir inte som de har tänkt sig.)

Read Full Post »

Det värmer ett ledset hjärta när jag känner att jag trots allt inte är bortglömd – även om R och jag kanske måste ställa in morgondagens lunch.

  • I hörde av sig igår per sms om fika med B.
  • F ringde idag.
  • L8 messade idag och vi ska luncha på måndag.

Tack för att ni finns och för att ni inte har glömt bort mig!!!


Ett ledset hjärta blev varmt.

Read Full Post »

Igår delades de årliga svenska guldbaggarna för film ut vid en stor gala. Föreställningen gick på TV, men tyvärr missade jag den. Och lika mycket tyvärr har SvT inte rättigheter att sända den via SvT Play, denna annars utmärkta tjänst som jag berömt här tidigare vid flera tillfällen!

Inte helt förvånande blev filmen Män som hatar kvinnor prisbelönt – hela tre priser totalt. Detta trots att kritikerna inte ens ville nominera filmen till kategorin Bästa film, en kategori som den för övrigt vann… Män som hatar kvinnor fick också Biopublikens pris och Noomi Rapace, som spelar Lisbeth Salander i filmen, prisbelönades som årets Kvinnliga huvudroll.


Guldbaggen är inte särskilt vacker, men är självfallet ett eftertraktat pris.

                                                                                                                                                 Följande gick från galan med ett inte särskilt vackert, men eftertraktat guldbaggepris:

Read Full Post »

Lite låg är jag allt idag, på tisdagen. Kanske är det drömmen/drömmarna som hänger kvar, men eftersom du läser det här så har jag faktiskt överlevt giftinjektionen! Och det kan ju upplevas som nåt positivt – av en del. Av andra inte. Men sånt är livet: man kan icke älska alla!


Man kan icke älska alla…

                                                                                                                                                  Fästmön är nere på stan för några ärenden. Själv går jag mest runt i lägenheten och får inte mycket vettigt gjort mer än att jag har vattnat. (Storverk?!) Jag lyckades spilla här och var, vilket fick mig att inse att tankarna var nån annanstans. Men bäst att vattna idag, för i morgon och på torsdag är det ju torrlagt här hemma.

Mamma ringde och avgav senaste rapport om rensningar och annat. Hon fick god och bra hjälp av J igår eftermiddag och kväll, men det är fortfarande mycket kvar att göra. Faster E ringde igår och hade känning av sitt hjärta. Jag hoppas verkligen inte hon blir dålig – hon är ju 90+!!! Mäklaren hörde också av sig igår och kommer troligen och fotar för annonserna hos mamma vecka 6.

Igår eftermiddag fick jag ett sms från I, som vill träffas och fika med mig och B nån dag. Jag blev jätteglad och svarade så snart jag kunde:

Gärna! När och var?

Men tyvärr har jag inte fått nåt svar…

I morgon ska jag i vart fall in till stan och luncha med R klockan 12. Vi har inte setts sen i början av hösten! Tiden springer iväg, det är visst bara jag själv som sitter där jag sitter. På min rumpa. I mitt hem.

Anna jobbar klockan 16 – 20 idag, så vi ska äta lite rökt lax med några röror till innan jag skjutsar henne. Själv ska jag ägna kvällen åt dusch och hårtvätt, för som sagt, morgondagen och torsdagen är torrlagda.

Eventuellt åker vi ut till Slaktar-Pojken i Förorten i morgon eller på torsdag eftermiddag för att äta tillsammans och fylla på förråd. Anna vill förstås gärna kolla post och så också.

Read Full Post »

Natten var onekligen händelserik! Egentligen drömde jag två drömmar, men de hörde ihop.

Första delen gick ut på att jag och Anna och alla barnen åkte ut till Thuns – för DÄR skulle

alla svaren finnas

på mina funderingar och frågor… Men när vi väl kom dit ut lyckades jag bita till så att en tand lossnade. Den var hel och det gjorde inte ont. Mitt största problem blev, i stället för att leta efter svar, att komma på var jag skulle göra av tanden och om jag kunde få snabb hjälp hos min tandläkare eftersom jag inte ville ha en glugg i underkäken… (Fåfäng? Moi?..)

Plötsligt var vi hos Tonårsmorsa (som jag aldrig har träffat IRL…) och vi inklusive barnen skulle fika hos henne och Mabou. Jag minns att hon hade ett stort, tungt och väldigt vackert ekbord där vi alla slog oss ned.

I samma stund som vi hade satt oss ner vid bordet insåg jag att vi alla – även Tonårsmorsan och Mabou – hade blågröna pikétröjor på oss och DET ville jag förstås fota. Men just när jag skulle ta bilden pajade mobilen som jag skulle fota med! I stället gick jag på jakt efter tejp i Tonårsmorsans hem. Bara så där…


Min mobil, en sån här, gick sönder när jag skulle fota. Fast senare i drömmen kunde jag ringa 112 med den…

                                                                                                                                                          Så skiftar drömmen, från stressad panik till ett märkligt och mycket obehagligt lugn. Jag och en kille, som jag inte ser ansiktet på, sitter i en bil med rutig, vass klädsel. Han kör, jag sitter på passagerarplatsen. Jag ser att det sitter en nål med en slang i min arm och en i hans. Slangen innehåller blod och nån genomskinlig vätska. Det är gift, får jag veta och slangarna går till en behållare bakom våra säten. Han säger:

Det är den 1 juli nu och därför är det för sent. Nu ska vi dö.

Jag inser att jag inte kan säga nåt till honom som får honom att ändra sig, men jag lyckas få upp min mobil och slå 112.  Prata kan jag inte, bara låta operatören lyssna…

Och sen vaknar jag…

Nån som vill ge sig på att tolka drömmen/drömmarna? Jag kan ju meddela att jag INTE mådde så bra när jag vaknade…

Read Full Post »

Fästmön slutade 13.30 igår eftermiddag och när jag hämtat henne från jobbet åkte vi och handlade. Jag passade även på att posta ett tack-för-chokladen-kort till Richard och Pauline, ÄNTLIGEN! Vi åkte sen hem och fikade och tog det lugnt resten av eftermiddagen. Anna får ju ”springa” ganska mycket på jobbet, så hon tycker not att det är skönt att få vila ben och fötter en stund.

Middagen bestod av grillad kyckling, strips, béarnaisesås och tomater. Resten av kvällen ägnade vi sen åt våra datorer och ett par TV-program, CSI NYKanal 5 och MediumTV4+ . Det senare följde jag när serien startade, men sen tyckte jag att den blev tämligen tjatig och att händelserna hela tiden upprepade sig. Igår kväll var det emellertid OK att titta på den.


Grillad pippi är helt OK till middag, tycker jag!

                                                                                                                                                    Innan stängningsdags tog vi en tur till Tokerian för jag var sugen på en viss sorts choklad och så var det nåt jag hade glömt att handla tidigare på eftermiddagen.

Sängdags vid 23-tiden. Jag hade en massa tankar som snurrade, men lyckades somna ganska snabbt efter att ha läst ett par sidor. Anna låg också och funderade på sitt.

Sen kom natten…

Read Full Post »