Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 04 07 2012

Äntligen hittade jag TV4:s sida om Tyst vittne! Serien hade säsongspremiär i kväll. Totalt blir det sex avsnitt den här gången.

Harry och Nikki och i mitten polisen Connie. 


Tre döda kroppar hittas på en gård
– en bränd, en misshandlad och knivmördad och en liten pojke, kvävd. DNA knyter en kvinnlig seriemördare till brottsplatsen. Samtidigt har en god vän till Leo begått självmord. Vännen Lizzie, också en professor inom rättspatologi, har enligt Leo blivit illa åtgången i en rättegång av just de poliser som utreder de tre morden på gården. Känslorna dallrar…

Brittisk kriminalare när den är som bäst! Just Tyst vittne är bland det bästa i genren!

Read Full Post »

Idag var det städning på schemat efter jobbet. Eller i alla fall lite. Inget att be för, jag satte igång så snart jag hade svidat om. Kom hem i ganska skaplig tid, eftersom asfalteringsarbeten och annat skit inte pågick. Fast jag upptäckte att en betydligt längre sträcka, ner mot Dofternas Bro, nu är av-asfalterad, så det lär bli ett helvete framöver. Där är det nämligen alltid bilköer ändå, asfalteringsarbeten eller inte.

Efter städningen åt jag middag, en Päronsplitt, och sen skrapade jag en av trisslotterna jag hade fått av mamma. Jag hade kunnat vinna två miljoner, men det gjorde jag förstås inte. Jag har tur i kärlek i stället, jag, och det är mer värt än alla pengar i hela världen!

Middag.


Mamma ringde och grattade
och pratade i en timma. Men jag förstår att hon har behov av det – hon har ju ingen blogg att skriva av sig i och ingen man att prata med. Hon är fortfarande sugen på Foppatofflor, nåt jag inte tänker köpa i födelsedagspresent till henne. VÄGRAR! Men jag vet fortfarande inte vad jag ska köpa.

Däremot har jag nätshoppat lite hårda paket till en annan person i familjen som också fyller år den här månaden. Och ner i varuvagnen slank också Två soldater, Roslund och Hellströms senaste.

Två soldater slank ner i varuvagnen.


Idag fick jag nämligen ett namnsdagspresentkort
från CDon på 50 kronor att utnyttja före den 18 juli. Och dessa tior kunde jag inte låta frysa inne! Nu har jag två spännande böcker på väg, häromdan beställde jag ju I stundens hetta från klantföretaget som också bjussade på 50 pix.

I stundens hetta …köpte jag böcker både häromdan och i kväll…


Alltid kul med hårda paket,
tycker jag, och strösslar gärna med såna till vänner, bekanta och familj. Och mig själv…

Nu ska jag ramla ner i fåtöljen och avnjuta första delen av sex av Tyst vittne. Bara jag nu står ut med TV4:s (och jag tänker inte länka för nya hemsidan är så seg och man hittar ingenting) reklampauser…

Read Full Post »

I serien Vårtfri testar jag det svindyra vårtmedlet med samma namn. Läs om pris etc här!

Behandling nummer två.


OK, första gången jag provade Vårtfri var i fredags.
Man ska helst behandla en dag i veckan, samma veckodag, men man kan prova nån dag tidigare ifall man inte har möjlighet på vanlig dag. Nu gjorde jag alltså ett avsteg från behandlingsplanen med två dar och det kanske får konsekvenser…

Jag är fortfarande inte säker på att det är en vårta jag har under högerfoten, men det skadar ju inte att testa. Det är svårt att se och är det en vårta så är den mest inåtvänd. Det känns en tydlig liten knöl under huden, en knöl som gör förbaskades ont. Den ömmar, alltså.

Efter kvällens dusch skrapade jag vårtan med insidan av en sax, enligt instruktionerna. Man ska alltså inte fila på vårtan, för det kan göra ont. När vårtan kändes mjuk och jag hade fått ett litet hål i den hårda huden duttade jag i Vårtfri. Det gjorde inte ont eller sved som vanligt vårmedel gör. Vårtan känns mjuk och huden är lite flikig.

I instruktionerna står också att man ska hålla vårtan mjuk genom att smörja den varje dag. Jag smörjer mina fötter varje kväll med CCS fotcreme, men ändå tycker jag att vårtan har känts hård under dagarna sen första behandlingen.

To be continued…

Read Full Post »

Dagen till ära, men framför allt som tröst för utebliven vinst å trisslott nr. ett, tog jag en Päronsplitt ur frysen – EFTER ATT JAG HADE STÄDAT BADRUMMET OCH DUSCHRUMMET MED TOAN SAMT DAMMAT HELA LÄGENHETEN! Som vanligt delar jag med mig av gåtan på pinnen. Och som vanligt är priset att bjuda mig på en öl i sommar. En kall öl…

Vilken är brandmännens favoritsport?

Den är väl inte svår, heller??? Till och med jag kunde svaret, trots att det är en sportfråga…

Read Full Post »

Alltså ingen har knäckt årets första två bildgåtor, så jag ger dig en tredje att bita i. Den här bilden har jag Photoshoppat lite – allt för att förenkla för dig… Seså, roa dig en stund nu medan Tofflan jobbar!

Vad kan detta vara???

Read Full Post »

Inte ett dugg förvånad är jag när jag läser tidigt i morse om att Arbetsförmedlingen misslyckas med en av sina viktigaste uppgifter: att hjälpa långtidsarbetslösa att få jobb.

