Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 05 04 2012

Att storhandla är aldrig roligt. Att handla mat är aldrig roligt heller. Att storhandla mat inför en storhelg är… f*n i mig tortyr! 

Idag skulle vi göra alltStorhandla Mat till en Storhelg. Redan när vi anlände blev det stirrigt. Mamma stack iväg innan jag hade hämtat scanner och påsar. Plötsligt var det raketfart in på ICA Maxi.

Mamma hade inte varit på ICA Maxi sen jag var hemma i somras. Och jag är ju som sagt inte på ICA Maxi så ofta. Det betyder att ingen av oss hittar. Det är för övrigt ingen idé att försöka memorera var saker och ting finns, för nästa gång har personalen flyttat om. Påminner starkt om en arbetsplats i mitt före detta liv där man hela tiden omorganiserade för omorganiserandets skull. Man lät ändå alla gamla rävar och hönor som var de verkliga bromsklossarna vara kvar, så inget blev liksom nånsin bättre. ICA Maxi i Metropolen Byhålan påminner mycket om den arbetsplatsen.

En gammal höna.


Åter till Metropolen.
Betänk att mamma och jag hade utfört några ärenden i centrum först. Jag träffade gamla bekantingen AS som jag alltid träffar här eller på Pride. Jag tror alltid att jag inte känner nån här, så jag blir lika förvånad varje gång nån ropar på mig.

I centrum inhandlades två presenter till Petite Moi. Vi ska nämligen fira födelsedag här i morgon, vi har till och med köpt en tårta. En Toblerone-tårta! På ICA Maxi. Och dit styr jag er nu tillbaka i tanken…

Redan när vi anlände till ICA Maxi var jag kissnödig. Du vet så där så det riktigt bubblar i öronen. Men mamma sprang som sagt in i raketfart. Jag ville stanna och titta på ett sniggt duschdraperi, men det hade vi inte tid med. In i smeten, bara.

Smet… Jaa, så kan man ju kalla kärringar som aldrig har kört varuvagnar förr och gubbar som kan konsten att stå i vägen hur och var de än står. Och sen, redan vid frukten, började mamma gaffla om leverpastej.

Leverpastej ska vi ha. Leverpastej måste vi ha. Det äter du väl? Men var är leverpastejen? Var ÄR leverpastejen?

Jag svarade nånting om att jag trodde att den var längre fram, bortom osten. Men i en kvart irrade mamma omkring, hängandes på vagnen och ältandes om leverpastej, jag for som en vante i hennes kölvatten. Till sist kastade hon sig på en gosse som såg ut som han kom direkt från dagis, men han jobbade faktiskt i affären.  Och han sa precis vad jag hade sagt:

Leverpastej finns bortom osten, på höger sida.

Nöjde sig mamma med det? Nej. Vid sillburkarna, som stod före osten, var hon igång igen.

Här finns ju ingen leverpastej. Var ÄR leverpastejen? Va?  Vavava??? Det är skamligt!

Jaa,

tänkte jag,

det är säkert nån som hela tiden flyttar på leverpastejen när vi närmar oss den. Bara för att.

Men jag sa det inte. Mamma var inte på skämthumör.

Till sist nådde vi i alla fall vårt mål och därefter var det verkligen

Tack och hej, leverpastej! 

Vi skulle bara köpa lite Findusmiddagar och lösgodis, sen var vi äntligen klara. Fast… alla andra skulle också

bara

framför allt vad gäller lösgodiset. Folk var som galna! Men vi överlevde! Vi kom helskinnade ut genom kassan och medan mamma rullade in på apoteket kastade jag mig in på en toalett. Jag hann.

När vi kom hem fyllde mamma det här vackra ägget med lösgodis, en trisslott och en peng till mig!


Hemma igen smusslade mamma lite
innan hon överlämnade ett vackert påskägg fullt av leverpastej godis samt en trisslott och en peng. Jag kan säga att jag grävde djupt i ägget innan jag pallade göra nåt annat.

Men jag har fått 

nåt annat gjort

idag också! Jag har jobbat lite. En timma eller knappt två. Övrig tid har jag försökt lossa på det trasiga, fettiga lysröret i köket samt letat efter mammas lila skohorn. Ingetdera var framgångsrikt, möjligen den lilla stundens arbete…

Denna händelserika dag avslutade jag på kyrkogården med att göra fint hos mormor och morfar och pappa. Sen åkte vi till korvkiosken och köpte middag. Det var lite ledsamt att höra att den unge ägarens morbror gått bort i januari. Men, som han sa så klokt:

Det är en del av livet.

Jag hoppas pappa tyckte om penséerna, de mörka blålila var hans favoritfärg…

Penséer till mormor och morfar och pappa.

Read Full Post »

Jag ska inte berätta om hur mamma och jag fnattade runt för att inhandla födelsedagspresenter till mig och påskmat. Det är ingen rolig historia, även om jag är jättenöjd och glad åt presenterna som jag fick prova och välja själv. (För övrigt får jag dem inte förrän i morgon när vi ska låtsas att det är min födelsedag! Och kanske blir det ett inlägg senare om vårt runtfnattande efter leverpastej… Ja, jag var skittrött och blodsockret befann sig under fotsulorna och dessutom var jag kissnödig så det bubblade i öronen. Men det är, som sagt, underlag för ett annat inlägg.)

Men… Jag har hittat ett riktigt russin i Byhålekakan och undrar hur jag har kunnat missa detta ställe – Ubbes bageri och kafé! Från utsidan såg det inte mycket ut, men mamma lovade att de har så gott fikabröd. Därför beslutade vi att stanna till där innan vi åkte hem med hela bilen fullastad.

