Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 17 06 2012

Ja fy te rackarns sån stor lust jag hade att åka hem och ta itu med den väntande strykhögen! För när Fästmön och jag hade varit och söndagshandlat på ICA Solen – efter att jag fått veta om Den Stora Lottovinsten på 21 kronor – ja, då tittade grejen som Annas ICA-affär är uppkallad efter fram: solen. Hela helgen har vi endast varit utanför dörren för att gå till och från bilen hemma i Himlen och vid ICA Solen för att det har regnat så. Är det inte typiskt?!

Men jag är ju lyckligt lottad som få – inte bara när det gäller Lotto! Jag har min egen lilla solstråle att glädjas åt! Att Anna gillar blommigt – och inte jag!!! – är det väl ingen som kan missa? Här är Anna nämligen iförd… dubbelblommigt.

Dubbelblommig tjej med snigga spiror!


Som den riktiga dam hon är,
Anna, har hon också koll på det här med huvudbonader. Här är hon som synes på fransk visit* i sitt eget hem. Hur hon får till dessa turbaner är mig en gåta! Båda tjejerna kan det också. Jag tror det sitter i generna…

Anna på fransk visit med turban huvudet.


Men jorå, jag åkte hem och ringde mamma,
som hade ringt igår eftermiddag. Det blev en halvtimma där jag fick veta att hon mådde väldigt dåligt, men sen tyckte jag att hon lät piggare än jag själv mot slutet.

Strykningen har jag nu också klarat av och jag har kokat tre spinkiga kycklingkorvar, varav den ena med vårta. Så nu är det dags för söndagsmiddag!

Kycklingkorv med vårta.


Som vanligt har en unge vrålat halsen av sig
här i New Village, men jag kan nog i alla fall räkna med att jag slipper höra några fler vrålande män i afton. Det tog liksom slut, det där med fotbolls-EM, för Sveriges del.

Flaggan med ”Heja Sverige!” på hängde ledset kvar på en balle** i Himlen.


*fransk visit = anses vara en kort visit, så kort att damerna inte tar av sig sina hattar

**balle = balkong 

Read Full Post »

Nää, jag är lite halvsur, jag. Två fototävlingar har jag varit med i under våren och inte enda (av de två) vann jag. I den ena tävlingen var första priset en digitalkamera. Jättebra, eftersom vinnaren redan har en skitbra kamera, uppenbarligen – h*n vann ju. Själv fotar jag med min fem år gamla mobil – jag tar alla bilder med den. Det duger för mig. Men uppenbarligen duger inte bilderna för att vinna tävlingar.

I kamera-tävlingen kunde man tävla i tre klasser. Vinnaren i den ena klassen hade tagit en motljusbild så att man inte såg ansiktena på huvudpersonerna på bilden. Tycker inte jag var så bra, dårå.

En motljusbild som jag har tagit. Med min mobilkamera. Det är den du ser i bloggens huvud, fast beskuren, dårå. OBS! Jag tävlade inte med den här bilden!


Däremot vet jag att det går att ta motljusbilder
som blir bra. Med en vanlig mobilkamera. Jag gillar till exempel bilden i den här bloggens huvud, en motljusbild tagen en kväll vid en av broarna i Metropolen Byhålan.

Den andra fototävlingen jag var med i skulle illustrera en viss aktivitet. Tre urtrista bilder vann. Och jag som tävlade med min ansjoivspitt-bild kom inte ens på medaljplats:

Min ansjovispitt-bild. Folk har viss ingen humor…


Nää, nu ska jag sluta vara med och tävla,
för varken motiv, kvalitet eller kamera räcker uppenbarligen till. Ett par gånger har jag varit med i vissa lokalblaskors fototävlingar kring säsongsbilder, men där är det ju bara bilder på barn som vinner.

I stället för att fota ska jag nog utbilda mig till ostexpert. Linn och jag fick oss en föreläsning till frukosten i morse på förmiddagen av Fästmön om hur man skär ost. Man ska skära bakifrån och ner för att undvika backar. Och man ska definitivt inte hålla i den smalaste delen för då går den av. Ja, ja, Linn och jag skakade på våra huvuden och tänkte lite att

i den bästa av världar är ostarna hållbara

Typ… Och jag la till i tanken

i de bästa av världar vinner JAG ALLA fototävlingar. I ALLA världar, alltså!..

Sur-Toffla. Bilden är tagen i augusti 2009 och redan då var jag sur.

Read Full Post »

Medan en i familjen satt och läste högt ur Bajsboken, kontrade jag med en artikel om bakterier i Dagens Nyheter. Och ärligt talat vet jag inte vilken text som var äckligast.

Forskare har nämligen upptäckt att vi människor har bakterier överallt – i näsan, bakom öronen, i tarmen och i slidan. Det är i alla fall dessa ställen forskarna har fokuserat på. (Kanske därför de inte hittade bakterier i snoppen, eller?)

På den där ostbågen kryllade det nog av bakterier sen… Tur att jag inte la tillbaka den i skålen.


Men det är tur att bakterierna är så små.
De är nämligen mycket mindre än en mänsklig cell. Trots det kan det finnas tusentals bakterier hos en enda människa. Enligt forskarna är

[...] Tandfickor och tarmar [...] som tropiska regnskogar – rika ekosystem med många hundra olika sorter. Slidan hos en frisk kvinna är mer som nordiska tallskogar med en mer artfattig och begränsad flora. I slidan dominerar mjölksyrebakterier, som trivs i sur miljö och själva bidrar till att höja halten av syra. [...]

Men bakterierna är bra att ha också. De bryter ner vissa ämnen i kroppen, som kolhydrater och fett och de bildar vitaminer och ämnen som ställer in immunförsvaret i näsan, på huden och i slidan. Och vi ska nog komma ihåg att vi med antibiotika och frenetiskt handtvättande även tar bort de goda bakterierna. Antibiotika är för övrigt verkningslöst på virusinfektioner.

Read Full Post »

Ny vecka, ny fråga. Den här veckan är det ju midsommar. Därför undrar Tofflan vad du helt klart kan var utan i midsommar. Du kan bara välja ett alternativ!

Frågan hittar du som vanligt här intill i högerspalten, under rubriken Tofflan undrar.

TACK på förhand för ditt klick!

PS Inga kommentarer här, tack! Vill du kommentera frågan, klicka på View results under svarsalternativen och skriv in din kommentar!

Read Full Post »

Fotbolls-EM pågår just nu och en del tittar, andra inte. Därför undrade Tofflan den gångna veckan om DU tittar.

Så här fördelade sig de inkomna 28 svaren:

85,71 procent (24 personer) svarade: Nej, varför då?

7,14 procent (två personer) svarade: Jaa, jag ser så många matcher jag bara kan. 

7,14 procent (två personer) svarade: Ja, jag ser Sveriges matcher.

Ingen svarade: Nej, jag har inte möjlighet, tyvärr.

Stort TACK till dig som tog dig tid att svara! Jag hoppas att du kollar in den nya frågan i högerspalten och tycker till igen.

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

Jerry

jerryolsson.com

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier - teknik och säkerhet

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 287 andra följare