En intern rapport hos Arbetsförmedlingen om nästan 600 långtidsarbetslösa visar att ungefär hälften inte har fått jobb. Och bland de utlandsfödda har över hälften lämnats att klara sig själva. Biträdande generaldirektören Jan-Olof Dahlgren menar att det beror på att antalet arbetslösa har växt så snabbt att Arbetsförmedlingen inte har tillräckligt med personal att hjälpa dem. Eller hjälpa och hjälpa, det handlar väl inte om att Arbetsförmedlingen som myndighet ska hjälpa nån, den ska väl göra sitt jobb? Eller? Men jag minns ju vad en av mina handläggare svarade på min fråga om Arbetsförmedlingen gör och om den ägnar sig åt att förmedla jobb, med tanke på dess namn:

Nej, vi förmedlar inte jobb.

fick jag till svar. Klart och tydligt.

Men redan i höstas fick Arbetsförmedlingen resurser och bland annat anställt 2 000 nya medarbetare. När dessa

kommer in i arbetet

tror Jan-Olof Dahlgren att det kan bli bättre. Hur lång tid ska det ta, dårå, om man har haft extra resurser sen hösten 2011??? Är det inte dags att sluta kalla medarbetarna nyanställda när det är juli 2012?

Man kan ju inte heller låta bli att undra om dessa senast anställda var långtidsarbetslösa eller inte och att detta i värsta fall var ett sätt att putsa siffrorna… Nåja, jag hoppas att det kan göra sitt jobb – oavsett vad vissa handläggare tror att Arbetsförmedlingen har för uppdrag eller vad den faktiskt har. För om dess medarbetare inte klarar av att förmedla jobb bör man nog byta namn å det snaraste innan nån smarting anmäler myndigheten för vilseledande marknadsföring.

Ovan nämnda rapport var för övrigt klar redan i april, men har ännu inte föredragits för generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist. Var har hon varit i tre månader, då? Letat jobb åt långtidsarbetslösa? Nej, det kan jag väl aldrig tänka mig.

Hela 49 procent av rapportens slumpmässigt utvalda långtidsarbetslösa har inga registrerade aktiviteter i sina handlingsplaner, enligt Dagens Nyheter. Handlingsplaner som är obligatoriska. Här finns inte heller nån dokumentation om vilka jobb personen har sökt och enligt vilka jobbsökarstrategier.

Antalet anvisningar till jobb är ytterst få, 

skriver DN. Jag är inte ett dugg förvånad, jag fick en enda (1) under de två år och åtta månader jag var arbetssökande. En.

För övrigt har jag just lärt mig vad en långtidsarbetslös är:

en person som under mer än 6 månader (27 veckor) varit utan arbete, inte deltagit i program med aktivitetsstöd och är 25 år eller äldre

Är det nån som förstår att jag bara känner mig rasande när jag läser om Arbetsförmedlingen och det arbete den utför? Men… jag vill tillägga att det faktiskt också finns undantag bland handläggarna och dem som jobbar där. Jag träffade på två (2) under mina år som inskriven. Så dessa två, Ingmari och Maria, undantas från den svarta bak jag härmed delar ut!

Till Arbetsförmedlingen för dess enorma misslyckande med att utföra en av sina viktigaste uppgifter.

 

Read Full Post »

Det blev en halv påse chilibågar till Morden i Midsomer igår kväll. Sånt straffar sig. Uj, så det straffar sig. Det är nästan så att du skulle kunna känna stanken ända bort till dig. Men vilken tur att du inte gör det. Var väldigt glad för det och sniffa på den här vackra vinröda saken i stället. Nån som vet namnet på den? Jag är verkligen urusel på blomnamn…

Det poppar upp så många vackra blommor utanför jobbet varje dag. Nån som vet vad denna vinröda heter? 
Skrivbordsgadgeten säger 

Klart och soligt

Lokalblaskans väderprognos löd

Endast tunna moln

Inte mycket som stämmer med det jag ser utanför mitt fönster. Men det är varmt idag, nästan kvavt. En liten åskskur skulle behövas. Helst i kväll, så att jag tar itu med städningen i stället för att sitta vid datorn eller så.

I morse öppnade jag kuvertet som kom igår med posten. Min mamma kommer alltid ihåg! Kortet innehöll två trisslotter och jag är säker på att de inbringar vinster båda två. Skulle behövas nu till semestern… I kväll ringer mamma och nu måste jag pumpa henne på vad hon önskar sig. Foppatofflor snackade hon om sist, men det vägrar jag köpa för det är så fult!!! Och jag vill inte att min mamma ska gå omkring i nånting fult även om det bara är hemma. Det är ytterligare en födelsedag den här månaden, men jag har nån idé om ett hårt paket.

Mamma kommer alltid ihåg!


Ett hårt paket, för resten,
 det fick jag sms om halv åtta i morse. Hade blivit ganska sur om jag hade haft semester, men ingenting förvånar mig när det gäller klantföretaget, sedan 2005 ägt av Stormogulen bland Sveriges förlag. Det som en gång startades av ett gäng killar hemma vid köksbordet har inkorporerats av sagda Stormogul. En Stormogul som utan hänsyn lägger ner arbetsplatser och kanske möjligen erbjuder de anställda att flytta med 50+ mil. Nä, snacka om att ödelägga folks liv. Nog för att jag vill ha ett jobb och en lön, fast även jag har mina gränser och värderingar.

Klarade mig undan vägarbeten på väg till jobbet idag, men stora vägen här utanför har fått sin asfalt bortfräst på båda sidor under en lång sträcka som jag liksom bara måste köra på för att komma hem Gissningsvis kör de igång vid rusningstrafik igen, smart asses. Men innan jag kör hem ska jag arbeta lite, bland annat tillsammans med en studierektor.

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

jerryolsson.com

En sak i taget

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier, projektledning...

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 254 andra följare