Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 01 07 2012

Nä, jag orkar inte skriva om vädret, fast lite, dårå. Visst är det konstigt? Idag kring lunchtid kunde vi sitta på Fästmöns balle* i lite olika konstellationer. Men sen blåste det upp och mulnade på och när Anna och jag åkte till ICA Solen för att handla kom det några regnstänk. Jag skjutsade hem Anna och hennes kassar och åkte sen hem till New Village – där det var soligt och varmt. Och där jag fick mig ett gott skratt. Tyvärr fanns det ingen möjlighet för mig att dokumentera Eländet, så även om jag skulle beskriva det skulle ingen tro på mig. Jag skrattade så jag tjöt, kan jag meddela. Men du får inte veta varför utan kan i stället kolla på den här bekräftelsen medan jag lugnar ner mig lite mellan skrattsalvorna som just återvände vid blotta tanken:

Hotell är bokat för Annas och min semester – fyra dar på Pride i Stockholm!


I fredags var det registrerat att min tjänst förlängs.
Jag har jobb september månad ut. Så då slog jag på stort och la in om lite semester. Fyra veckor totalt, blir det. Sen kan detta förändras om det kommer andra saker emellan, men det får vi ta då i såna fall. Jag ringde mamma och vi har nu för miljonte gången pratat om hur det ska bli i sommar. Jag åker ner till henne en fredag och stannar till söndagen när vi åker upp hit. Mamma stannar här en vecka och jag skjutsar hem henne söndag eller måndag och åker tillbaka hit på tisdagen. Då firar vi födelsedag för en i familjen och dan därpå åker ju Anna och jag till Pride. Snacka om att komma hem, packa om och vända…

I kväll åt jag middag bestående av choklad och chips kallskuren kalkonpastrami, mimosasallad, grovt bröd och Brieost. Gav mig på ett samtal till kära sysslingen, men det hade jag inget för. Jag avskyr verkligen telefonsvarartjänster – mest för att jag tror att folk skiter i att lyssna av dem. Ingen ringer nämligen nånsin tillbaka. Slängde mig i fåtöljen och glodde på Enid, njöt av att höra regnet smattra mot taket – och sen kom solen fram igen. Då mejlade jag mammakusinen B som har födelsedag idag, unga jäntan! Grattis!!! Tog väl inte många minuter så kom det svar! Ibland är det suveränt med mejl!!!

I kväll klockan 21.55 på SvT 1 är det premiär för en isländsk kriminalserie, Häxans tid. Det blir fyra delar och det tycker jag är alldeles lagom långt. Men nu vet jag inte om jag ska titta eller vänta tills Anna och jag kan se inspelningen på DVD tillsammans i stället… Beslut, beslut. Jag borde faktiskt göra mig klar för sänggång. Alarmet går på 6.10 i morgon bitti, så…

Och, ja just det… Du kollar väl in Framtidsstafetten, kanske finns nån du känner som har deltagit i den… I alla fall finns där många andra skribenter som faktiskt är bra!


*Fästmöns balle = Annas balkong

Read Full Post »

Igår eftermiddag gick en film om en av min barndoms favoritförfattare, Enid Blyton. Den sanna Enid Blyton (2009) heter filmen på svenska. Det blev en inte enbart trivsam stund vid DVD:n i kväll när jag kollade in hur saker och ting låg till med den däringa författartanten…

Filmen heter Enid  kort och gott på orignalspråket. 


Nä, Enid Blyton visade sig vara
allt annat än en snäll författartant. Att fadern lämnade familjen när Enid var barn satte för alltid spår i henne och hon lämnade själv mamman och de yngre bröderna så snart hon kunde. Målmedveten for hon till storstan för att utbilda sig till lärare – men främst för att bli författare. Och så småningom nappade ett förlag. Dessutom gifte hon sig med förläggaren. Paret får två flickor, men Enids högsta prio i livet är inte familjen utan skrivandet. Hon skriver och skriver och skriver och tjänar snart mest i landet…

Den här filmen ger en helt annan bild än den man får genom böckerna av Enid Blyton. Hennes böcker ska jag alltid älska och säkert många barn med mig, men tantens rykte har fått sig en rejäl törn. Helena Bonham Carter är för övrigt lysande i rollen som Enid!

Högsta betyg för det här dramat!

Read Full Post »

Lösenordsskyddad: Bara för mig: Orka

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Read Full Post »

Centerpartistiske kommunalrådet Jacob Spangenberg i Östhammar, apropå kommunens deltagande i Almedalsveckan:

Finns man inte så syns man inte.

Eh… nej… Man torde inte synas om man inte existerar. Men menar karln inte tvärtom, egentligen..?

Read Full Post »

Inte bara tanter får äta glass när det är sommar. Den yngre generationen kan få det också, nån gång ibland. När mamma är snäll och tant Tofflan inte har ätit upp alla glassar. Moahahahahaahaaaaa…

Här har en ur den yngre generationen skänkt sin Päronsplittgåta till bloggen! Kan du lösa gåtan får du bjuda på… glass, tror jag är lämpligare i det här fallet!

Vilket slags tyg kan inte tvättas?

Sug på den, du!

Read Full Post »

Det är sommar. Det är juli. Och då får man äta glass. Jag fick en Päronsplitt av Fästmön – och du får gåtan på pinnen! Som vanligt gäller att den som knäcker gåtan får bjuda mig på en öl i sommar! För öl och sommar går också bra ihop, tycker jag.

Vilken är Sveriges vassaste ort?

Read Full Post »

Jag fick den stora äran och förtroendet att delta i Framtidsstafetten. Följ länken och klicka på rubriken över bilden på mig på Framtidsstafettens sida – om du har missat att läsa inlägget här på bloggen!

Men du… Kolla in vad de andra gästbloggarna skriver också! Riktigt intressanta saker!!!

Read Full Post »

Ja nu ska det vara sommar. Därför undrar Tofflan vad du inte kan vara utan den här säsongen. Du kan bara klicka i ett svarsalternativ och du kan inte lämna kommentarer i själva undersökningen den här gången.

Men TACK för att du tar dig tid att svara! :P

Read Full Post »

Jordgubbar är väl ett bär som är ganska inne just nu. Därför undrade Tofflan den gångna veckan hur jordgubbar ska ätas. Man kunde lämna fler svarsalternativ.

Så här fördelade sig de 63 inkomna svaren:

22,22 procent (14 personer) svarade: Med grädde. 

20,63 procent (13 personer) svarade: Med glass. 

15,87 procent (tio personer) svarade: Med socker.

15,87 procent (tio personer) svarade: Som de är.

14,29  procent (nio personer) svarade: Med mjölk. 

7,94 procent (fem personer) svarade: Med champagne.

1,59 procent (en person) svarade: De ska inte ätas alls. 

1,59 procent (en person) svarade: På annat sätt och det har jag skrivit om i en kommentar här. [Fast det hade personen inte gjort!]

Stort TACK till dig som tog dig tid att svara! Och jag hoppas att du har en stund över för den nya frågan som du hittar på vanligt ställe, här intill i högerspalten under rubriken Tofflan undrar.

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

jerryolsson.com

En sak i taget

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier, projektledning...

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 250 andra följare