Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 21 04 2012

Varning för snusk!!!


Det finns en by i Österrike som har höga utgifter för sina ortsskyltar.
Skälet är gissningsvis namnet på byn, Fucking. Folk snor helt enkelt skyltarna och varje ny skylt kostar 3 000 spänn.

Dyr skylt.


Byn Fucking har 104 invånare.
Vid senaste omröstningen kom man fram till att man inte skulle byta namnet. Några har försökt tjäna pengar på byn. En bybo gjorde en hemsida där han försökte kränga t-shirtar med texten

I like Fucking in Austria

Fast han fick lägga ner sajten eftersom några bybor inte gillade upptåget.

Det är emellertid inte bara i Österrike det finns snuskiga ortsnamn. Kolla in den här sidan med svenska snuskiga ställen! Några av mina favoriter här är

  • Snoppsborg
  • Arslerud
  • Porrarp
  • Sädesbingen
  • Kåtaliden
  • Kåtaträsk
  • Runkarp
  • Pattebo
  • Knullfjället
  • Krigslida
  • Pungpinan
  • Mensträsk

Simple things amuse simple minds, du vet. Själv skrattar jag hysteriskt åt Snorrevägen här i Uppsala… Vet du några snuskiga ställen???

Read Full Post »

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

Read Full Post »

Läser en massa siffror och några politiska floskler ord om arbetslösheten. I mars var 5,3 procent av alla Uppsalabor under 24 år registrerade som arbetslösa. Den är en minskning från januari när siffran var 5,5 procent.

Folkpartisten Mohamad Hassan är ordförande i kommunens utbildnings- och arbetsmarknadsnämnd. Han är inte nöjd med förändringen, men tycker ändå att det är

[...] en liten förändring åt rätt håll. [...]

Och så har han den sunda inställningen att

[...] ingen ungdom ska behöva börja sitt vuxna liv som arbetslös. [...]

Men vad är då lösningen på att få ner ungdomsarbetslösheten? Det allra viktigaste, enligt Mohamad Hassan, är att alla unga får en fullständig gymnasieutbildning. Kanske är det så att skälet till att siffran för unga i arbetsmarknadspolitiska program har sjunkit något också, till 4,9 procent, är att en del unga har börjat studera. Eller kanske har de fått ett riktigt jobb. Visst är det viktigt med en bra grundutbildning! Men frågan är om det räcker.

Orsakerna till de något bättre siffrorna är att ekonomin i stort har blivit bättre, men också på aktiva insatser från kommunen, anser Mohamad Hassan. Och så beror det lite grann på den borgerliga politiken eftersom alla har mer press på sig att ta ett jobb även om man inte vill. Vilka aktiva insatser som avses får den som läser artikeln inte veta.

Vad har politikerna och kommunen gjort för att få ner arbetslösheten?


Sossarnas Ulrik Wärnsberg
 tror inte att det lägre antalet unga arbetslösa beror på alliansens politik utan på konjunkturen. Han tycker också att en gymnasieutbildning är

[...] en inträdesbiljett till arbetsmarknaden. [...]

Det är väl lite att generalisera, anser jag. Jag vet många unga som har fullständiga gymnasieutbildningar, men inga jobb. Däremot håller jag med honom om att den ökade pressen genom att sänka a-kassan inte kan ha gjort nån större skillnad för de unga – många unga har ju inte rätt till a-kassa.

Även totalt sett, i alla åldrar, har arbetslösheten sjunkit från fyra procent i mars 2011 till 3,8 procent i mars nu i år. Jag har svårt att se vad de förbättrade siffrorna beror på egentligen, men jag tror att många får tidsbegränsade anställningar under ganska långa perioder eftersom LAS är en sån urholkad lag.  Med en tidsbegränsad anställning är man långt ifrån tillsvidareanställd, men man kan leva betydligt bättre på en lön än a-kassa under en månad eller tre.

Men som sagt, jag undrar fortfarande vilka insatser kommunen har gjort. Nån som vet???

Read Full Post »

Nedanstående annons är införd i dagens lokalblaska. Jag kan inte låta bli att tänka att det kanske inte räcker att bara byta telesvarsstystem. Kanske borde man också byta annonsmakare till en person som kan stava rätt.

Två (2) stavfel i den korta texten. Bra jobbat!


För övrigt är jag inte säker på
att svarsfrekvensen ökar med ett byte av telesvarssystem. Det handlar en hel del om att byta attityd.

Read Full Post »

Märkligt det här! Först vaknade jag kvart i sex – ja, det är ju lördag och sovmorgon. Slumrade sen vidare trots skrikande unge som tycks älska att kasta saker, hostande människor och skällande hundar. Man kan tro att jag lever på Centralstationen i Stockholm alternativt Vilda Västern, men icke! Strax före klockan åtta steg jag upp. Sen kände jag efter.

Det har plötsligt varit ovanligt många förfrågningar om min hälsa den senaste tiden. Därför ger jag er här en rapport om min form för dagen:

  1. Febern från igår kväll tycks vara borta.
  2. Halsen är lite tjock, men jag har inte svårare att svälja än vanligt, det vill säga lite svårt.
  3. Näsan är full med… ja, det ska vi inte gå in på…
  4. Jag har en finne i höger öra, en på vänster tinning och en på vänster skinkben, eller som jag brukar uttrycka det, där ben blir stjärt.
  5. Bölden läker finfint och verkar helt tömd.
  6. Båda fötterna gör ont när jag går, men vänsterfoten är värst.
  7. Jag känner ett lätt illamående, troligen från bråcket eftersom jag nyss har svalt fyra tabletter (medicin).
  8. Vänster axel känns öm vid nyckelbenet, det nyckelben som jag har kapat med nästan en centimeter.
  9. Blodet rinner på och jag har inte sett några döingar än idag.

Hur mår du???

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

Jerry

jerryolsson.com

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier - teknik och säkerhet

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 289 andra följare