Ubbes kafé var så häftigt inrett med möbler i krom och röd galon. Och mamma hade rätt, brödet var suveränt gott!

Mamma njuter av Ubbes kakor.


Jag tog en kanelbulle och en mazarin
och båda smälte i munnen medan jag betraktade omgivningarna – och fotade. Tills jag insåg att jag var lite pinsam. Jag hade kunnat ta många fler bilder…

På väggarna trängdes Elvis med Marilyn och reklamskyltar för bilar och Luxor. Ett riktigt 50-/60-talsstuk på Ubbes!

Elvis och Marilyn fanns på väggarna.


Stället hade till och med en egen liten jukebox,
övervakad av The King himself. Men tyvärr var jukeboxen trasig…

The King övervakade.


Slutligen måste jag slänga in
en bild på en reklamaffisch för den gamla Luxorfabriken och dess apparater…

”Luxor Motala – god svensk radio.”


Det här blir högsta betyg
för inredning och kaffebröd, men också för den otroligt serviceinriktade och hjälpsamma personalen! Ubbes är ett riktigt russin i Byhålekakan!

Read Full Post »

För en som älskar att jobba är det nästan svårt att vara ledig. OK, jag har en del att fixa åt mamma, men jag ska erkänna, jag har loggat in och läst jobbmejl och svarat på några mejl.

Jag har med mig leksaksdatorn och nu medan mamma är hos frissan passar jag på att surfa runt lite. Ramlade på en spännande sajt som jag kikade närmare på, en sajt där man kan lära sig att webbdesigna. För även om jag jobbar med både hemsidor och intranät på jobbet använder vi ett verktyg. Ett verktyg som har sina begränsningar. Och jag har alltid varit nyfiken på det här att göra en egen hemsida. Dessutom, nu när jag är ledig några dar kanske jag har tiden att skapa nånting riktigt eget???

Sajten jag ramlade på ger ett väldigt seriöst första intryck. Och faktum är att det seriösa intrycket håller i sig! Här finns till att börja med både en XHTML-guide och en CSS-guide. Den förra kan man kort säga är en nyare version av HTML-språket, ett språk jag har använt och använder lite grann, såväl i tjänsten som privat. Det är en riktigt bra beskrivning av detta jag hittar på sajten! Klart och tydligt presenteras hur, vad och varför.

Här skulle Tofflan kunna sitta i endast tofflorna och läsa och lära sig!..


CSS-guiden handlar om
hur hemsidan ska se ut. Det är med CSS man bestämmer vad den som besöker sidan ska få se, alltså layout och design.

Förutom dessa båda väldigt konkreta och lättförståeliga guider innehåller sajten recensioner av och prisuppgifter på olika webbhotell. Här finns även snabbguider för hur man skapar en hemsida eller en blogg liksom information om hur man skaffar sig en egen domän eller hur man startar en webbutik!

Hela sajten är otroligt pedagogiskt upplagd. Man får förslag och prisuppgifter, vilket gör att man kan räkna på det hela. Är man till exempel villig att gå från ett gratisverktyg (ett sånt som jag har för min blogg) till nånting man betalar för? Kanske valet blir lättare att göra när man också på denna förträffliga sajt får tips om hur man kan tjäna pengar på sin hemsida…

Här finns också några påbörjade och välskrivna sidor om sociala medier och konkreta tips för dig som ska börja blogga.

Jag brukar vara otroligt kritisk till saker och ting, men den här sajten måste jag bara ge toppbetyg! Sen förutsätter jag att den underhålls och byggs på – för det är ju så ett gott rykte består…

Read Full Post »

Vilken tur att jag inte befann mig inne i stan i Uppsala igår. Då hade jag skämts ihjäl – å andras vägnar. Ett gäng mantelprydda… personer ägnade sig nämligen åt att protestera på ett av stadens torg, det så kallade busstorget (det mest centrala).

Blåkulla rules!


Det var Uppsala Slug Club
som protesterade med budskapet

Bojkotta Blåkulla och åk till Hogwarts i stället!

Men hallå… Det var inte första april igår…

Read Full Post »

Det går inte att låta bli att flina lite när jag läser om Henrik som twittrade om att folk körde bil för fort på söder i Stockholm där han bor. Han tyckte att polisen borde skärpa övervakningen. Och det gjorde den! Bara det att han själv inte skärpte sig utan… körde för fort…

Henrik körde 42 kilometer utanför en skola, där det ju är 30 kilometer. Men tack och lov är en del bloggare människor med självinsikt om sina fel och brister. Henrik bloggade förstås om hela fadäsen och skrev bland annat att han hade fått en bra läxa!

Farbror Blå ser dig.


Jag tycker att det här var en lärorik historia
och tänker på alla gånger jag själv har gnällt på bloggen över andra bilförare som inte kör lika bra som jag. Jag kanske ska vara liiite mer försiktig… Storebror ser mig kanske, men viktigast av allt: ska jag klaga på andra bör jag nog föregå med gått exempel själv. :oops:  En läxa även för mig!..  Tack för den ”roliga” historien, Henrik och för att du bjussade på den i din blogg!

Read Full Post »

Torsdag och dags för veckans höjning (Påsk) respektive sänkning (Pisk). Så här fördelar sig dessa tu:

Påsk


Pisk

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

jerryolsson.com

En sak i taget

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, online, digitalt, sociala medier...

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 281 andra följare