Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 12 06 2012

I kväll blev det en titt på den sista Irene Huss-filmen, den tolfte i ordningen, Jagat vittne. Fästmön och jag tittade på brutaliteter och papperslösa flyktingar. Och lite hedersinslag.

Den sista Irene Huss-filmen ever???


En ung kvinna hittas död
i vattnet. Hon bär en fin klänning och en dyrbar vigselring. Men kvinnan har inte drunknat – hennes bakhuvud är krossat. Vem hon är? Spåren leder till mansnamnet inuti ringen. Den mannen är emellertid gift med en helt annan och högst levande kvinna.

Även det här fallet får kopplingar till Irene Huss familj, men kopplingarna är inte så starka som i tidigare filmer. Det är bra, för jag tycker att det känns lite tjatigt. Som vanligt tas ett angeläget ämne upp – papperslösa flyktingar. Det gillar jag också.

Det här är som sagt den tolfte och kanske sista Irene Huss-filmen. För vem ska ta över nu när Lasse Brandeby inte längre kan spela polischef?

Jag ger filmen högt betyg, för den blandar realism med en ganska stor portion känslor den här gången. Och det hela görs på ett bra sätt.

Read Full Post »

Uppdataret inlägg!


Filmen finns att titta på via SvT Play!!!
Gör det! Den är både söt och tänkvärd!

För dig som liksom jag inte estimerar sport i någon form, allra minst fotboll, kan jag rekommendera en annorlunda kortfilm i kväll. Klockan 21.45 sänder SvT 2 Jag är rund.

Mathilda föds rund.


Filmen handlar om Mathilda som föds rund,
precis som alla andra. Men till skillnad från just alla andra vill hon inte bli fyrkantig! Det gör att hon blir ganska ensam. Med månen som stöd och tröst försöker hon anpassa sig i den fyrkantiga tillvaron. Det går inte så bra. Fast sen träffar Mathilda Alex…

Mario Adamson har gjort den här filmen och om honom vet jag ingenting. Jag tror att det är första gången han gör en film helt själv. Tidigare har han mest jobbat med ljud och musik till filmer.

Read Full Post »

Uppdaterat inlägg!


Det är intressant att följa prognoser om arbetsmarknaden.
Den senaste visar att det skapas många nya jobb de kommande åren, men ändå ligger siffrorna för antalet arbetslösa stilla. Hur kan det komma sig?

Enligt prognosen, som bygger på  intervjuer med 12 000 privata arbetsgivare och offentliga, skapas 5 000 nya jobb i år och 15 000 nästa år. De flesta av dessa finns inom byggbranschen och inom privata tjänster.  Störst efterfrågan blir det på datakonsulter, tekniska konsulter, inom hotell- och restaurang samt handeln.

Och trots att det är svårt för arbetsgivarna att rekrytera kvalificerad personal inom IT och informationsområdet ökar antalet arbetslösa något. Även om det ser bättre ut på arbetsmarknaden med fler tjänster är det samtidigt fler som blir arbetslösa. Nästa år stiger antalet från 7,7 procent till 7,8. Industrin tappar hela 10 000 jobb de kommande två åren.

Industrin tappar många jobb inom den närmaste framtiden.


För storstadslän/regioner som Stockholm, Västra Götaland och Skåne ser det bäst ut på arbetsmarknaden.
 
Här tror Arbetsförmedlingen att sysselsättningsökningen blir ända upp till 70 procent nästa år. Också Norrbotten, Halland, Östergötland och Uppsala tycks det går bra för. Sämst ser det ut för Blekinge, Västmanland, Gotland, Dalarna och Gävleborg.

Den europeiska krisen kan få större inverkan på Sverige än vad många arbetsgivare tror. Den utveckling Arbetsförmedlingen väljer att se bygger på att krisen inte blir större än vad den redan är.

Så frågan är hur stor tilltro man kan sätta till den här prognosen egentligen… Framtiden ser ju inte särskilt ljus ut, varken för de nyblivna studenterna eller gamla tofflor…

Read Full Post »

Tisdag. Dagarna springer förbi. Springer är emellertid nåt jag själv inte gör. I morse var jag så yr i bollen att jag höll på att tuppa av över ratten. Det var inte alls kul även om jag naturligtvis vet att det finns en stor klunga som skulle ha klang- och jubelfest om jag körde ihjäl mig. Men så roligt ska ni inte få. Inte än i alla fall. Det ska bli intressant att se vad provresultaten på torsdag visar. Och vad som händer sen.

Min vädergadget på datorskrivbordet säger att det är soligt och klart väder i Uppsala. Det är det inte. Det är grått, som igår kväll och det kom några stänk på bilrutan på väg till jobbet. Det måtte ha regnat i natt, för det var ganska blött i gräset. Jag stod och tittade ut genom balledörren* medan jag borstade tänderna idag och såg den idoga talgoxen flyga fram och tillbaka till boet med de skrikande ungarna. Alltid hade den vuxna fågeln nåt ätbart i munnen. Tänk att familjen får plats mellan tegelstenarna i husväggen vid ballen**! Men boet och den lilla familjen är helt klart skyddade från regn, i alla fall. Jag önskar att jag kunde ta en riktig närbild på mamman eller pappan, men jag vill inte störa. När de har ungar är de så skygga. I stället får du hålla tillgodo med en bild på blött gräs.

Blött gräs.


Vad händer idag?
Tja, först ska jag arbeta, förstås. Vi har institutionsmöte idag på förmiddagen – det är ju tisdag. Hela institutionen samlas för stormöte. Och faktum är att dessa möten är välbesökta! Vidare ska jag titta på webbansvariges förslag på startsidan. S har nu gått på föräldraledighet och jag ska ta över ansvaret är det tänkt. Jag vill nog sjösätta sidan innan folk går på semester. Jag försöker också boka in ett möte med en person på den andra institutionen. En del har en… ska vi säga lite skev bild av mitt uppdrag, nämligen, och jag vill klargöra att det inte enbart handlar om att trycka på knappen Publicera (på webben).

Ett uppdrag som ska tillkomma gäller för hela huset. Jag ska bli ansvarig för informationsskärmarna i entrén. Vilken makt jag får…

Vad ska jag skriva här, månntro? Länken till min blogg? Äh, skojar lite.


I kväll kommer Fästmön till mig.
Hon tillbringar ju sin lediga dag med Elias eftersom skolan är slut, fritids har planeringsdag och pappa jobbar (det är ”pappa-vecka”). Vi jobbar ganska lika arbetstider onsdag och torsdag. Anna börjar förstås jobba redan klockan sju, så vi samåker. Det innebär att även jag är på jobbet tidigt, ofta runt klockan sju. (Anna måste vara på jobbet FÖRE sju för att klä om.) Jag gissar att vi äter tillsammans i kväll. Jag hann inte äta nånting igår innan jag åkte ut till skolavslutningen, så jordgubbstårtan blev min middag. Naturligtvis blev jag hungrig när jag kom hem, så då vräkte jag i mig det som fanns kvar i fredagsgodispåsen. Jag mår fortfarande illa… Och när jag tänker efter kanske det var dessa märkliga kostvanor som orsakade min yrsel i morse..? Eller vad tror du..? :oops:


*balledörren = balkongdörren
**ballen = balkongen 

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

Jerry

jerryolsson.com

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier - teknik och säkerhet

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 289 andra följare